شناسهٔ خبر: 66760105 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

حملات عامدانه اسرائیل برای تخریب سواحل غزه

تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای هشتمین ماه متوالی باعث تخریب اسکله، تأسیسات و مراکز گردشگری این باریکه به دلیل حملات سنگین، سیاست کمربند آتشین و شلیک تانک‌ها و قایق‌های مسلح شده است.

صاحب‌خبر -


به گزارش تابناک به نقل از العربی الجدید، سواحل نوار غزه که هفده سال در محاصره نیروهای اشغالگر اسرائیل بود به ویژه در سایه نبود اماکن عمومی و مکان‌های تفریحی و کمبود پارک‌ها تنها تفرجگاه مردم غزه به شمار می‌رفت.

هدف قرار دادن تأسیسات گردشگری نوار غزه از سوی اسرائیل از روز اول جنگ در هفتم اکتبر گذشته با حمله به استراحتگاه‌های ساحلی، هتل‌ها، رستوران‌ها، کیوسک‌های چوبی، کافیتریاها و تمامی اماکن توریستی آغاز شد که اساسا به دلیل پیامدهای منفی محاصره اسرائیل و نبود توان اقتصادی و مالی مردم این باریکه در وضعیت خوبی قرار نداشتند.

نابود کردن سواحل غزه

علاوه بر تاثیرات اقتصادی سنگینی که اسرائیل در تخریب تاسیسات گردشگری در مناطق مختلف غزه به ویژه در امتداد نوار ساحلی و دوبرابر شدن نرخ بیکاری به جای گذاشت، این رژیم همچنین تاثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی منفی بر سواحل غزه به دلیل وجود هزاران تن آوار، تخریب زیرساخت‌ها و آلوده شدن سواحل با فاضلاب‌ها گذاشته است امری که سواحل را از منطقه گردشگری و اقتصادی به منطقه دفع زباله تبدیل کرده است.

«صبحی فروانه»، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: «بمباران بی‌وقفه اسرائیل علیه باریکه غزه موجب نابودی بیش از ۹۰ درصد از تأسیسات و مناطق گردشگری اعم از رستوران‌ها، تالارهای عروسی، غذاخوری‌ها، خط ساحلی و زیرساخت‌های دیگر شده است.

فروانه به العربی الجدید گفت: «تخمین دقیق خسارات ناشی از ادامه تجاوزات اسرائیل دشوار است، اما صدها میلیون دلار برآورد می‌شود، بخش گردشگری تقریباً ۳ درصد از کل اقتصاد فلسطین را تشکیل می‌داد و هزاران نفر در این بخش مشغول کار بودند.»

فروانه تاکید کرد: نیروهای اشغالگر اسرائیل به عمد اسکله و نماهای توریستی نوار غزه را به عنوان بخشی از تخریب کامل زمینه‌های مختلف زندگی در آن تخریب کردند تا علاوه بر فلج کردن توان اقتصادی، آن را به مکانی نامناسب برای زندگی تبدیل کنند، روند بازسازی بخش گردشگری پس از پایان جنگ حداقل تا پنج سال زمان نیاز دارد.

نظر شما