شناسهٔ خبر: 66762727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

معرفی سریال بریکینگ بد - Breaking bad

داستان درباره یک معلم شیمی دبیرستان به نام والتر وایت است که متوجه می‌شود سرطان داشته و زمان زیادی برایش باقی نمانده است. او می‌خواهد آینده خوبی را برای خانواده خود بسازد؛ همسرش باردار بوده و فرزند پسرش هم فلج مغزی است. در همین راستا، تصمیم می‌گیرد شغل دوم خود به عنوان کارگر کارواش را ترک کرده و به همراه یکی از شاگردان سابقش به نام جسی پینکمن به ساخت و فروش شیشه بپردازد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال : بریکینگ بد- Breaking bad  

ژانر : درام، جنایی

تهیه کننده: وینس گیلیان

فیلمنامه نویس : وینس گیلیان

آهنگساز : دیو پورتر

کشور سازنده : ایالت متحده آمریکا

سال انتشار : 2013-2008

تعداد فصل ها : 5

تعداد قسمت ها : 62

امتیاز (imdb) : 9.5

 

بازیگران : برایان کرانستون، آنا گان ، آرون پال ،دین نوریس، بتسی براندت، آرجی میته، جیانکارلو اسپوزیتو ، باب ادنکیرکف جاناتان بنکس، لورا فریز، جسی پلمونس

 

داستان درباره یک معلم شیمی دبیرستان به نام والتر وایت است که متوجه می‌شود سرطان داشته و زمان زیادی برایش باقی نمانده است. او می‌خواهد آینده خوبی را برای خانواده خود بسازد؛ همسرش باردار بوده و فرزند پسرش هم فلج مغزی است. در همین راستا، تصمیم می‌گیرد شغل دوم خود به عنوان کارگر کارواش را ترک کرده و به همراه یکی از شاگردان سابقش به نام جسی پینکمن به ساخت و فروش شیشه بپردازد.

 

فصل نخست و موفقیت سریال

فصل نخست Breaking Bad در وب سایت‌های متاکریتیک و راتن تومیتوز به ترتیب نمرات ۷۳/۱۰۰ و ۸۶/۱۰۰ را دریافت کرد. اکثر منتقدان در مطالب خود نقش‌آفرینی برایان کرانستون در نقش والتر وایت و آرون پال در نقش جسی پینکمن را تحسین کرده و تاکید کردند شیمی بسیار خوبی میانشان برقرار است. موفقیت‌های فصل اول تنها به دریافت بازخوردهای مثبت خلاصه نمی‌شود. محصول AMC در فصل جوایز دو جایزه «بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در یک سریال درام» و «بهترین تدوین در سریالی که با تکنیک فیلم‌برداری تک دوربین ساخته شد» را از مراسم امی دریافت کرد.

 

 

درباره تهیه کننده

وینس گیلیگان فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی پس از کار روی آثار مختلف تصمیم گرفت یک سریال ساخته و در آن تبدیل شدن معلمی عادی به یک تبهکار بزرگ مواد مخدر را به تصویر بکشد؛ ایده‌ای که در زمان خودش ریسک‌های زیادی داشت. با وجود فراز و نشیب‌های مختلف، گیلیگان توانست به خواسته خود رسیده و بریکینگ بد را جلوی دوربین ببرد. این اثر حالا در لیست بهترین سریال‌های تاریخ قرار دارد

 

 

تاثیر سریال بریکینگ بد بر فرهنگ عامه و حواشی آن

محبوبیت بریکینگ بد در میان عموم مردم در یک برهه زمانی به قدری زیاد بود که می‌شد نشانه‌هایش را در هر گوشه و کناری دید. یکی از قسمت‌های سریال Caballo sin Nombre نام داشته و در آن، والتر وایت با عصبانیت یک پیتزا را بالای سقف خانه‌اش پرتاب می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اسکایلر وایت بنا به دلایلی به والتر اجازه نمی‌دهد وارد خانه خودش شود. تعدادی از طرفداران که تحت تاثیر این صحنه قرار گرفته بودند، در طول روز به همان خانه‌ای رفته که صحنه مورد نظر ضبط شد و سعی می‌کردند با پرتاب پیتزا، اتفاق مزبور را بازسازی کنند. با تکرار این اتفاق و افزایش دفعات آن، وینس گیلیگان رسما از طرفداران خواست به این کار خود پایان دهند. نمونه بعدی، آگهی فوتی است که گروهی از طرفداران برای هایزنبرگ نوشته و آن را در روزنامه Albuquerque Journal به چاپ رساندند. آن‌ها همچنین یک سنگ قبر برای شخصیت مزبور ساخته آن را در قبرستان شهر البوکرکی قرار دادند

تاثیرات سریال Breaking Bad به همین موارد خلاصه نمی‌شود. تعدادی از تاجران سعی کردند از ایده رستوران زنجیره‌ای Los Pollos Hermanos بهره برده و یک رستوران زنجیره‌ای تاسیس کنند. حتی یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای با سونی به توافق رسید و موفق شد امتیاز استفاده از برند Los Pollos Hermanos را برای سه سال بدست بیاورد. در ضمن، در یک برهه زمانی مقامات رسمی گزارش دادند شیشه‌هایی را کشف و ضبط کرده‌اند که رنگشان آبی بوده است. این اتفاق علاقه تبهکاران به شیشه‌ای را نشان می‌دهد که والتر وایت می‌ساخت.

 

در سال ۲۰۱۳، رکوردهای جهانی گینس رکورد «تحسین برانگیزترین سریال تلویزیونی تاریخ جهان» را به خاطر دریافت ۹۹ درصدی رأی مثبت منتقدان به نام بریکینگ بد ثبت کرد.

 

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما