شناسهٔ خبر: 66762590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ چه کسانی هستند؟

تا ۵۰ روز دیگر رییس جمهور جدید ایران معرفی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین،رهبر معظم انقلاب در پیامی نوشتند: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

بر این اساس قرار است تا ۵۰ روز دیگر رییس جمهور ایران معرفی شود و عده‌ای از رییس جمهور شدن یکی از کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۴ خبر می‌دهند. در این گزارش به معرفی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری که قبل از حادثه سقوط بالگرد و شهادت رییس جمهور از حضور آنها در انتخابات یاد می‌شد خواهیم پرداخت.

علی شمخانی، نظامی ۵۸ ساله، طی سال‌های قبل از دبیری شورای عالی امنیت ملی، سمت‌های کلیدی‌ای همچون جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی زمینی سپاه، وزیر سپاه، فرماندهی نیروی دریایی سپاه و ارتش، وزیر دفاع را در کارنامه داشت. شمخانی در ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

وی سال ۱۳۸۰ هم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. شمخانی که وزیر دفاع دولت سید محمد خاتمی بود گفته می‌شود بدون مشورت با وی رقیب او در انتخابات شد که البته شکست خورد. شمخانی بعد از سید محمدخاتمی و احمد توکلی در جایگاه سوم قرار گرفت. نکته جالب توجه آنجا بود که شمخانی علیرغم آنکه رقیب رئیس جمهور وقت شده بود اما بازهم از سوی خاتمی برای وزارت دفاع به مجلس معرفی شد و تا پایان این دولت در این سمت باقی ماند.

عبدالناصر همتی (زادهٔ ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ) سیاستمدار اصلاح‌طلب و اقتصاددان ایرانی است. او هجدهمین رئیس بانک مرکزی ایران بود و هم‌اکنون به‌عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند همتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران بود که با کسب حدود ٪۱۰ آرا در رتبهٔ سوم قرار گرفت.

وی دانش‌آموختهٔ دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت نمود و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

او از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت. وی از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. او به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

محمّد مخبر دزفولی (زادهٔ ۴ تیرِ ۱۳۳۴) سیاستمدار و مدیر اجرایی ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم به‌عنوان هفتمین معاون اول رئیس‌جمهور ایران و پس از درگذشت رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به مدت ۵۰ روز به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت مشغول به کار است.[۲] او همچنین از سال ۱۴۰۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او پیش از این ریاست ستاد اجرایی فرمان امام،[۴] معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان، ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته است.او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد مستضعفان، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول بوده است.

محسن رضایی میرقائد (با نام اصلیِ سبزوار رضایی میرقائد؛ زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۳۳) فرمانده نظامی و سیاستمدار اصولگرای ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت سیزدهم و مدرس دانشگاه امام حسین فعالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان دومین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کرد و در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور را برعهده داشت.

نظر شما