شناسهٔ خبر: 66762046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وزیر شهید امور خارجه و دغدغه‌ دفاع از آرمان فلسطین

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل و حامیان آنها و نیز حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی بر همگان واضح و روشن است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر شهید امور خارجه نیز در همین زمینه مواضع قاطعانه‌ای داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر شهید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در خصوص حمایت از مقاومت و آرمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی مواضع محکمی داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

دیدار با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در بغداد (20/7/1402)

امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین روشن است و ما همواره از حقوق مسلم فلسطینیان حمایت کرده‌ایم، اما آنچه که در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی بود که اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و تعرض مکرر به مسجد الاقصی بود. 

وی تأکید کرد: اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم توقف آن می تواند بر کل منطقه تأثیر بگذارد. وی افزود: ارسال سلاح توسط آمریکا برای اسرائیل در شرایطی که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین و غزه را قتل عام‌می کند، در برابر دیده‌گان جهانیان است. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما پیگیر برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی هستیم و آماده‌ایم میزبان این نشست در تهران باشیم و انتظار داریم که عراق هم در زمینه جلب نظر کشورهای اسلامی برای برگزاری این نشست تلاش کند.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

سخنرانی امیرعبداللهیان در نشست وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی (24/9/1402)

ایالات متحده آمریکا امروز آشکارا از کشتار زنان و کودکان توسط رژیم اسرائیل حمایت می‌کند.
رژیم اسرائیل سخن از کاربرد بمب اتم علیه ساکنان غزه به میان آورده است. آنها به سبک و روش داعش اقدام به اسارت و کشتار مردان فلسطینی می‌کنند. به تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نگاه کنید. رفتار رژیم اسرائیل همان رفتار داعش است و آمریکا به حمایت کامل خود از جنگ علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهد.
ما معتقدیم راهکار، جنگ نیست.
بی‌تردید آمریکا و رژیم اسرائیل هرگز قادر نخواهند بود که حماس را نابود کنند زیرا حماس ریشه در مردم فلسطین دارد.
جنگ و نسل‌کشی رژیم آپارتاید باید فوراً متوقف شود. همه دولت‌ها باید برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطین فعالانه عمل کنند.
قویاً هشدار می‌دهیم که پیامدهای این نسل‌کشی، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. در صورت ادامه نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه و کرانه، آمریکا باید پیامدهای بیشتری را در نتیجه استمرار حمایت از رژیم اسرائیل تحمل کند. باید توجه داشت که مشارکت در نسل کشی تبعات سختی خواهد داشت.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین (2/10/1402)

مسئله فلسطین همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده و در اندیشه‌های بلند امام خمینی(ره) و در نگاه بلند و راهبردی رهبر انقلاب قرار دارد.
هدف این کنفرانس توقف حملات بی رحمانه رژیم جعلی اسرائیل؛ مقابله با جنایت جنگی و یافتن راه‌هایی برای حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌هاست.
همان‌گونه که می‌دانیم حملات بی‌رحمانه رژیم اشغالگر علیه نوار غزه و کرانه باختری طی هفته‌های گذشته منجر به کشته شدن بیش از 20 هزار نفر و زخمی‌شدن بیش از 58 هزار نفر شده است که حدود 70 درصد از این نفرات، زنان و کودکان هستند. به علاوه، این حملات موجب تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی، بیمارستان‌‌ها، اماکن مسکونی، مساجد و کلیساها، شبکه‌های تأمین آب و برق، مدارس و سایر اماکن مورد حمایت بین‌المللی شده است. در همراهی با بسیاری از افراد دغدغه‌مند و مدافع حقوق انسان‌ها، از تداوم این حملات، که افکار عمومی جهانی را متأثر کرده، ابراز انزجار می‌کنم و این جنایات را محکوم می‌کنم. تأکید می‎نمایم که این اعمال متخلفانه، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

تمجید امیرعبداللهیان از مواضع دولت الجزایر در حمایت از مردم فلسطین (2/11/1402)

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با موسی خرفی، نایب‌رئیس مجلس الجزایر و رییس گروه دوستی پارلمانی الجزایر و ایران در تهران، گفت: بدون شک مسئله فلسطین برای الجزایر از اهمیت راهبردی برخوردار است. ملت الجزایر به عنوان ملتی انقلابی برای دستیابی به استقلال و رهایی از استعمار فرانسه بیش‌از یک و نیم میلیون شهید تقدیم کرد. اطمینان داریم که فلسطین پیروز خواهد بود و خون شهدا بهای آزادی است.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

دیدار امیرعبداللهیان با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین (21/11/1402)

در این دیدار که آقایان زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس و جمیل مزهر، معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین حضور داشتند، آخرین تحولات میدانی و سیاسی فلسطین و جنگ علیه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تبریک پیروزی‌های مقاومت در میدان، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای نبرد طوفان الاقصی این بود که مسئله فلسطین مجدداً به موضوع اصلی جهان اسلام و جامعه جهانی تبدیل شد و مقاومت نیز توانست جایگاه و نقش غیرقابل انکار خود را در صحنه فلسطین و معادلات منطقه، تثبیت کند.

