شناسهٔ خبر: 66763043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ادامه غم‌شریکی گسترده مقامات و شخصیت‌های افغانستان

شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان واکنش‌های گسترده‌ای در افغانستان داشته است، چهره‌ها و شخصیت‌های این کشور در اقصی نقاط جهان طی پیام‌های با رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران اعلام غم شریکی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد حسن آخند» نخست‌وزیر حکومت طالبان در پیامی ضمن ابراز تسلیت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان اظهار داشت: امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متاثر است. ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می‌دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می‌نمائیم.

در ادامه پیام آمده است: در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر استدعا می‌نماییم.

«محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم  افغانستان نیز در پیامی نوشت: مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود و مردم هوادار خویش را در پیوند با این رویداد فاجعه‌بار، به مقام معظم رهبری، دولت و ملت کشور برادر، دوست  و همسایه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشته و برای ایران اسلامی ثبات و اقتدار روز افزون آرزو می‌نماید.

وی افزود: بدون شک جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهور و آقای عبداللهیان که شخصیت ‌های کلیدی و خدمتگذار جمهوری اسلامی ایران اسلامی بودند و در شرایط حساس از تاریخ ایران، منطقه و جهان به شهادت رسیده و به جوار رحمت حق شتافتند ، یک خلاء عظیم و جبران ناپذیری  به وجود آمد که جبران این ضایعه بزرگ برای کشور و مردم ایران کاری بس مشکل خواهد بود «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة‌ لایسدها شیئ».

محقق ادامه داد: مردم افغانستان و ایران در طول تاریخ مشترک، در شادی و اندوه همدیگر شریک بوده‌اند و بدون تردید، این رویداد اندوهبار، تنها به ملت ایران منحصر نمانده و مردم افغانستان نیز از آن به شدت متاثر و متالم شده‌اند.

«عبداللطیف پدرام» دبیرکل حزب کنگره ملی افغانستان نیز در پیامی نوشت: فقید آیت‌الله رئیسی در دوره نه چندان طولانی مسئولیت عظیم خود برای شکوفایی ایران و همبستگی مردمان منطقه ما کوشش عظیم نمود و در سطح جهانی از حقوق حقه‌ مردم فلسطین، دفاع کرد و با شجاعت جنایات رژیم صهیونیستی و مدافعان آمریکایی آن را در نوار غزه محکوم نمود. نیز باید گفت سخنرانی شیوا، عمیق و شجاعانه امیرحسین‌عبداللهیان در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در دفاع از حقوق مردم فلسطین به ویژه مردمان نوار غزه چونان صفحه‌ درخشان در کارنامه دولت آیت‌الله ریسی ثبت تاریخ گردیده است.

وی افزود: دولت و ملت بزرگ ایران به برکت تجارب سیاسی غنی خود، فرهنگ و معنویت پربار از مشکلات زیادی عبور کرده است و بدون شک این غم و اندوه بزرگ را نیز به نیروی مقاومت و مجاهدت علیه دشمنان ایران تبدیل خواهد کرد.

«سردارمحمد زاهدی» امام جمعه و رئیس شورای علمای شیعه قندهار نیز در پیامی نوشت: عالم خدوم، مجاهد پرتلاش و خدمتگذار صادق امت اسلامی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهان عزیزش به لقاء الله پیوستند و نشان دادند به عهدی که با خدایشان بسته بودند، وفادار بودند.

وی افزود: امیدوارم از این حادثه المناک در اراده امت اسلامی و دولت مردان جمهوری اسلامی ایران ذره ای خلل و ضعف ایجاد نگردیده و امت اسلامی مسیرشان را به سمت و سوی حاکمیت عدل الهی و حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله فرجه) با طراوت و پایداری بپیمایند و دشمنان سرخورده اسلام و امت اسلامی را سرخورده‌تر نمایند.

امام جمعه قندهار ادامه داد: این غم جانکاه، مؤلمه و تکان دهنده را به همه امت اسلامی، ملت مسلمان ایران، حوزات علمیه، مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی تسلیت می‌گوییم.

«جعفر مهدوی» دبیرکل حزب ملت افغانستان نیز ضمن ابراز تسلیت به مقام معظم رهبری و دولت و مردم ایران در پیامی نوشت: بدون شک ملت‌های مسلمان ایران و افغانستان در غم و رنج یکدیگر شریک بوده و هستند و این ضایعه بزرگ باعث تألم و تأثر ملت‌های مسلمان جهان، مخصوصا ملت مسلمان افغانستان گردید. برای این شهدای والامقام بهشت برین، برای خانواده و بستگان محترمشان صبر و اجر و برای ملت بزرگ ایران استقامت و پایداری آرزو می‌کنم.

«عبدالرب رسول سیاف» از رهبران ارشد جهادی نیز در پیامی نوشت: حادثه دردناک و المناک سقوط بالگرد رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران  که در اثر آن خود رئیس جمهور و همراهانشان جانهای شیرین خود را به جان آفرین سپردند باعث تاثر عمیق و اندوه شدید ما گردیده . انا لله وانا الیه راجعون .

وی افزود: ما در حالیکه دعا می‌کنیم خداوند کریم و رحیم  همه‌شان را در آغوش رحمت خود قرار دهد و به  خانواده‌های سوگوار و همه بازماندگانشان و به حکومت و ملت بزرگ کشور همسایه و دوست وبرادر ما ایران صبر جمیل و اجرعظیم ارزانی فرماید، از بارگاه باجلال و باعظمتش عاجزانه مسالت میداریم ایران عزیز را از تکرار چنین حوادث جانکاه و امثال آن در امن و پناه خود نگهدارد. ما در این غم و اندوه خود را با برادران ایرانی خود شریک و سوگوار می‌دانیم.

«عطامحمدنور»  رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان از شخصیت‌های برازنده و تاثیرگذار و در عین حال خادم جمهوری اسلامی ایران بودند که از گذشته تا کنون در مراحل مختلف در خدمت نظام و مردم جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند و بدون شک شهادت آنان ضایعه بزرگ و جبران ناپذیری است.

وی افزود: مردم افغانستان و ایران در طول تاریخ طولانی توام با یگانگی‌های فرهنگی، دینی و زبانی، در شادی و اندوه همدیگر شریک بوده‌اند و ما از جمهوری اسلامی ایران که سال‌های طولانی در میزبانی از مهاجرین افغانستان و همینگونه حمایت از مردم افغانستان در دوره‌های مختلف تاریخی، از هیچگونه همکاری دریغ نکرده‌اند، سپاسگزار هستیم و اندوه وارده را نیز غم مشترک هردو کشور می‌شماریم و به شدت از آن متاثر شده‌ایم.

انتهای پیام/.

نظر شما