شناسهٔ خبر: 66757503 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تحلیف رئیس جمهور جدید تایوان با اتهام‌زنی علیه چین

علی مدنی

رئیس‌جمهور غرب‌گرای جدید تایوان که چین از او به عنوان یک «جدایی‌طلب» یاد می‌کند در پی برگزاری مراسم تحلیف خود، پکن را به «ارعاب و تهدیدات سیاسی و نظامی» علیه تایپه متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «لای چینگ ته» که سابقا معاون رئیس جمهور تایوان بوده و همچنین با نام انگلیسی خود «ویلیام» نیز شناخته می‌شود در ساختمان دفتر ریاست جمهوری در مرکز تایپه تحلیف به جا آورد.

چین، تایوان را یکی از استان‌های خود دانسته و استفاده از قوه قهریه برای متحد ساختن مجدد این جزیره با چین را رد نکرده است.

پکن در زمان انتخابات ماه ژانویه گذشته در تایوان هشدار داد که رای‌دهندگان تایوانی باید بین جنگ و صلح یکی را انتخاب کنند. انتظار می‌رود «لای چینگ ته» نیز همان سیاست‌های جدایی‌طلبانه «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور قبلی تایوان را ادامه دهد در حالی که پکن از او به عنوان «جدایی‌طلب» و «دردسر ساز»‌ یاد کرده است.

لای چینگ ته که ۶۴ سال دارد اظهار کرد وضع موجود را در تایوان حفظ کرده و «نه تسلیم شده نه تحریک می‌کند.»

او ادعا کرد: «من همچنین از چین می‌خواهم ارعاب نظامی و سیاسی علیه تایوان را متوقف کند، با تایوان در مسئولیت جهانی حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و کلیت منطقه شریک شود و تضمین کند که جهان عاری از ترس جنگ باشد.»

هیاتی دوحزبی از مقام‌های ارشد اسبق آمریکایی به تایوان رفته تا در مراسم تحلیف لای چینگ ته شرکت کنند که شامل «ریچارد آرمیتیج»، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا می‌شوند. یک مقام ارشد دولت بایدن به خبرنگاران  هفته گذشته گفت که این سفر مطابق با عرف گذشته انجام شده است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا برای رئیس جمهور جدید تایوان پیام تبریک فرستاده و گفت واشنگتن چشم به همکاری با او «با هدف پیشبرد منافع و ارزش‌های مشترک ما، تعمیق روابط دیرینه غیررسمی ما و حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دارد.»

به نوشته پایگاه «ان.بی.سی نیوز» مساله تایوان یکی از حساسیت‌برانگیزترین موضوعات در روابط بین چین و آمریکا، دو اقتصاد بزرگ اول جهان محسوب می‌شود. لای چینگ ته با اتخاذ موضع جدایی‌طلبانه با حاکمیت چین بر تایوان مخالفت کرده و گفت تنها ۲۳ میلیون جمعیت این جزیره می‌توانند درباره آینده آن تصمیم بگیرند.

آمریکا با وجود آنکه با تایوان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات این جزیره محسوب می‌شود و ماه گذشته میلادی بیش از هشت میلیارد دلار کمک نظامی را برای این جزیره در نظر گرفت.

چین در مقابل منزوی سازی تایوان در عرضه دیپلماتیک را پیگری می‌کند و تا کنون تنها ۱۲ دولت در جهان تایوان را به رسمیت شناخته‌اند.

دفتر امور تایوان در دولت چین هفته گذشته اعلام کرد با «فعالیت‌های جدایی‌طلبانه در تایوان و مداخله نیروهای خارجی در این جزیره» مخالف است و لای چین ته باید بین توسعه صلح‌آمیز و تقابل یکی را انتخاب کند.

«لِو ناچمن»، یک کارشناس علوم سیاسی و استادیار دانشگاه ملی چنگچی در تایپه گفت: «لای چینگ ته پیش از این پزشک بوده و خودش را به عنوان یک فعال عملگرا در حمایت از استقلال تایوان توصیف کرده و تلاش داشته خودش را به عنوان تسای اینگ ون شماره دو نشان دهد.»

چین در سال‌های اخیر به ویژه بعد از سفر تحریک آمیز «نانسی پلوسی»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در اوت ۲۰۲۲ به تایوان تلاش داشته فشارهای نظامی و فشارهای دیگر را بر این جزیره تشدید کند. پکن در این راستا مرتبا جنگنده‌ها و ناوهای جنگی خود را به حوزه تایوان گسیل داشته و بسیاری از آنها از خط میانه در تنگه تایوان که به عنوان یک منطقه حائل غیررسمی در نظر گرفته می‌شود، عبور کرده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما