شناسهٔ خبر: 66757517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دور تازه جنگ جلادها در سرزمین‌های اشغالی

گانتز به دنبال تشکیل طیف میانه جدید در اسرائیل

صاحب‌خبر -

[عبدالباسط انصاری] در هفته‌های اخیر درگیری‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته و کمتر روزی موج انتقادات از سوی مقامات فعلی و پیشین رژیم صهیونیستی علیه کابینه جنگی نتانیاهو فروکش کرده است. روند اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی از ابتدای تشکیل کابینه ائتلافی رو به افزایش بوده و در دو هفته اخیر به جرات می‌توان گفت به اوج رسیده است. از تزیپی لیونی تا یائیر لاپید، از بن گویر تا اسموتریج و از لیبرمن تا بنی گانتز همه ناراضی و عصبانی‌اند و درباره ادامه جنگ، مذاکرات آتش‌بس با حماس بر سر اسرا و حملات به رفح اختلاف نظر دارند. اکنون بنی گانتز، نتانیاهو را تهدید کرده که اگر راهبرد جنگی کابینه و چارچوب مذاکرات با حماس تا حدود سه هفته دیگر(9ژوئن) مشخص نشود از کابینه خارج خواهد شد و تلاش برای انتخابات زودهنگام را کلید خواهد زد. موضعی که با واکنش تند دفتر نتانیاهو، اسموتریج وزیر دارایی و بن گویر وزیر امنیت داخلی مواجه شد. تحرکات گانتز در ماه‌های اخیر این گمانه را تقویت کرده که وی به دنبال احیای طیف میانه و رهبری آن در سرزمین‌های اشغالی است و درصدد ایفای نقش سنتی چهره‌هایی چون شیمون پرز است.

موج انتقادات از بی‌بی تشدید شده است
هفته قبل بود که یائیر لاپید رهبر طیف اپوزیسیون و نخست‌وزیر سابق اسرائیل با حمله به نتانیاهو عنوان کرد: «روزهای سختی است و چیزی که اسرائیل بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارد این است که نتانیاهو از زندگی ما خارج شود. ماموریت من این است که هر کاری از دستم برمی‌آید انجام دهم تا زمان مناسب تغییر سیاسی به وجود بیاید.»(1) وی روز گذشته نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد و دولت جدید اسرائیل تشکیل خواهد شد، نتانیاهو همچنان به نیرنگ و دروغ ادامه می‌دهد و این دولت فاجعه‌ای بود که بر سر اسرائیل آمد...باید کابینه دیگری بدون حضور افراطی‌ها و بدون نخست وزیر شکست خورده که مسئول بزرگترین فاجعه برای اسرائیل بوده، تشکیل دهیم»(2) همچنین حدود 5 روز قبل تزیپی لیونی وزیر خارجه اسبق و جنجالی رژیم صهیونیستی با انتقاد از بی‌برنامگی نتانیاهو در جنگ عنوان کرد: «اسرائیل بی جهت و به بهای گزافی در غزه دست و پا می‌زند. نتانیاهو هیچ برنامه‌ای در غزه ندارد.»(3) همچنین آویگدور لیبرمن رئیس حزب اسرائیل بیتنا و از وزرای سابق اسرائیل روز یکشنبه در توئیتر خود خواستار استعفای نتانیاهو، گالانت وزیر جنگ و هالیوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل و تشکیل کابینه جدید و فراگیر شد.(4) در سوی دیگر طیف افراطی کابینه یعنی چهره هایی چون بزالل اسموتریج و ایتامار بن گویر خواهان تشدید حملات به رفح، ادامه جنگ تا نابودی حماس و مخالف مذاکرات هستند و نقد آنان به نتانیاهو بر سر تعلل در تشدید حملات به رفح است.  
خلأ طیف چپ و شبه میانه رو در اسرائیل
در حدود دو دهه اخیر سیاست در رژیم صهیونیستی به سمت تشدید راست‌گرایی حرکت کرده است. معروف است که در اسرائیل طیف چپ و رویکرد میانه دیگر به معنای جدی آن وجود ندارد و آخرین نماد سیاستمداران چپ گرا، شیمون پرز بود. اکنون برخی احزاب در اسرائیل همچون: «حزب کار» و «میرتس» به رهبری اسحاق هرتزوگ و زهاوا گالئون داعیه‌ چپ‌گرایی دارند، اما حزب کار همچون دوران پرز دیگر به چپ گرایی جدی شهره نیست و میرتس هم جایگاه برجسته‌ای در سیاست داخلی اسرائیل ندارد. از سوی دیگر رویکرد میانه در اسرائیل نیز اکنون نماد برجسته و رهبر شاخصی ندارد. از یائیر لاپید در حزب «یش عتید» تا بنی گانتز در حزب «آبی و سفید» داعیه میانه‌روی و رهبری طیف‌های میانه را دارند. نمادهای طیف راست افراطی نیز حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو و حزب «خانه یهود» به رهبری نفتالی بنت هستند که به شدت جنگ‌طلب، مخالف صلح و حامی گسترش شهرک‌سازی هستند.

