شناسهٔ خبر: 66753125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جنگ در اتاق جنگ رژیم صهیونیستی

داستان شکاف و دودستگی شدید میان سران رژیم صهیونیستی در میان جنگ غزه کم‌کم به جاهای حساس خود می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در این مسیر، پس از کش و قوس‌های بسیار میان عضو کابینه جنگ با نخست‌وزیر، بنی‌گانتس دیروز با از دست دادن آستانه تحمل خود، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، ضمن تعیین مهلت سه هفته‌ای (تا ۸ ژوئن - ۱۹ خرداد) برای بنیامین نتانیاهو به منظور تعیین راهبرد روشن در جنگ غزه که ضامن چهار شرط بازگرداندن اسرا، کاهش قدرت حاکمیتی حماس، خلع سلاح غزه و ایجاد ائتلافی اروپایی عربی برای مدیریت نوار غزه باشد، هشدار داد در صورت تحقق نیافتن این امر، او ضمن خروج از کابینه اضطراری جنگ، مسیر انتخابات زودهنگام را در پیش خواهد گرفت. وی اضافه کرد: «اقلیت کوچکی بر رهبری کابینه اسرائیل سیطره یافته و آن را به نقطه‌ای نامشخص می‌برد و این مسیر باید تغییر کند». 

دست رد نتانیاهو بر شروط گانتس
خواسته عضو کابینه جنگ البته به سرعت از سوی نخست‌وزیر رد شد و نتانیاهو ضمن مخالفت صریح با آن مدعی شد این شروط به معنای پایان جنگ، شکست اسرائیل و قربانی کردن ربوده‌شدگان و باقی ماندن حماس و تشکیل دولت فلسطینی است. دفتر «بنیامین نتانیاهو» با انتشار بیانیه‌ای ضمن طعنه به بنی‌گانتس نوشت: در شرایطی که نظامیان ما در رفح در حال جنگ هستند گانتس به جای هشدار به حماس، به نخست‌وزیر هشدار می‌دهد. 

جدال میان دو عضو اصلی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی واکنش‌های گسترده‌ای هم به دنبال داشته است. اقدام بنی‌گانتس به‌ویژه با واکنش مثبت رهبر اپوزیسیون اسرائیل روبه‌رو شد. یائیر لاپید با انتشار توییتی خطاب به بنی‌گانتس و گادی آیزنکوت، این دو را تشویق به خروج از کابینه کرد تا یک گام دیگر به سقوط کابینه نتانیاهو نزدیک‌تر شوند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما باید به کابینه نتانیاهو پایان دهیم و از شر آن خلاص شویم. اما ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی افراطی کابینه و متحد نتانیاهو، در واکنشی تند، به نخست‌وزیر پیشنهاد داده کابینه جنگ را منحل و گانتس و وزیر جنگ کنونی را اخراج کند. اما آوگیدور لیبرمن، وزیر پیشین جنگ رژیم هم به این تحولات واکنش جالبی داشته؛ وی در فضای مجازی نوشت: در جبهه جنوب (نوارغزه) شاهد رکود و هرج و مرج هستیم و در جبهه شمال (مرز لبنان) شاهد تسلیم و تحقیر هستیم. تنها جنگی که رو به پیشرفت است داخل کابینه دولت است.

فرار رو به جلو گانتس 
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اختلافات گسترده میان سران صهیونیست‌ها و احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات، آن هم در بحبوحه جنگ غزه، گفت: رژیم صهیونیستی در طول ۷۰سال گذشته شرایطی به این شکنندگی در خود ندیده، به‌ویژه که در هشت ماه از عملیات طوفان‌الاقصی بر این بی‌بنیادی افزوده شده است. امروز گسل‌های زیادی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی و امنیتی رژیم به وجود آمده و همین امر منجر شده اعضای کابینه نتانیاهو و از جمله بنی‌گانتس برای فرار از اتهام شکست در جنگ غزه دست به هر اقدامی حتی تهدید به برگزاری انتخابات زودهنگام بزنند.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی افتاده نمونه‌ آن در گذشته مشاهده نشده است، افزود: از جمله این اتفاقات می‌توان به عدم موفقیت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای تعیین یک کابینه مستقر، نبود امکان ایجاد اتحاد میان جریان‌های سیاسی و نیز به وجود آمدن مشکلات عدیده میان سیاسیون و مذهبیون در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد، عاملی که به شکاف ساختار کابینه نتانیاهو سرایت کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن تأکید بر به‌هم‌ریختگی وضعیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی گفت: پس از عملیات طوفان‌الاقصی اختلافات میان کنست و کابینه افزایش یافته که این برگرفته از شکاف‌های عمیق در جامعه صهیونیستی است، به‌طوری‌که با دامنه‌دار کردن جنگ در غزه و شکست نظامی و اطلاعاتی رژیم در میدان نبرد، نگرانی نتانیاهو درخصوص سقوط سیاسی و انحلال زودهنگام کابینه‌اش شدت یافته است.

