شناسهٔ خبر: 66763604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار دامپزشکی سبزوار به دامداران در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی کشاورزی اوره

دامپزشکی سبزوار به دامداران در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی کشاورزی اوره هشدار داد.

صاحب‌خبر -

 هشدار دامپزشکی سبزوار به دامداران در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی کشاورزی اوره
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، ضمن بر شمردن مزایای کود اوره یا کارباماید که به منظورتقویت خاک و غنی سازی مزارع کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: در مزارع اغلب با حل کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخر‌های ذخیره‌سازی آب، جهت کوددهی مزارع اقدام می‌شود ودر صورت دسترسی دام‌ها به این منابع آبی، شاهد مسمومیت و گاهی تلفات در دام‌ها خواهیم بود.

دکتر برات الله زیدآبادی، افزود: علائم مسمومیت ظرف ده دقیقه پس از مصرف رخ می‌دهد و شامل شکم درد، ایجاد کف در دهان و بینی و لرزش عضلات و ضعف است.

وی، گفت: باید دسترسی دام‌ها به منابع کود اوره محدود شود و برای کاهش موارد مرگ و میر هم باید دام‌هایی را که وضعیت مناسبت‌تری دارند، برای رسیدگی سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کرد.

او افزود:اطلاع‌رسانی به موقع کشاورزان هنگام استفاده از کود‌های شیمیایی و حصول اطمینان دامداران از آلوده نبودن منابع آب و غذای دام‌ها به کود‌های شیمیایی، نقش موثری در جلوگیری از مسمومیت دام دارد. همچنین دامداران باید با توجه به سمپاشی باغ‌ها و مزارع با سموم شیمیایی، از وضعیت مراتع قبل از ورود دام‌ها به این مناطق اطلاع یابند.

نظر شما