شناسهٔ خبر: 66764985 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

ماموت خودرو پاسخگو مشتریان نیست| معین خودرو با خودروهای مونتاژ چین در راه بازار

با آغاز فروش خودروهای برقی در سامانه یکپارچه فروش خبرنگار بازار جهت بررسی وضعیت خدمات پس از فروش و فروش فولکس واگن ID ۴ با شرکت «ماموت خودرو» تماس گرفت، اما واحد فروش این شرکت پاسخگو نبود.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه خودرو: فروش خودروهای برقی در سامانه یکپارچه فروش از روزگذشته آغاز و تا پنجم خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت، در این طرح دو خودرو برقی از بی ام کارز و کرمان موتور با قیمت قطعی و برای ۵ محصول از شرکت های مانند معین خودرو ایرانیان، ماموت خودرو، ایران خودرو و سایپا قیمت فروش محاسباتی علی‌الحساب خودروهای برقی در مبادی ورودی اعلام شده است. وزارت صمت تحت سکان عباس علی آبادی طی یکسال گذشته با شتاب و بدون فراهم سازی زیرساخت اقدام به واردات خودروهای برقی از برندهای متنوع چینی یا مونتاژ چین کردند. این خودروها شاید در وهله نخست منجربه کاهش آلودگی و ایجاد تراز در مصرف سوخت شوند، اما در گام دوم سبب عدم دسترسی آسان اکثریت مشتریان بازار خودرو به این محصولات می شوند. باتوجه به آغاز فروش این خودروها در سامانه یکپارچه خودرو خبرنگار این رسانه طی تماس با شرکت ماموت خودرو و معین خودرو به دنبال بررسی شرایط عرضه خدمات پس از فروش بود که در ادامه آن را نظر خواهید گذراند؛

خبرنگار «بازار» جهت بررسی وضعیت خدمات پس از فروش و فروش فولکس واگن ID ۴ با شرکت «ماموت خودرو» تماس گرفت، اما علیرغم ۲ ساعت انتظار در سامانه پاسخگویی این شرکت، کارشناسان فروش حاضر به پاسخگویی در خصوص شیوه ارائه فروش و خدمات پس از فروش فولکس واگن ID ۴ نشدند

ماموت خودرو پاسخ نمی دهد

شرکت ماموت خودرو با محصول فولکس واگن ID ۴ با قیمت علی‌الحساب یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان در سامانه جهت انتخاب مشتریان قرار گرفته است. این شرکت در اواسط دهه ۹۰ شمسی و با ایجاد روابط ناشی از برجام موفق به واردات دو محصول تیگوان و پاسات به کشور شد. اما در همان زمان نیز موفقیت چندانی جهت ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان این محصولات به دست نیاورد و به نظر می رسد که ID ۴ نیز به سرنوشت آن خودروها بپیوندد. خبرنگار «بازار» جهت بررسی وضعیت خدمات پس از فروش و فروش فولکس واگن ID ۴ با شرکت «ماموت خودرو» تماس گرفت، اما علیرغم ۲ ساعت انتظار در سامانه پاسخگویی این شرکت، کارشناسان فروش حاضر به پاسخگویی در خصوص شیوه ارائه فروش و خدمات پس از فروش فولکس واگن ID ۴ نشدند. اگر شیوه عرضه خودروهای برقی این مجموعه مشابه پاسخگویی آن ها باشد، نسبت به رعایت حقوق مشتری و موفقیت آن ها نباید چندان امیدوار بود.

شاید زمان آن رسیده که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو نسبت به پاسخگویی و ارائه خدمات شرکت های واردکننده مانند ماموت خودرو بازدید و بازبینی داشته باشد تا برند «برقی سازی» در کشور با چالش ناشی از عدم اعتماد مواجه نشود.

ماموت خودرو پاسخگو مشتریان نیست| معین خودرو با خودروهای مونتاژ چین در راه بازار

کارشناس خدمات پس از فروش معین خودرو ایرانیان به «بازار» گفت: خودروهای که توسط این واردکننده عرضه خواهد شد، مونتاژ چین هستند

معین خودرو و خودروهای چینی

خبرنگار «بازار» جهت بررسی فروش و خدمات بعد از فروش دو محصوا آئودی کیو- ای ترون و هوندا ای ان اس ۱ با شرکت معین خودرو ایرانیان تماس گرفت، علیرغم اینکه بیشتر از یکساعت در انتظار پاسخگویی واحد فروش این شرکت بود، کارشناسی حاضر به پاسخگویی نشد. باتوجه به اینکه برند هوندا در کشور توسط چند واردکننده با محصولات متفاوت عرضه خواهد شد، بحث خدمات پس از فروش اهمیت بیشتری یافته است. خبرنگار این رسانه پس از بارها تماس با شرکت مذکور توانست با واحد خدمات پس از فروش معین خودرو ایرانیان صحبت کند، کارشناس خدمات پس از فروش این شرکت در پاسخ به سوال این رسانه مبنی براینکه شرایط خدمات پس از فروش آئودی و هوندا به عنوان خودروهای الکتریکی چگونه است، گفت: «چالشی در زمینه عرضه خدمات پس از فروش در کشور وجود ندارد و به لطف عرضه تویوتا موفق به راه اندازی ۱۰ نمایندگی در سطح کشور شدیم.» باتوجه به واردات خودروهای برقی درحال آموزش تکنسین ها جهت عرضه خدمات هستیم.

