شناسهٔ خبر: 66760917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گسترش طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در سال ۲۰۲۴

طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در والنسیای اسپانیا قرار دارد و دولت فعلی درصدد است با گسترش آن به دریا، این فضا را به بزرگ‌ترین فضای سبز شهری اروپا تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جردین دل توریا به‌معنای باغ توریا به‌طول ۸.۵ کیلومتر، ستون سبز شهر والنسیا و طولانی‌ترین پارک شهری اسپانیا (و احتمالاً اروپا) است. اکنون که والنسیا پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴ است، بخشی از پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده آن شامل گسترش این فضای سبز به میزان ۱.۵ کیلومتر دیگر است تا به منطقه بندر و دریای مدیترانه متصل شود، بنابراین به آن لقب پارک رودخانه اعطا شده است. این پارک شکل مارپیچ خود را مدیون این واقعیت است که در بستر سابق رودخانه توریا قرار دارد.

والنسیا همچون بسیاری از شهرها، رودخانه مخصوص به خود را داشت که اغلب در طول قرن‌ها به دلیل سرریز شدن و وقوع سیل برای ساکنان محلی فاجعه ایجاد می‌کرد. آخرین سیل این رودخانه سال ۱۹۵۷ جاری شد که با مرگ ۸۱ نفر همراه بود. بنابراین مقامات محلی در آن زمان تصمیم گرفتند که اقدامات جدی انجام دهند و کل رودخانه را به سمت جنوب شهر منحرف کنند.

گسترش طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در سال ۲۰۲۴

پروژه گسترش پارک و در نتیجه تبدیل آن به بزرگ‌ترین ریه سبز شهری اروپا در دهه ۱۹۸۰ آغاز و اولین بخش آن در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد. از آن زمان این پارک به فضای مورد علاقه والنسیایی‌ها و بازدیدکنندگان این شهر تبدیل شده است. نمادین‌ترین مکان‌های شهر (مجموعه فرهنگی شهر هنرها و علوم) نیز در نزدیکی انتهای شرقی پارک قرار دارد.

این پارک جدا از مزایای زیست‌محیطی برای والنسیا، به لطف توپوگرافی مسطح و طولانی شامل درختان نخل، کاج و پرتقال، فواره‌ها، گیاهان معطر و حوضچه‌ها، امکانات ورزشی و تخت‌های گل رز، فرصت‌های ایده‌آلی برای تفریح و ورزش ارائه می‌دهد، با این حال طبیعت تنها مزیت این پارک نیست و از بستر سابق رودخانه حدود ۱۸ پل عبور می‌کند که قدمت بعضی از آن‌ها به پنج قرن پیش می‌رسد، علاوه بر این بسیاری از مؤسسات فرهنگی برتر شهر، همچون مؤسسه هنر مدرن والنسیا و موزه هنرهای زیبا در کناره‌های این پارک قرار دارد.

گسترش طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در سال ۲۰۲۴

طرح گسترش فضای سبز در والنسیا

گسترش فضاهای سبز برای بسیاری از دولت‌های محلی اسپانیا یک سیاست مشترک نشان‌دهنده فعالیتی بین نسلی است که همه به آن متعهد هستند. تقریباً تمام ساکنان والنسیا (۹۷ درصد) در ۳۰۰ متری فضای سبز شهری زندگی می‌کنند و پایتخت سبز بودن فرصتی برای تغییر نگاه مردم به والنسیا به‌عنوان یک شهر محسوب می‌شود که کیفیت زندگی آن‌ها را با گسترش فضاهای سبز بهبود بخشیده است.

باغ توریا منطقه‌ای است که آسایش حرارتی استثنایی را با اختلاف دمایی تا سه درجه نسبت به سایر مناطق شهر فراهم می‌کند و در زمان بحران آب‌وهوایی که اسپانیا را شدیدتر از سایر بخش‌های اروپا تحت تأثیر قرار می‌دهد، این امر بسیار مهم است، بنابراین گسترش این پناهگاه آب‌وهوایی بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد. قرار است با اضافه کردن ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر فضای عمومی خنک تنفسی، این پارک به مارینا متصل شود.

طراحی این اقدام در مراحل نهایی است و به موازات این اقدام، باغ توریا شاهد تغییر محیط زیست خود از طریق فرآیند طبیعی‌سازی مجدد نیز خواهد بود که توسط کنفدراسیون هیدروگرافی شهر به‌منظور کاهش ظاهر صنعتی و متروک بخش‌هایی از آن انجام خواهد شد.

گسترش طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در سال ۲۰۲۴

نظر شما