شناسهٔ خبر: 66765708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در واکنش به تصمیم دیوان لاهه

حماس: تصمیم دادگاه کیفری برابری بین قربانی و جلاد است

زینب غلامی

یکی از مسوولان جنبش حماس تأکید کرد تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری تشویق رژیم اشغالگر به ادامه جنگ نسل کشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یکی از مسوولان حماس در واکنش به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) برای صدور قرار بازداشت برای برخی رهبران حماس به رویترز گفت: تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری تشویق رژیم اشغالگر به ادامه جنگ نسل کشی است. این تصمیم برابری بین قربانی و جلاد است.

جنبش مقاومت اسلامی حماس در این بیانیه‌ اعلام کرد: اقدام امروز دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به صدور احکام بازداشت تنها دو نفر از جنایتکاران جنگی صهیونیستی یعنی بنیامین نتانیاهو و یواو گالانت را که دست داشتن آن‌ها در نسل‌کشی و جنایات ضدبشری در حق ملت فلسطین ثابت شده، پیگیری کرده است.

در ادامه بیانیه جنبش حماس آمده است: صدور این احکام با تأخیر و پس از هفت ماه جنگ و هزاران مورد جنایت رژیم صهیونیستی در حق غیرنظامیان فلسطینی اعم از زنان و کودکان، پزشکان و خبرنگاران و تخریب گسترده اماکن عمومی، مساجد، کلیساها و بیمارستان‌های غزه صورت گرفته است. دادستان کل لاهه بهتر و شایسته‌تر بود حکم بازداشت همه مسئولان اشغالگر اسرائیلی و نظامیانی که طبق ماده ۲۵، ۲۷ و ۲۸ اساسنامه رم در ارتکاب جنایات جنگی شریک بودند، را صادر می‌کرد، چرا که در این اساسنامه بر مسئولیت کیفری فردی هر مسئول، فرمانده یا شخصی که دستور ارتکاب جنایت را صادر کرده یا خود مرتکب آن شده و به ارتکاب آن کمک کرده و یا جلوی ارتکاب این جنایات را نگرفته، تاکید شده است. به شدت تلاش‌های دادستان کل دادگاه لاهه برای برابر دانستن قربانی و جلاد از طریق صدور حکم بازداشت شماری از رهبران مقاومت بدون هرگونه پایه و اساس قانونی و به شیوه‌ای مخالف با کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی که حق مقاومت را برای ملت فلسطین و همه ملت‌های تحت اشغال و استعمار محفوظ می‌داند، به ویژه ماده ۵۱ منشور ملل متحد، محکوم می‌کنیم .

جنبش حماس از دادستان کل دادگاه لاهه خواست حکم بازداشت تمامی جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی و نظامیانی که در جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین دست داشتند را صادر کرده و احکام بازداشت رهبران مقاومت را هم به دلیل نقض کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی لغو کند.

پیش از این «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی.

این دیوان همچنین قصد دارد برای برخی از رهبران حماس نیز قرار بازداشت صادر کند، از جمله برای «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه، «محمد ضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین قسام و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس.

با درخواست دادستان، اکنون هیاتی از قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید درباره درخواست کریم خان تصمیم‌گیری کنند. اگر حکم جلب برای نتانیاهو صادر شود، این نخستین باری است که دیوان کیفری بین‌المللی رهبر ارشد یکی از متحدان نزدیک آمریکا را هدف می‌گیرد.

کریم خان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، نتانیاهو و گالانت به کشتار در غزه، استفاده از گرسنگی و قحطی به‌عنوان یک ابزار جنگی، جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و هدف‌گیری عامدانه غیرنظامیان در جنگ متهم شده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما