شناسهٔ خبر: 66756404 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس رسانه‌ملی در اختتامیه جشنواره مستند رادیویی:

تحول را باید از روایت پیشرفت شروع کرد

مراسم اختتامیه سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک شامگاه شنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور رئیس رسانه‌ملی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی، معاون صدا، معاون سیما، معاون امور استان‌ها، دبیر جشنواره پژواک، مدیران و جمعی از اهالی رادیو و پیشکسوتان در سالن‌ همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
پیمان جبلی درآیین اختتامیه سومین جشنواره ملی مستندرادیویی پژواک ضمن قدردانی ازهمکارانش دربخش‌های مختلف که شب‌وروزشان راوقف بالا نگه داشتن پرچم رادیو می‌کنند؛ اهمیت رادیو، مستند، این جشنواره و ظرف زمانی دوره سوم آن را مرور کرد و گفت: هنرمندان رادیو هر آنچه را شنیده و دیده و آموخته‌اند و در چنته دارند، در قالب کلام و نوشته درمی‌آورند و با عناصر و ابزار صوتی تلفیق می‌کنند که فرآیندی ارزشمند و ماندگار است. وی افزود: در تلویزیون از عناصر متنوع فراوان برای بیان مطلب و انتقال پیام استفاده می‌شود و دست برنامه‌ساز برای ایجاد پیام بازتر است اما رادیو محدود به چند عنصر اندک واست و همین کار رادیو را به‌مراتب سخت‌تر و به همان اندازه قیمتی‌تر می‌کند.رئیس رسانه‌ملی با بیان این گزاره که رادیو ماندنی‌تر است و امیدوارم این جشنواره روزبه‌روز بالنده‌تر، شکوفاتر و اثرگذارتر باشد، درباره اهمیت «مستند» نیز اظهار کرد: ما گذشته پرافتخار و شوق‌آفرینی داریم. البته آنچه می‌شناسیم و به آن افتخار می‌کنیم و در قاب ذهن ما نقش بسته، بسیار بیش از آن ‌چیزی است که در واقعیت بیرونی، نمود رسانه‌ای یافته و از ‌این ‌حیث، تولید آثار مستند، گامی بلند در راستای روایت آن داشته‌های گرانبها و امیدوار کردن و آگاهی ذهن نسل جوان به آینده سرزمینش است.
   
دوره پیشرفت، حرکت و خلق افتخارات
جبلی به صدها جلوه پیشرفت در کشور و تأثیر بازنمایی این پیشرفت‌ها در امیدبخشی و کمک به حس تعلق محکم‌تر نخبگان جوان به کشور و اعتلای آن اشاره و عنوان کرد: به تصویر کشیدن جلوه‌های هنرنمایی نخبگان و دانشمندان‌مان در قالب‌های مختلف که از مهم‌ترین‌هایش گونه مستند است، مسئولیت ما را در دوره فعلی کشور که دوره پیشرفت، حرکت و خلق افتخارات است، بسیار سنگین می‌کند.وی روایت پیشرفت را در قالب تولید گونه‌های متنوع و مستندهای فاخر به‌ویژه مستندهای رادیویی جذاب، بسیار ضروری و حیاتی دانست و گفت: خوشبختانه جدیت و عزم لازم برای به تصویر کشیدن واقعیات جامعه در استان‌های مختلف به‌خوبی مشهود است و رقابت گرم، صمیمی و نزدیک در جشنواره پژواک نیز به گسترش ابعاد آن یاری می‌رساند، از این‌رو جشنواره پژواک در دوره‌های بعدی باید گسترش و ادامه مطلوب‌تری یابد و حرکت رو به جلوی آن تداوم پیدا کند.رئیس سازمان صداوسیما افزود: تحول را باید از همین‌جا، از روایت پیشرفت، روایت تاریخ، روایت جوان ایرانی و زن توانمند ایرانی شروع کرد و به سرانجام رساند. تحول را باید از دریچه اثرگذاری مستندهای تولیدشده در صداوسیمای استان‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت روستاهای دوردست دید.جبلی افزود: تحول یعنی باور داشته باشیم امکانات ما بی‌نهایت، داشته‌های ما بی‌پایان و افتخارات ما ابدی است. تحول یعنی اعتماد‌به‌نفس ملی، بازگشت به هویت و افتخار ایرانی، نگاه عادلانه به ظرفیت‌ها، پای کار مطالبه‌گری ایستادن و برداشتن سنگ از پیش پای مردم و نظام. از همین‌روست که این جشنواره نیز که عادلانه به ظرفیت‌ها و هویت‌ها توجه دارد، از مصادیق تحول به‌شمار می‌رود و به این سبب، رویدادی محترم و ارزنده است.
   
