شناسهٔ خبر: 66751927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

محل سقوط هلیکوپتر در شمال معدن سونگون در میان جنگلی کوهستانی

پهباد ترکیه محل سقوط و لاشه بالگرد را شناسایی کرد

صاحب‌خبر -
محل سقوط هلیکوپتر در شمال معدن سونگون در میان جنگلی کوهستانی در سه کیلومتری شمال شرق روستایی بنام طویل است.
....
پهباد Akinci ترکیه که در ساعات بامدادی دوشنبه وارد حریم هوایی ایران شده بود با توجه به دوربین‌های حرارتی و دید در شب بسیار پیشرفته (Thermal) و توانایی حمل موشک‌های هوا به هوا و قابلیت مداومت پروازی ۲۵ ساعته را دارد.


مختصات نقطه حرارتی کشف شده توسط پهباد ترکیه‌ای
.....
اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه‌ شماره ۵، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ این اطلاعیه به شرح زیر است:
۱. با توجه به شناسایی ۲ نقطه حرارتی توسط پهباد ترکیه‌ای در روستای طویل، تیم‌های امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئيس جمهور و همراهانش در حرکت هستند.
۲. در حال حاضر تعداد ۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل حضور دارند که از این تعداد، ۲۳ تیم‌ آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) هستند که به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه اعزام شده‌اند.
۳.شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی از سوی تیم‌های امدادی ادامه یافته است.
۴. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

آمریکا: هیچ شواهدی دال بر خرابکاری در حادثه هلی‌کوپتر ایران در دست نیست
چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، گفت که مقامات اطلاعاتی آمریکا به او گفته‌اند که «هیچ شواهدی دال بر خرابکاری» در حادثه سقوط احتمالی هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهوری ایران در دست نیست. به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، شومر اظهار داشت: «هوای منطقه شمال غرب ایران که هلی‌کوپتر سقوط کرده است، بسیار بد و مه‌آلود بود. از این رو به نظر می‌رسد که صرفا یک تصادف بود، اما با این حال فعلا این موضوع در دست بررسی دقیق است.»

وزارت خارجه ایران از حمایت کشورهای مختلف قدردانی کرد
وزارت خارجه ایران بامداد دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف به دلیل حمایتشان از عملیات جست‌وجوی هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه او پس از سقوط احتمالی آن ابراز قدردانی کرد.
بیانیه این وزارتخانه می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران از ابراز احساسات و عواطف انسانی و همبستگی تعداد زیادی از دولت‌ها و ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با دولت و مردم ایران و پیشنهادهای کمک و یاری به این عملیات جست‌وجو و نجات صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کند.» این بیانیه می‌افزاید: «علی‌رغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.»
شماری از کشورهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان از جمله ترکیه، روسیه، عربستان سعودی، عراق، پاکستان و هند در پیام‌هایی ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت ابراهیم رئیسی پیشنهاد همراهی در عملیات جست‌وجو و نجات داده‌اند.

رهبران منطقه با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند
رهبران کشورهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان درباره حادثه سقوط احتمالی هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، و هیات همراه وی ابراز همدردی و نگرانی کردند.
شماری از این واکنش‌ها را در ادامه می‌خوانید:
آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان: از صمیم قلب برای رئیس جمهور رئیسی دعای خیر و آرزوی سلامتی می‌کنم. باشد که او همچنان به ملت ایران خدمت کند.
شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان: با نگرانی فراوان در انتظار خبرهای خوب هستم که حاکی از آن باشد که همه چیز در امن و امان است. برای رئیس جمهور محترم و تمام ملت ایران دعای خیر می‌کنیم و آرزوی بهترین‌ها را داریم.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند: ما در این لحظات سخت با مردم ایران ابراز همبستگی می‌کنیم و برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان وی دست به دعا برمی‌داریم.
سخنگوی نخست وزیر عراق گفت که وزیر کشور عراق به جمعیت صلیب سرخ و دیگر مقامات این کشور دستور داده که برای کمک به عملیات جست‌وجو آماده باشند.
وزارتخانه‌های امور خارجه ارمنستان، عربستان سعودی و ترکیه به ایران پیشنهاد داده‌اند که در عملیات‌های جست‌وجو و نجات کمک کنند.
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق: با آقای محمدکاظم آل‌صادق، سفیر عراق که هم‌اکنون در تهران است تماس گرفتیم و درباره این تحولات پرس‌وجو کردیم.
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق: اخبار مربوط به سانحه برای هلیکوپتر رئیس جمهور رئیسی را دنبال می‌کنم. از خداوند قادر امنیت و سلامت ایشان را خواستارم.

کدام روسای جمهور ایران دچار سانحه هوایی شدند؟
سانحه برای هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی در روز یکشنبه توجه را به سابقه حوادثی از این دست برای روسای جمهور قبلی ایران جلب کرده است.
هلی‌کوپتر حامل ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران، ۲۴ مرداد ۱۳۵۹ هنگام بازدید از مناطق مرزی به کرمانشاه، در نزدیکی اسلام‌آباد غرب سقوط کرد اما سرنشینان آن جان سالم به در بردند.
ابوالحسن بنی‌صدر در باره سقوط هلی‌کوپتر گفته بود: «پس از حرکت از قصر شیرین و طی مقداری راه، استاندار به من اطلاع داد که هلی‌کوپتر دچار نقص فنی شده و مجبور به فرود اجباری است، در این هنگام هلی‌کوپتر شروع کرد به دور زدن و وقتی آدم بیرون را نگاه می‌کرد چنین به نظر می‌رسید که روی آب پرواز می‌کند.» او اضافه کرده بود: « خلبان بعد متوجه شد چراغ‌ها از کار افتاده است به هر حال ناچار آماده فرود اجباری گردید که کنترل از دست او خارج شده و هلی‌کوپتر سقوط کرد. پس از سقوط هلی‌کوپتر تیمسار ظهیرنژاد درب هلی‌کوپتر را باز کرد و کلیه سرنشینان به بیرون پریدند در این لحظه بود که متوجه شدیم قطعات هلی‌کوپتر در نقاط مختلف افتاده است.»
محمود احمدی‌نژاد دیگر رئیس جمهور ایران بود که هلی‌کوپتر او دچار سانحه شد. محمود احمدی‌نژاد ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ برای افتتاح یک پروژه تونل جاده‌ای به این منطقه رفته بود اما بالگرد حامل او و همراهان پیش از رسیدن به محل و در نزدیکی محل پروژه دچار سانحه شد. دفتر رئیس دولت نهم و دهم گفته بود: «خلبان با مهارت کامل توانست بالگرد را به زمین بنشاند» و «هیچ‌گونه آسیبی به رئیس‌جمهور و همراهانش نرسید».

نظر شما