این کارشناس خدمات پس از فروش در خصوص عرضه هوندا و آئودی توسط شرکت معین خودرو ایرانیان به «بازار» گفت: خودروهایی که توسط این واردکننده عرضه خواهد شد، مونتاژ چین هستند.

ماموت خودرو پاسخگو مشتریان نیست| معین خودرو با خودروهای مونتاژ چین در راه بازار

خودرو فولکس واگن ID ۴ که به تازگی وارد سامانه جهت عرضه شده است، با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط نمایندگی یک شبکه فروش خودرو در بازار برای مشتریان ثبت نام می شود

قیمت خودروهای پاک وارداتی چند؟

قیمت خودروهای برقی و هیبریدی در بازار آزاد به گونه ای است که توان خرید آن برای اکثریت مشتریان وجود ندارد. به عنوان مثال خودرو فولکس واگن ID ۴ که به تازگی وارد سامانه جهت عرضه شده است، با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط نمایندگی یک شبکه فروش خودرو در بازار برای مشتریان ثبت نام می شود. این در حالی است که خودرو نامبرده در سامانه با بها یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به صورت علی الحساب عرضه می شود. خودرو جیلی آزکارا به عنوان محصول هیبریدی که توسط شرکت فردا موتورز راهی بازار کشور شده، از قیمت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار توسط سودجویان با ادعا آماده تحویل قیمت گذاری شده است. باتوجه به اینکه در کشور تاکنون مشوق های دولتی برای خریداران این محصولات در نظر گرفته نشده و زیرساخت های شارژ و خدمات پس از فروش مناسب نیز در دسترس نیست، به زعم کارشناسان این محصولات اقبال چندانی را کسب نخواهند کرد.

در بازارهای جهانی ایجاد حمل و نقل پاک توسط دولت ها با محوریت عدالت اجتماعی انجام می شود، اما در داخل کشور نه تنها سیاست های بالادستی برای عرضه خودروهای برقی تدوین نشده است؛ بلکه با ایجاد سامانه برای فروش این محصولات زمینه لازم بازارسازی و جهش قیمت ها توسط عده ای خاص ایجاد شده است. عرضه خودروهای برقی در کشور نشان داده که این محصولات برای دهک متمول جامعه در نظر گرفته شده است. چندی پیش مدیرعامل یک شرکت خودرویی طی گفت و گو با خبرنگار این رسانه مدعی بود که اگر خودروهای برقی توسط افراد ثروتمند خریداری شود، سایر دهک های جامعه نیز به تعبیت از این موضوع اقدام به خرید این محصولات خواهند کرد.

آیا وزارت صمت و مدیر پروژه برقی سازی پیش بینی های لازم در خصوص عرضه خدمات پس از فروش به خودروهای پاک را داشتند؟

خدمات پس از فروش چه می شود؟

عباس علی آبادی وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی شیوه ای را برای عرضه خودروهای الکتریکی و برقی سازی حمل و نقل در پیش گرفته است که می تواند سرنوشت این محصولات را مشابه خودروهای گازسوز کند. مزید اطلاع وزیر صمت باید اشاره داشت که خودروهای برقی جهت کالیبراسیون و بهبود عملکرد به طور سالانه باید دستخوش بروزرسانی نرم افزار قرار گیرند، در صورت که کشور سازنده این خودروها از بروزرسانی نرم افزار خودداری کند، تکلیف مالکان خودروهای برقی چه خواهد بود؟ براساس بررسی های «بازار» انجمن خدمات پس از فروش و بیشتر شرکت های خودرویی فعال در برنامه برقی سازی، آمادگی لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را ندارد، بنابراین در صورت بروز ایردات فنی، رانندگان خودروهای برقی باید به کجا مراجعه کنند؟ آیا وزارت صمت و مدیر پروژه برقی سازی پیش بینی های لازم در خصوص عرضه خدمات پس از فروش به خودروهای پاک را داشتند؟ چرا مدیر پروژه برقی سازی وزارت صمت تاکنون آماری از اقدامات صورت گرفته جهت عرضه خدمات پس از فروش اعلام نکرده است؟

در پایان باید اشاره داشت که این رسانه آمادگی دریافت نظرات و پاسخ وزارت صمت، شرکت های ماموت خودرو و فرداموتورز را جهت تنویر افکار مشتریان و بهبود برنامه برقی سازی دارد.

نظر شما