شناسهٔ خبر: 66758225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه و تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه تهیه شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مرتضی صفری با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای ۳۷۰ هکتار بافت تاریخی ارومیه افزود: در صورت تصویب طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه، این طرح می‌تواند ضمن حل مشکلات ساکنان بافت به احیای بافت تاریخی ارومیه نیز کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه فقط تعداد انگشت‌شماری از خانه‌های تاریخی ارومیه باقی مانده از شهرداری ارومیه درخواست می‌شود نسبت به تملک آنها اقدام کند.

وی اظهار کرد: پس از تملک این خانه‌های قدیمی باید در اسرع وقت برای مرمت آنها اقدام و سپس کاربری متناسب با بنا برای آنها تعریف شود.

صفری ادامه داد: سه بنای تاریخی که در سال گذشته تحویل این اداره‌کل شد در حال حاضر مورد مرمت قرار گرفته و مدرسه هدایت با کاربری اولین خانه صنایع‌دستی استان پذیرای گردشگران است، خانه انصاری در حال مرمت بوده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه رو به اتمام بوده و سپس تبدیل به موزه مدرسه، تاریخ و ورزش خواهد شد.

صفری اظهار کرد: در حال حاضر مرمت چندین بنای تاریخی در سطح استان در دستور کار قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به مرمت مسجد یوردشاهی، مناره، مسجد جامع، و خانه گردشگری ارومیه اشاره کرد.

۳۵ میلیارد ریال برای مرمت مدرسه ۲۲ بهمن

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: مرمت مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن ارومیه پس از چند فصل مرمتی در مراحل پایانی قرار دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۳۵ میلیارد ریال برای مرمت این بنا هزینه شده است و قرار است با کاربری موزه مدرسه، تاریخ و ورزش به بهره‌برداری برسد.

صفری افزود: نورپردازی نماها و محوطه حیاط مجموعه، ساماندهی، اجرای بخشی از دیوار محوطه حیاط شرقی بنا به طول ۲۰ متر، مرمت و اجرای رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌ها، نصب مبلمان فضاهای داخلی، اجرای کف‌سازی نهایی طبقات باقی مانده در ۷۰۰ مترمربع، نصب پله‌های سنگی فضاهای داخلی، نصب نرده‌های فضاهای داخلی، مرمت و رنگ‌امیزی ورق‌های سقف شیروانی از جمله اقدامات مرمتی هستند.

نظر شما