صدرالحسینی اظهار کرد: امروز نتانیاهو نتوانسته با گسترش جنگ، محبوبیت خود را در سرزمین‌های اشغالی گسترش دهد و از سویی دیگر، موفقیت‌های جریان مقاومت در فلسطین سبب شده تنش‌ها میان هم‌حزبی‌هایش افزایش یابد و افرادی مانند لایپد از بنی‌گانتس بخواهند با خروج از ائتلاف با دولت، کابینه نتانیاهو را منحل کند.

شرایط بحرانی در سرزمین‌های اشغالی
ناصر ترابی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز با تشریح پیشینه اختلافات در اسرائیل در دو سال اخیر، گفت: پس از پیروزی نتانیاهو در ائتلاف با جریان افراطی و تشکیل ششمین کابینه وی، شرایط به‌طور کلی تغییر کرد به نوعی که افراطی‌ترین کابینه اسرائیل در تاریخ رژیم صهیونیستی شکل گرفت و دو شخصیت راست مذهبی و افراطی یعنی ایتمار بن‌گویر و اسموتریچ به‌عنوان وزیر در کابینه حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به تشتت آرا و ائتلاف چندپاره دولت تأکید کرد: امروز در کابینه نتانیاهو هیچ حزبی دارای کرسی حداکثری نیست و این اوج اختلافات در سرزمین‌های اشغالی را نشان می‌دهد. مهلت ۸ژوئن (۱۹خرداد) توسط گانتس هم نشانه‌ای روشن از دعوای راهبردی است که دو جریان اصلی با آن مواجه هستند.

ترابی در پاسخ به این پرسش که پس از هشدار گانتس، لاپید رهبر اپوزیسیون از او خواسته با خروج خود به دولت نتانیاهو پایان دهد، این مسئله می‌تواند چه تأثیری بر آینده رژیم صهیونیستی داشته باشد، اظهار کرد: می‌توان گفت احتمال سقوط دولت نتانیاهو در شرایط جنگی غیرمحتمل به نظر می‌رسد. با این حال، سخنان وزیر جنگ اسرائیل و جریان اپوزیسیون، کابینه جنگ را تا مرز سقوط پیش خواهد برد و این مسئله قطعاً بر جریان جنگ در غزه تأثیرگذار بوده و بر دامنه تنش در سرزمین‌های اشغالی خواهد افزود.

کارشناس مسائل غرب آسیا به پیشنهاد روز گذشته اسموتریج، وزیر افراطی نتانیاهو مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در این وانفسای اختلافات هم گریزی زده و افزود: شاید پیش از عملیات وعده صادق پیش‌بینی‌هایی از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان بود اما در یک ماه گذشته و به‌ویژه در این مقطع، این مسئله به صفر رسیده است. با توجه به ضعف‌های اساسی رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله و رونمایی روزانه مقاومت از توان نظامی و دفاعی خود، اسرائیل توان درگیری و حمله مستقیم به لبنان را ندارد، البته حزب‌الله فشارهای روانی سنگینی بر کابینه نتانیاهو وارد کرده و این نیز می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها میان اعضای کابینه اسرائیل شود.

ترابی در پایان اظهار کرد: طوفان الاقصی بزرگ‌ترین پروژه برای آزادسازی قدس است، فرایندی که درگیری محور مقاومت با رژیم صهیونیستی را هموار کرده، به‌طوری‌که از ابتدای عملیات هفتم اکتبر، تمامی کشورهای محور مقاومت ازجمله لبنان، یمن، سوریه، عراق و به‌تازگی مقاومت الاشتر بحرین وارد صحنه مبارزه با رژیم صهیونیستی شده‌اند و تا امروز ضربات سنگینی را به این رژیم وارد کرده‌اند و در آینده نزدیک دامنه محور مقاومت می‌تواند از جبهه اردن تا کرانه باختری و حتی مصر شکل بگیرد به‌گونه‌ای‌که در آینده میان‌مدت ابتدا با فروپاشی اجتماعی و سپس سیاسی در سرزمین‌های اشغالی مواجه خواهیم بود.

نظر شما