امیرعبداللهیان همچنین با تأکید بر اولویت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری، اهمیت اتخاذ موضع یکپارچه و متحد گروه‌های فلسطینی در مدیریت ابتکارهای سیاسی مطرح شده برای پایان جنگ علیه غزه، امدادرسانی به مردم بی‌پناه غزه و تبادل اسرا را یادآور شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های هفته‌های اخیر خود با مقامات کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، افزود: این تنها ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی هستند که از حق انحصاری برای تعیین سرنوشت خود برخوردارند و دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی باید از تحمیل طرح‌های خود از خارج از فلسطین بر ملت فلسطین خودداری نمایند و اجازه دهند ملت فلسطین در خصوص سرنوشت خویش و بر اساس ساز و کارهای مورد توافق فلسطینی تصمیم بگیرند.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

شش پیشنهاد امیرعبداللهیان در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده (15/12/1402)

وزیر امور خارجه در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده شش پیشنهاد ارائه کرد:

۱. اخراج رژیم اسرائیل از مجمع عمومی سازمان ملل متحد و جلوگیری از عضویت آن در دیگر نهادها یک اقدام ضروری است.
 ۲. ضرورت دارد توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی، عقب‌نشینی نظامیان رژیم اسرائیل به خارج از نوار غزه انجام و کمک‌های بیشتر بشردوستانه به همه مناطق نوار غزه، بدون قید و شرط، بی‌وقفه و فوراً ارسال شود.
 ۳. باید همه تلاش کنیم که شرایط امکان اسکان موقت برای کسانی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، سریعاً فراهم شود.
 ۴. ضروری است بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سراسر نوار غزه راه‌اندازی و تجهیز شود.
 ۵. باید مجروحین دارای آسیب شدید و وخامت حال بویژه کودکان و زنان بتوانند سریعاً به خارج از فلسطین جهت ادامه درمان منتقل شوند.
 ۶. به عنوان یک اقدام فوری و ملموس، ضروری است با کمک دبیرکل سازمان ملل و همراهی مصر، معبر رفح هرچه سریعتر به طور کامل بازگشایی شود تا شرایط لازم برای حیات مردم در غزه فراهم شود.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و اسماعیل هنیه در تهران (7/1/1403)

امیرعبداللهیان در این دیدار، پیروزی‌های میدانی و  سیاسی مقاومت در فلسطین و نوار غزه را تبریک گفت و افزود: علیرغم شرایط بسیار سخت و دردناک در نوار غزه، پیروزی‌های زیادی نصیب مردم و مقاومت فلسطین شده است.

وی با اشاره به قطعنامه مصوب دیروز در شورای امنیت سازمان ملل، آن را اقدامی دیرهنگام و در عین حال مثبت و یک پیروزی سیاسی برای ملت فلسطین در نتیجه پایداری، صبر و استقامت آنان و صلابت قهرمانانه نیروهای مقاومت فلسطین در میدان نبرد و نیز حمایت افکار عمومی و ملت‌های جهان از فلسطین دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عمق و حجم جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه و ملت مظلوم فلسطین در شش ماهه اخیر گفت، اگر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد توجه کشورهای اسلامی قرار می‌گرفت و شریانهای اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی قطع می‌شد، قطعاً از میزان شهدای غزه و ویرانی‌های آن بسیار کم می‌شد.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

قدردانی امیرعبداللهیان از مواضع آفریقای جنوبی در دفاع از فلسطین (8/2/1403)

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام قاطع حقوقی آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و مواضع صریح این کشور در دفاع از فلسطین ثابت کرد که آرمان‌های نلسون‌ماندلا در مبارزه با ظلم و تبعیض، همچنان زنده است. 

پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس (10/2/1403)

 امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می‌داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. به طور قطع دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تأثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس خواهد داشت.

دیدار امیرعبداللهیان با همتای اندونزیایی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (15/2/1403)

حسین امیرعبداللهیان به جدی‌تر شدن تلاش‌ها برای توقف جنگ در غزه اشاره و ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ مواضع منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی به‌ خصوص در اجلاس بانجول، رژیم صهیونیستی دست از نسل‌کشی و کشتار زنان و کودکان بردارد و تلاش‌های جمعی منجر به احقاق حقوق ملت فلسطین شود.

همایش گفت‌وگوهای ایرانی عربی (23/2/1403)

امیرعبداللهیان با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، اظهار کرد: غزه در هفت ماه گذشته برای آزادی، هزاران شهید داده است؛ ملت فلسطین در هفت ماه گذشته اسطوره‌ای ایستادگی کردند و ثابت کردند که رژیم صهیونیستی براساس نقض حقوق بشر و زیاده‌خواهی شکل گرفته است و آمریکا با تداوم حمایت همه‌جانبه از جنایت نسل‌کشی رژیم اسرائیل به همه شعار‌های فریبنده خقوق بشر خود پشت پا زده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی امنیت پایدار منطقه را در پایان جنگ غزه و تأمین حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها خواند و گفت: پروژه‌های صلح دروغین حتی در صورت کسب موفقیت‌های اولیه نمی‌تواند تداوم یابد؛ ملت فلسطین برای رسیدن به حقوق بدیهی خود راهی جز مقاومت و ایستادگی ندارد؛ بر همین اساس ایران راهکار سیاسی همه‌پرسی را برای برون‌رفت از این بحران پیشنهاد کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین بر آمادگی کامل ایران برای همکاری با همه کشور‌های منطقه، همسایه، جهان اسلام و جهان عرب برای حل مسئله فلسطین تأکید کرد.

گزارش// مواضع امیرعبداللهیان در خصوص حمایت از آرمان فلسطین

انتهای پیام

نظر شما