گانتز در قامت پرز ظاهر می‌شود؟
در اواسط دهه 90 میلادی اسحاق رابین در قامت نخست‌وزیر وقت با همراهی شیمون پرز وزیر خارجه خود، با به رسمیت شناختن ساف در پیمان اسلو و تحویل کرانه باختری و غزه به تشکیلات خودگردان، تلاش کردند رویکردی میانه در مسئله اسرائیل و فلسطین اتخاذ کنند. رویکردی که با مخالفت جدی طیف راست در آن زمان مواجه بود. پرز که به مرد چرخش‌های سیاسی حساس هم شهره بود همواره جایگاه خود را در حد فاصل جریان چپ تا میانه تعریف کرد. روندی که در دو دهه اخیر از سوی سیاستمدار دیگری اتخاذ نشد و اکنون به نظر می‌رسد بنی گانتز 65ساله در تلاش برای ایفای چنین نقشی است. حدود دو ماه و نیم قبل بود که بنی گانتز در سفری بدون هماهنگی با نتانیاهو و کابینه، به آمریکا سفر کرد. سفری که انتقادات داخلی از وی را برانگیخت و در محافل آمریکایی به عنوان شکاف در کابینه اسرائیل تعبیر شد. گانتز در این سفر مورد استقبال هریس معاون بایدن و سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قرار گرفت تا این گمانه تقویت شود که آمریکا نیز بی‌تمایل به دخالت در سیاست داخلی اسرائیل نیست و بعید نیست این طرح را با محوریت گانتز پیش ببرد. وی پس از آمریکا عازم انگلیس شد و با سوناک و کامرون نیز دیدار کرد تا مانور خودسرانه در برابر نتانیاهو را تشدید کند. ساماندهی اعتراضات ضد نتانیاهو، تهدید چندباره به انحلال کابینه و اکنون تعیین ضرب الاجل برای نتانیاهو و تهدید به خروج قطعی از کابینه و پیگیری انتخابات زودهنگام نشان می‌دهد گانتز به دنبال تغییرات جدی در اسرائیل و ایفای نقش محوری برای آینده این رژیم است. تحرکاتی که با واکنش شدید دفتر نتانیاهو، اسموتریج و بن گویر و متهم کردن گانتز  به نادیده گرفتن مسائل داخلی مواجهه شده است.یک احتمال ضعیف دیگر هم وجود دارد که حرکات گانتز کاملا هماهنگ شده و مطابق تقسیم کار داخلی باشد تا به مرور حملات علیه غزه تشدید و طولانی شدن جنگ را با نمایش اختلاف، کمرنگ کند، اما به هرحال گمانه‌ جدی بودن اختلافات و نقش‌آفرینی گانتز برای کنار زدن نتانیاهو جدی است. هر چند این مسئله به تصمیمات واشنگتن و لابی‌های پشت صحنه صهیونیسم جهانی و همراهی دیگر طیف های داخلی نیز بستگی دارد.

پی‌نوشت‌ها:
1-isna.ir/xdR62X
2-fa.alalam.ir/news/6868608
3-asriran.com/0043Q3
4- irna.ir/xjQBH3

نظر شما