شناسهٔ خبر: 66751914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رصدخانه ملی رفاه افتتاح شد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی : برای نخستین بار در کشور، «رصدخانه ملی رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با حضور سید‌صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی و جمعی از معاونان و روسای سازمان‌های تابعه افتتاح ‌شد. علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه این نشست از ایجاد «رصدخانه ملی رفاه» به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه در سال جاری خبر داد. او افزود: «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری و اجرای طرح‌های رفاهی و یارانه‌ای دولت داشته و خواهد داشت؛ بنابراین در مقطع زمانی فعلی ایجاد رصدخانه ملی رفاه به عنوان یک نیاز مهم بیش از پیش احساس می شود.

صاحب‌خبر -

محمدی خاطرنشان کرد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان طی سال‌های اخیر تلاش کرده است با تجمیع بانک‌های اطلاعاتی گوناگون، وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد و خانوارهای کشور را بررسی و تحلیل کند. او هدف اصلی این پایگاه را  توسعه عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده‌محور از طریق داده‌های ثبتی و متقن، مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی کشور و تحلیل شرایط، بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم‌درآمد و دریافت مالیات از گروه‌های پردرآمد، صرفه‌جویی در منابع مالی دولت از طریق هدفمندکردن سیاست‌های حمایتی و ارزیابی اثربخشی سیاست‌های رفاهی و تحول در ارائه خدمات حمایتی عنوان کرد. رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان تصریح کرد: تبیین و ارائه چنین مشخصاتی باتوجه به حجم و فراوانی داده‌ها و اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، نیازمند زیرساختی همچون رصدخانه ملی رفاه ایرانیان خواهد بود.

او ادامه داد: رصدخانه ملی رفاه، شبکه‌ای سیاست‌محور است که رصد نظام‌مند و مستمر شرایط و مسائل مربوط به رفاه همه افراد و خانوارها را در پهنه جغرافیایی کشور بر عهده دارد تا از سیاست، برنامه، تصمیم‌گیری و اجرای «کارآمد و مبتنی بر شواهد» حمایت کند. محمدی تاکید کرد: رصدخانه ملی رفاه ساختاری است که از طریق کاربرد ثانویه و ادغام دروندادهای اطلاعاتی و فرآیندهای موجود تشکیل می‌شود و هدف نهایی آن، سیاستگذاری و مشارکت در حفظ و ارتقای رفاه خانوارها و بهبود آن و کاهش نابرابری‌ها و بی‌عدالتی در حوزه رفاه  است. رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان داشتن تصویری روشن از وضعیت رفاهی کشور (منطقه، استان، شهر)، کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، پلتفرم کاملی از داده‌ها و اطلاعات رفاهی برای کاهش فقر و بی‌عدالتی و نابرابری در حوزه رفاه، اشتراک داده‌ها و آمار با سازمان‌های دیگر و شناسایی فقر و توزیع جغرافیایی آن را از جمله اهداف این پروژه عنوان کرد. محمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته این طرح در معاونت رفاه پیگیری شد و خوشبختانه با همکاری مناسب بخش‌های مختلف وزارتخانه و نیز  تخصیص فضا و خرید تجهیزات در اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شد.

نظر شما