شناسهٔ خبر: 66753281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر جشنواره تئاتر رضوی:

ذات تئاتر رضوی مبرا از نگاه رقابتی است

زهرا اسماعیلی

دبیر جشنواره تئاتر رضوی گفت: ذات هنر مخصوصاً تئاتر مردمی رضوی مبرا از نگاه رقابتی است.

صاحب‌خبر -

اتابک نادری شامگاه گذشته آیین اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی رضوی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: در این دوره از جشنواره رقابت برداشته و کار به صورت فستیوالی برگزار شد، به این ترتیب آثاری که در شهر خود تولیده شده بودند بین ۱۰ تا ۱۵ شب اجرای عمومی داشتند.

وی اضافه کرد: تلویزیون تئاتر ایران پل ارتباطی هنرمندان تئاتر با دنیا است و برای اینکه کارهای تولیدی شهرستان‌ها دیده شود باید پلتفرمی توسط انجمن‌های هنری نمایشی تولید شده تا آثار هنرمندان در آن معرفی شود.

نادری ادامه داد: پس از اتمام جشنواره، آثار این دوره در پلتفرم بارگذاری می‌شود تا به صورت عمومی‌تر تمام هنرمندان استان‌ها به تماشای آثار تولید شده بنشینند.

دبیر جشنواره تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: تولید محور بودن این دوره افتخار بزرگی است و  هزینه‌های جانبی در کمک تولید آثار قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: مرکز سیمرغ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ۲ اثر  تئاتر صحنه‌ای و ۲ اثر تئاتر کودک را برای ضبط و پخش در رسانه ملی انتخاب خواهد کرد که باعث افتخار ماست.

نادری گفت: اینکه رقابت حذف شده در واقع یک تعریف در جشنواره از بین رفته است؛ زمانی که از ۱۴۵ اثر حدود ۳۸ متن انتخاب و ۲۳ متن تولید می‌شود این ماراتن و رقابتی است که شکل گرفته، می‌توان گفت که از ۱۵ گروه نمایشی همه درجه یک هستند و به این دلیل است که ذات هنر مبرا از نگاه رقابتی است؛ مخصوصا تئاتر رضوی مبرا از این نگاه بوده چرا که مردمی است.

تغییر بنیادین در اجرای چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

مهدی سیم ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی در ادامه گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی با توجه به اینکه ۱۲ دوره آن در هرمزگان و یک دوره در مشهد بوده است، باعث ایجاد جریانی در حوزه کودک و نوجوان شد که اکثر دوره‌ها با حضور چهره‌های برجسته این حوزه بوده است.

وی اضافه کرد: در دوره‌های اخیر برای بهره‌وری و استقبال بیشتر مخاطبین فرآیندی در نظر گرفته شد که یک تغییر بنیادین در نحوه برگزاری صورت گیرد؛ بر این اساس مقرر شد در دوره چهاردهم یک شیوه جدیدی لحاظ شود که آثار به صورت غیر متمرکز در شهرستان‌ها اجرای عمومی داشته باشند و در پایان گروه‌ها در مشهد در اختتامیه حضور یابند و خوشبختانه این شیوه مورد توجه گروه‌های نمایشی قرار گرفت و استقبال ۲ برابری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

وی گفت: در این دوره ۱۲۳ اثر متقاضی حضور بودند که نسبت به سال گذشته با افزایش ۲ برابری همراه بوده است و هیات انتخاب با حضور مریم کاظمی، سیدحسین فدای حسین و امیر مشهدی عباس انجام شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی ابراز کرد:  ۱۵ اثر انتخاب شد و در نهایت ۱۰ اثر انتخاب پایانی بود که ۸ اثر در بخش اصلی و ۲ اثر در بخش مهمان از شهرهای قم، مشهد، بهشهر، لاهیجان، گرگان، بندرعباس، یزد، اصفهان، ملایر و همدان حضور دارند که همزمان در شهرهای مربوطه به صورت عمومی اجراها انجام گرفت.

وی گفت: هر گروه ملزم به ۱۰ تا ۱۵ اجرا بود که این اجراها با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و استان‌ها صورت گرفت که هدف اصلی از اجرا، ایجاد فضای جدید در راستای امکان استفاده بیشتر مخاطبین بود؛ علاوه بر این با توجه به برگزاری جشنواره در دوره‌های قبل که برای گروه‌های شرکت‌کننده هزینه‌بر بود، اما در شرایط جدید تمام هزینه‌های جشنواره سرشکن و در قالب قرارداد به گروه‌ها پرداخت شد.

سیم ریز تصریح کرد: در شرایط جدید نمایش‌ها به شکل رقابتی اجرا نشد، اما تدبیر بر این است که جشنواره به سمتی خواهد رفت که شکل رقابتی آن دوباره از سر گرفته شود و تقاضای ما بر این است که گروه‌ها اجراهای خود را به سمت مدارس سوق دهند.

انتهای پیام

نظر شما