شناسهٔ خبر: 66756877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

چهره نگاری نیویورک تایمز از وزیر دفاع جدید روسیه

آندری بلوسف، روشنفکری بدون تجربه نظامی، به حمایت از اقتصاد تحت سلطه دولت مشهور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،  در بیش از دو سال جنگ علیه اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دریافت که تکنوکرات هایی که او برای مدیریت اقتصاد روسیه جمع آوری کرده ، قابل اعتمادترین سربازان پیاده او هستند.

رهبر روسیه اکنون یکی از آنها، آندری بلوسف را که تجربه نظامی ندارد، به عنوان وزیر دفاع بعدی خود انتخاب کرده است. بلوسف 65 ساله که به نقل قول از فئودور داستایوفسکی و کارل یونگ علاقه دارد، سال هاست که از سایر تکنوکرات ها دور ایستاده است. تکنوکرات هایی که هرچند به شکل خصوصی برخی اقدام های ژئوپلتیکی پویتن را برای آینده اقتصادی روسیه خطرناک ارزیابی کرده اند اما همزمان راهنمایی های اقتصادی خوبی هم به کرملین ارائه کرده اند.  بلوسف اما در این جمع  یک مؤمن واقعی به پوتین بوده است.

ظهور او نشان می‌دهد که چگونه ولادیمیر پوتین اقتصاد روسیه را به‌طور کامل به سمت تلاش‌های جنگی هدایت می‌کند و البته نشان می‌دهد که کرملین ممکن است عمیق‌تر در بسیج صنعت برای جنگ مشارکت کند.

پوتین وزیر دفاع جدید خود را که در روزهای اخیر در سفر به چین به او ملحق شده بود، به عنوان هماهنگ کننده برای مجتمع صنعتی نظامی روسیه که به سرعت در حال تغییر و برای موفقیت در جنگ حیاتی است، انتخاب کرد. پوتین روز جمعه هنگام بازدید از شهر هاربین چین به خبرنگاران گفت: وظیفه محول شده به وزیر دفاع جدید باز کردن فضای وزارت دفاع برای نوآوری است. فلسفه ای که بلوسف برای دهه ها ترویج کرده  مداخله دولت را به عنوان محرک اصلی توسعه اقتصادی در مقابل سرمایه گذاری تجاری خصوصی معرفی می کند.

آندری یاکولف، اقتصاددان مرکز مطالعات روسیه و اوراسیا دیویس دانشگاه هاروارد در این باره به نیویورک تایمز می گوید:  در اطراف پوتین تعدادی تکنوکرات کاملا کارآمد دیگر وجود دارد اما او در مقایسه با این افراد متفاوت است.  دیدگاه ایدئولوژیک او به نوعی به دیدگاه پوتین در مورد این رویارویی با غرب و لزوم انجام کارهای زیادی برای دفاع از روسیه نزدیک است. او همچنین وفاداری شخصی آشکاری به پوتین دارد و سال‌ها به رئیس‌جمهور مشاوره می‌داد.  انتظار می‌رود حضور او در این جایگاه تنش‌ها بین وزارت دفاع و صنعت تسلیحات دولتی روسیه را در زمانی که موفقیت در میدان جنگ به قدرت صنعتی بستگی دارد، کاهش دهد. از سوی دیگر او تصویر تمیز یک متخصص را دارد که عمدتاً به رسوایی آلوده نشده و آشکارا مذهب ارتدوکس را پذیرفته است . این تصویر تمیز از آنجایی که پیش از این تغییرات دو تن از معاونان سرگئی شویگو، وزیر دفاع پیشین به اتهام رشوه بازداشت شده بودند هم مهم است و هم نمایی از مبارزه کرملین با فساد ولو در داخل دولت را نشان می دهد.

سرگئی ام. گوریف، اقتصاددان روسی و استاد دانشگاه ساینس پو، یک دانشگاه تحقیقاتی در پاریس، می گوید که انتصاب بلوسف منعکس کننده فشارهای مالی است که اگر روسیه به هزینه های دفاعی در مقیاس بزرگ ادامه دهد، پوتین با آن مواجه خواهد شد.

او افزود: پوتین می داند که پول زیادی ندارد.  یکی از نشانه ها این است که پوتین در سال 2024 شروع به صحبت در مورد افزایش مالیات کرده است. انتصاب بلوسف این سیگنال را می‌فرستد که او می‌خواهد هزینه‌ها را کارامدتر کرده و با فساد هم مبارزه کند.

کنستانتین سونین، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو، می گوید: «کل فلسفه او اساساً این بود که هر اتفاقی می افتد باید توسط دولت هدایت شود. به باور او، دولت منبع نوآوری است، دولت چیزی است که تجارت را پیش می‌برد و در نهایت منجر به توسعه اقتصاد می‌شود.

بلوسف همچنین به عنوان یک پیشگوی خوب شهرت پیدا کرده است. او در سال 2005 نسبت به افزایش احتمال یک بحران مالی در سال‌های 2008-2009 هشدار داد.

از زمانی که تهاجم تمام عیار کرملین به اوکراین در فوریه 2022 آغاز شد،  بلوسف خود را در خط مقدم تدوین «مگاپروژه‌های» ملی قرار داده، جایی که دولت به دنبال تحریک نوآوری و جهش‌های بزرگ در توسعه صنعتی است. او یکی از این پروژه ها را برای صنعت هواپیماهای بدون سرنشین داخلی روسیه تبلیغ کرده است. هدف دیگر میکروالکترونیک است. او اخیرا در یک مصاحبه در این باره گفته است: ما برای تجهیز خطوط خودمان به محصولات با فناوری پیشرفته در این حوزه ها نیاز داریم: هواپیمایی، کشتی سازی، الکترونیک، ماشین ابزار، موتورهای دیزلی، توربین ها و غیره.. اگر در هر  کدام از این حوزه  ها،  محصولی مورد نیاز است، پس باید بتوانیم آن را بسازیم.

بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا چنین رویکردی می تواند در روسیه، جایی که فساد زیاد و حاکمیت قانون ضعیف است، کارساز باشد. گوریف می گوید: علیرغم تلاش‌های فراوان در طول سال‌های متمادی، دولت روسیه در ایجاد نوآوری شکست خورده و سرمایه‌گذاری دولتی اغلب توسط مقامات فاسد به سرقت می‌رود. بلوسف سال‌ها در دولت بوده و تاکنون موفقیت چندانی در ایجاد شرکت‌های جدید پویا نداشته است.

با این وجود، به نظر می رسد که ایده های بلوسف برای پوتین به اندازه کافی اغواکننده بوده است. رهبر روسیه به دنبال راهی است تا اقتصاد جنگی جدید خود را به پایه ای برای توسعه آینده روسیه تبدیل کند، در حالی که تلاش می کند از هزینه های نظامی بیش از حد جلوگیری کند که بسیاری از روس ها معتقدند منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

الکساندر کولیاندر، کارمند ارشد غیرمقیم در مرکز تحلیل سیاست اروپا، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن، گفت: "وظیفه بلوسف این است که مطمئن شود ارتش همه چیزهایی را که نیاز دارد و حتی بیش از نیاز را به دست می آورد اما بدون اینکه اقتصاد روسیه را قربانی کند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما