شناسهٔ خبر: 66756609 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سخنگوی اورژانس کشور هشدار داد؛ افزایش ۳۰۰درصدی مسمومیت با قارچ ها

سخنگوی اورژانس کشور به قدس آنلاین می گوید: هر ماده ای که استفاده می کنیم یا هر رفتار و تفریحی که انتخاب می کنیم باید فرهنگ استفاده از آن را داشته باشیم و علم مقابله با خطرات احتمالی اش را بدانیم.

صاحب‌خبر -

بابک یکتاپرست درباره بیشترین نوع مسمومیت ها در فصل بهار و تابستان می افزاید: بیشتر مسمومیت ها در فصل زمستان با گاز منوکسید کربن است اما مسمومیت با قارچ های سمی یا برخی گیاهان ناشناخته در طبیعت جزو بیشترین مسمومیت هایی است که در فصل بهار و تابستان با آن مواجه هستیم.

وی می گوید: در واقع هر ماده ای که استفاده می کنیم یا هر رفتار و تفریحی که انتخاب می کنیم باید فرهنگ استفاده از آن را داشته باشیم و علم مقابله با خطرات احتمالی اش را بدانیم.

قارچ های زیبا اما به شدت خطرناک!

یکتاپرست توضیح می دهد: قارچ های طبیعی با شکل های بسیار زیبا در کنار جاده ها و در طبیعت به وفور وجود دارد که برخی مردم با تصور این که چنین قارچ هایی خوراکی است آن را مصرف می کنند و دچار مسمومیت های شدید می شوند.

وی یادآور می شود: متأسفانه همین امسال مادر و دختری بر اثر مصرف قارچ وحشی در طبیعت گردی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی اورژانس کشور با ابراز نگرانی از افزایش آمار مسمومیت ها در سال ۱۴۰۳ می گوید: از ابتدای نوروز تاکنون با تعداد ۱۲۰ مسموم، آمار مسمومیت با قارچ های وحشی ۳۰۰درصد افزایش داشته است که متأسفانه دو نفر از این تعداد جان خود را از دست دادند.

بیشترین آمار مسمومیت ها در کدام استان هاست؟

وی در پاسخ به پرسش ما درباره بیشترین استان های درگیر با مسمومیت با قارچ می گوید: در استان های فارس، لرستان، کرمانشاه به دلیل طبیعت خاصی که دارند قارچ های طبیعی بیشتر رشد می کند بنابراین بیشترین آمار مسمومیت ها را در این مناطق شاهد هستیم.

یکتاپرست می افزاید: در واقع نه تنها قارچ وحشی بلکه مصرف انواع گیاهانی که در طبیعت به صورت خودرو رشد می کنند می تواند مسمومیت ایجاد کند بنابراین شناسایی این گیاهان در تخصص هر طبیعت گردی نیست و نیاز به دوره های کامل آموزشی دارد.

وی درباره برخی باورهای غلط در جامعه می گوید: برخی بر این باورند که چنانچه قارچ به رنگ قرمز با خال های زرد رنگ باشد سمی است و در غیر این صورت خطرناک نیست که البته باید این باور را یک شوخی در نظر گرفت و باو داشت هر نوع قارچی در طبیعت، سمی است مگر این که خلافش ثابت شود.  

قارچی به نام دنبلان

یکتاپرست ادامه می دهد: متأسفانه طی هفته گذشته تنها در یک روز، ۱۲ مسموم قارچی در استان فارس گزارش شده است. در این استان قارچی به نام دنبلان وجود دارد و افراد بومی هنگامی که می بینند بخشی از خاک برجسته شده، خاک را کنار می زنند و قارچ را استفاده می کنند که این قارچ سمی نیست و جالب این که در کشورهای اروپایی نیز این قارچ طرفداران بسیاری دارد اما شناسایی آن از قارچ های سمی کار یک طبیعت گرد معمولی نیست بلکه کار متخصصان است بنابراین هرگز نباید هیچ نوع قارچی را در طبیعت مصرف کرد.

پیشگیری از مسمومیت

سخنگوی اورژانس کشور ادامه می دهد: مصرف قارچ ها می تواند عوارض به شدت خطرناکی از جمله عوارض تنفسی، گوارشی و غیره داشته باشد به ویژه هنگامی که مسمومیت در دل طبیعت اتفاق می افتد دسترسی به سیستم درمانی وجود ندارد و این موضوع، خطر را چندین برابر مرگبار می سازد.

وی تأکید می کند: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، خودداری از مصرف قارچ های روییده در طبیعت است و از آنجا که سم قارچ پادزهر ندارد باید از خوردن قارچ های وحشی و غیر پرورشی موجود در طبیعت دوری کرد.

نظر شما