شناسهٔ خبر: 66754057 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

هر ساعت اضافه کار پرستاران ۲۰۰۰۰ تومان؟!

وی با بیان اینکه میانگین دریافتی پرستاران نسبت به دریافتی کارمندان هم رده در دیگر ارگان‌ها پایین‌تر است؛ بیان کرد: درخواست جدی ما افزایش حقوق و درآمد پرستاران است تا ماندگاری افزایش و مهاجرت کاهش یابد و این معضلات صرفاً با برقراری تعرفه خدمات پرستاری و فوق العاده خاص، برطرف نمی‌شود.

صاحب‌خبر -
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: «میانگین دریافتی پرستاران نسبت به کارمندان هم‌رده در دیگر ارگان‌ها پایین‌تر است. درخواست جدی ما افزایش حقوق و درآمد پرستاران است تا ماندگاری افزایش یابد.»
 
به گزارش مهر، محمدتقی جهانپور، در جلسه شورای عالی نظام پرستاری که با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت و دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در دولت سیزدهم از جمله تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تصویب فوق العاده پرستاران انجام شده، اما صرف این موارد مشکلات حوزه پرستاری را برطرف نمی‌کند.
 
وی افزود: امیدواریم با حضور ارزشمند دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق اجتماعی در آینده نزدیک شاهد بازخورد و اقدامات اثربخشی برای برون رفت از مسائل و مشکلات حوزه پرستاری باشیم.
 
جهانپور ادامه داد: هدف همه همکاران ما تأمین حقوق مادی و معنوی مردم و پرستاران است؛ اگر امروز در حوزه کمبود نیروی پرستاری با سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه رایزنی می‌کنیم به خاطر تأمین منافع مردم است، زیرا کمبود نیروی پرستاری باعث کاهش کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به مردم خواهد شد.
 
وی گفت: در جلساتی که با حضور نمایندگان سازمان امور اداری داریم به نظر می‌رسد که حقیقتاً خروجی زیادی از استخدام پرستاران نخواهیم دید. هر یک نفر پرستار که از بخش‌های بیمارستانی خارج می‌شود به بار کاری سایر همکاران ما اضافه می‌کند و این موضوع در کنار ترک خدمت و مهاجرت، مشکلات زیادی را برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند.
 
جهانپور با بیان اینکه به رغم تأکیدات رهبری بر لزوم احقاق حقوق پرستاران، هر ساعت اضافه کاری پرستاران حدود ۲۰ هزار تومان است و این مسائل زیبنده نیست؛ تصریح کرد: امنیت و سلامت دو مقوله مهم هستند که تأمین آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ گروه پرستاری در شیفت‌های مختلف به ویژه شیفت‌های عصر و شب، با درمان بیماران واگیر و غیرواگیر و مصدومان تصادفات و دیگر موارد در راستای تأمین سلامت مردم کشورمان خدمت رسانی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه میانگین دریافتی پرستاران نسبت به دریافتی کارمندان هم رده در دیگر ارگان‌ها پایین‌تر است؛ بیان کرد: درخواست جدی ما افزایش حقوق و درآمد پرستاران است تا ماندگاری افزایش و مهاجرت کاهش یابد و این معضلات صرفاً با برقراری تعرفه خدمات پرستاری و فوق العاده خاص، برطرف نمی‌شود.
 
جهانپور یادآور شد: نظام سلامت کشور ما پزشک محور و درمان محور است و در سامانه اچ آی اس که در بیمارستان‌ها وجود دارد بیشترین عملکرد مربوط به پرستاران است، اما بسیاری از این موارد به نام پزشکان ثبت می‌شود و بنابراین احیای ۱۷ درصد از جز حرفه‌ای از محل کارانه حق و مطالبه جامعه پرستاری است.
 
وی به سایر مطالبات گروه پرستاری اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع بعد این است که درخواست داریم تأمین مسکن جامعه پرستاری در کلانشهر‌ها مورد حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری قرار بگیرد. از سوی دیگر حتی یک ریال ردیف بودجه برای پانسیون‌های پرستاری و ماندگاری پرستاران در مناطق محروم کشور تخصیص داده نشده است در حالی که انجام این اقدام بسیار مؤثر خواهد بود.
 
جهانپور با بیان اینکه اگر دولت به جامعه پرستاری کمک نکند در ۵ سال آینده فاجعه بزرگی در حوزه پرستاری رخ می‌دهد و مهاجرت بسیاری از اساتید شکل خواهد گرفت؛ بیان کرد: بسیاری از مؤسسات فرهنگی از پرداخت مالیات معاف است در عین حال جامعه پرستاری کشور با خدمات ارزنده خود و دستان هنرمندشان به سلامت مردم خدمت می‌کنند و ما خواستار حذف مالیات وضع شده برای پرستاران هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه مطالبه دیگر ما، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران است؛ گفت: ایرادی که ما به سازمان برنامه و بودجه وارد می‌کنیم این است که به رغم اینکه ۱۷ هزار تخت بیمارستانی به کشور اضافه شده و این اتفاق مثبت رقم خورده، اما وزارت بهداشت در تأمین و تزریق نیروی انسانی موفق نبوده، زیرا مجوز‌های جذب صادر نشده‌اند. این موضوع باعث افزایش مهاجرت، فرسودگی شغلی، استعفای دسته جمعی و ترک خدمت می‌شود و کمبود پذیرش نیروی انسانی و عدم استخدام پرستاران در تناسب با تخت‌های بیمارستانی باعث بروز مشکلات مختلفی شده است.
 
جهانپور با اشاره به فعالیت پرستاران در دوران کرونا نیز متذکر شد: در دوران کرونا بسیاری از همکاران ما زحمت کشیدند، اما بعد از اتمام و فروکش کردن کرونا، از سیستم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اخراج شدند و فقط هفت دانشگاه این نیرو‌های فعال در ایام کووید ۱۹ را شرکتی کردند در حالی که وزارت بهداشت می‌توانست همه این نیرو‌ها را تبدیل نیرو‌های شرکتی یا کار معین کند و پیشنهاد ما این است که این نیرو‌ها به طرح ساماندهی کارکنان دولت اضافه شوند.
 
به گفته وی، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت نیز معوقات بسیاری زیادی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارند.

نظر شما