شکوفایی کم‌نظیر نیروهای جوان
علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی هم در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با تبریک ایام دهه کرامت‌ و میلاد با‌سعادت امام هشتم شیعیان جهان حضرت امام رضا(ع) و نیز تبریک سالگرد تاسیس رادیو، ضمن قدردانی از تلاش‌های عوامل دست‌اندرکار برگزاری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک گفت‌: خوشبختانه کاری را که از سه سال پیش با برگزاری این جشنواره آغاز کردیم، امروز به ثمر نشست و جشنواره پژواک به اهداف خود رسیده است.‌وی با بیان این‌که امسال و در سومین سال برگزاری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بیش از ۱۰۰۰ اثر مستند رادیویی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت‌: امسال حضور و شکوفایی نیروهای جوان در جشنواره کم‌نظیر بود و آثار بسیار خوبی را در جشنواره سوم داشتیم که نشان از پرشکوه بودن این جشنواره داشت .بخشی‌زاده با بیان این‌که توان رادیو ستودنی است، ابراز امیدواری کرد و گفت: ان‌شاءا... از سال آینده جشنواره چهارم رادیویی پژواک‌ را به‌صورت بین‌المللی و با بخش مستند و نیز بخش‌های گوناگون برگزار خواهیم کرد. معاون‌ صدا با بیان محورها و بخش‌های مختلف سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، افزود: در جشنواره امسال برگزیدگان در هفت بخش مختلف نشان برتر جشنواره در حوزه‌های مختلف را از آن خود کردند که شامل نشان سلیمانی در حوزه مقاومت، نشان دکتر کاظم کاظمی‌آشتیانی در‌خصوص پیشرفت‌های کشور، نشان سلامت خانم دکتر مرحوم اعتماد سعید در حوزه سلامت، نشان مادر در‌خصوص فرزند‌آوری و تحکیم خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، نشان فرودسی در حوزه پاسداشت زبان فارسی، نشان ایران درخصوص سرمایه‌های اجتماعی کشور وهمچنین برنامه‌سازی با محورهای امید، نشاط اجتماعی وپیشرفت‌های کشور است.وی بااشاره به این‌که رادیوهمواره درکنارمردم غزه بوده‌وهست، گفت‌: در موضوع عملیات طوفان‌الاقصی در سراسر کشور مستند‌های رادیویی فاخری تولید شد، در مسأله انعکاس صدای اعتراض دانشجویان داتشگاه‌های جهان هم رادیو فعالانه عمل کرد و نیز در مسائل و حوادث تروریستی کرمان و شهادت جمع کثیری از مردم در سالگرد شهادت سردار سلیمانی هم رادیو به‌طور فعال در میدان بود و آن وقایع را پوشش داد .‌بخشی‌زاده با عنوان این مطلب که پنج محور اعلام شده از سوی ریاست سازمان صداوسیما برای برنامه‌سازی در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: بحث جوانی جمعیت، موضوع شعار سال، موضوع عفاف و حجاب و بحث امید‌آفرینی از‌جمله آنهاست.
   
رادیو رسانه لحظه‌هاست
حمیدرضا افتخاری، دبیر سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک هم در این مراسم با ارائه گزارشی از جشنواره سوم و نحوه داوری آثار مستند گفت‌: امسال سه مرحله جدید را به جشنواره سوم پژواک اضافه کردیم که شامل مقاومت غزه، حوادث تروریستی در کرمان و نیز عملیات تنبیهی وعده صادق علیه رژیم‌صهیونیستی بود که با استقبال خوبی از سوی برنامه‌سازان و مردم روبه‌رو شد و آثار زیادی در این زمینه‌ها به دبیرخانه جشنواره رسید که قابل‌تقدیر است. برگ برنده پژواک سوم، تأکید دوباره بر این است که رادیو رسانه لحظه‌هاست. ما سه قله در این دوره از پژواک داشتیم؛ در ابتدای راه مقاومت مردم غزه را به جشنواره اضافه کردیم، در میانه راه متأسفانه اتفاقات حوادث تروریستی کرمان رخ داد و آثار قابل‌توجهی در این بخش دست ما رسید. بخش سوم هم با عنوان عملیات تنبیهی وعده صادق در روز افتتاحیه در فراخوان اعلام شد که ما در این بخش بیشترین آثار را دریافت کردیم. مصادیقی که گفته شد نشان‌دهنده آن بود که راز ماندگاری رادیو در همان به لحظه بودن و همسو بودن با اتفاقات جامعه بوده است.


تقدیر از خانواده شهدا
در این مراسم ازکتاب مستند رادیویی با عنوان«به زبان آدمیزاد» ازمهدی آذری رونمایی شد. و سعید معدن‌کن، نماینده هیات داوران سه بخش این جشنواره نیز بیانیه داوران را قرائت کرد.درادامه مراسم ازخانواده سه شهیدگرانقدرحوزه مقاومت حسن طهرانی‌مقدم، سیدرضی موسوی وعلی زاهدی با حضورپیمان جبلی،رئیس سازمان صداوسیماوعلی بخشی‌زاده،معاون صدا تقدیرشد. 

نظر شما