شناسهٔ خبر: 66762707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عزای عمومی تعطیلی نیست؛ امور کشور برقرار است

ایسنا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، ۵ رو عزای عمومی اعلام کردند ولی هنوز تصمیمی برای تعطیلی عمومی اعلام نشده و تا این لحظه همه امور کشور طبق روال عادی برقرار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اعلام عزای عمومی پس از وقوع حادثه ناگوار از قبیل بلایای طبیعی یا حوادث تروریستی با تلفات زیاد یا درگذشت شخصیت‌های برجسته از سوی حکومت اعلام می‌شود.

در برخی موارد عزای عمومی با تعطیلی سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و بازار همراه می‌شود ولی در ارتباط با پنج روز عزای عمومی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری تا للحظه ارسال این گزارش روز تعطیلی اعلام نشده است.

سخنگوی دولت هم اعلام کرده است که« کمیته اجرایی تعیین شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور، مسئولیت برنامه‌ریزی مراسم‌های روزهای آتی را بر عهده دارد و پس از نهایی شدن برنامه‌ها، به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

در شرایط عزای عمومی معمولا برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله سینماها، کنسرت‌ها یا یرنامه‌های طنز صداوسیما لعو می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور را از امروز به مدت ۷روز تعطیل کرده است. هم‌چنین در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش سینماها و تمامی اجراهای صحنه‌ای از جمله کنسرت‌ها برای یک هفته لغو شدند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمام برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را لغو کرد.

بورس هم امروز ( دوشنبه) تعطیل اعلام شد.

هم‌چنین لغو رویدادهای ورزشی از مواردی است که در روزهایی که عزای عمومی است، انجام می‌شود. در همین زمینه وزیر ورزش کلیه مسابقات ورزشی را لغو کرده است.

نیمه افراشته شدن پرچم کشور در سفارت‌خانه‌ها و برافراشته شدن پرچم سیاه در اماکن عمومی از دیگر مراسمی است که در عزای عمومی رعایت می‌شود. امروز پرچم کشورمان در مقرهای سازمان ملل؛ نیویورک، ژنو و وین نیمه افراشته شد.

همچنین تاکنون پرچم گنبد حرم مطهر رضوی و مسجد جمکران، حرم حضرت معصومه به رنگ مشکی درآمده است و پرچم منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد که بزرگ‌ترین پرچم کشور در آنجا نصب است، با پرچم مشکی تعویض شده است.

هنوز تعطیلی رسمی از سوی دولت اعلام نشده است و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی به فعالیت خود ادامه داده خواهند داد.

دولت اعلام کرده است که آزمون‌های دانش آموزان هم برگزار خواهد شد.

نظر شما