شناسهٔ خبر: 66755835 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برای دوازدهمین ماه متوالی

روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند

زهرا وثوقی

روسیه در آوریل برای دوازدهمین ماه متوالی، بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند و حجم صادراتش، ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت خام از روسیه به چین که شامل واردات از طریق خط لوله و دریا است، ۹.۲۶ میلیون تن معادل ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز بود. این رقم در مقایسه با واردات ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز و رکورد واردات ۲.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن، کمتر بود.

طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه در آوریل، عرضه نفت خود را به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رساند که همچنان ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه تولید توافق شده با اوپک پلاس بوده است.

واردات چین از روسیه، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به ۳۷.۷۹ میلیون تن معادل حدود ۲.۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده و ۲۱ درصد از کل واردات پکن را به خود اختصاص داده است.

واردات از عربستان سعودی که آخرین بار در آوریل سال ۲۰۲۳، بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود، ۶.۳۴ میلیون تن معادل ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز بود که ۲۵ درصد در مقایسه با آوریل سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

عربستان سعودی قیمت فروش نفت به آسیا را برای آوریل، یک دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین شاخص قیمت نفت عمان/دوبی تعیین کرد که بالاتر از یک دلار و ۵۰ سنت در ماه قبل از آن بود.

واردات از مالزی تقریبا بر مبنای سال به سال ثابت بود و در حدود ۹۸۰ هزار بشکه در روز ایستاد.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین، ۰.۱۹ میلیون تن نفت از ونزوئلا  به چین وارد شد و حجم واردات بر مبنای سالانه را به ۰.۹۲ میلیون تن معادل ۵۵ هزار بشکه در روز بود. تحریم‌ها علیه ونزوئلا، پس از این که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرد، از سوی آمریکا احیا شد.

انتهای پیام

نظر شما