شناسهٔ خبر: 66751055 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آیا یک «کلان‌شهر سرخپوستی» در زیر این دریاچه پنهان شده است؟ (+عکس)

در داستان‌های شفاهی بومیان قبیلۀ هو چانک گفته شده که آن‌ها از هزاران سال قبل در روستاها و شهرهای عظیمی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند؛ حالا کشفیات تازه‌ای که در دریاچۀ مدیسون رخ داده، ممکن است تاییدی بر این روایت‌های قدیمی باشد.

صاحب‌خبر -

 در سراسر غرب میانه آمریکا، زمانی تعداد زیادی از مکان‌های تاریخی سرخپوستی وجود داشت. تنها در ایالت ویسکانسین، حدود ۱۵۰۰۰ تپه تدفینی پراکنده شده بود. اما با مهاجرت اروپاییان به غرب در قرن‌های ۱۹ و ۲۰، بسیاری از این مکان‌ها نابود شدند و جای خود را به مزارع ذرت و خانه‌ها دادند.

به گزارش فرادید، با این حال، بخش‌هایی از تاریخ باستانی آمریکا هنوز زیر آب دست نخورده باقی مانده است. دریاچه‌ای در مرکز پایتخت ایالت ویسکانسین نمونه‌ای از این مکان‌هاست که در آن اشیائی باورنکردنی متعلق به هزاران سال پیش کشف شده است. اکنون باستان‌شناسان بر این باورند که روستا یا حتی مجوعه‌ای بزرگ از روستاها در زیر این دریاچه قرار دارد و مصمم هستند تا با وجود تمام سختی‌ها، رازهای آن را کشف کنند.

آیا یک «کلان‌شهر سرخپوستی» در زیر این دریاچه پنهان شده است؟

محققان در حال بررسی یکی از قایق‌های باستانی کشف شده در بستر دریاچه مدیسون

قایق 1200 ساله

در ژوئن سال ۲۰۲۱، تامارا تامسن، باستان‌شناس دریایی ایالت ویسکانسین، در حال انجام یک غواصی معمولی در دریاچه مدیسون بود که متوجه انتهای یک قایق توخالی در نزدیکی ساحل سابق دریاچه شد. با فراخواندن متخصصان دیگر، تایید شد که این یک قایق قدیمی است و همچنین هفت سنگ در داخل آن پیدا شد که ظاهرا به عنوان وزنه ماهیگیری به کار می‌رفتند.

این کشف باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد. قدمت این قایق با آزمایش کربن به حدود ۸۵۰ بعد از میلاد مسیح تخمین زده شد. این قایق ۱۲۰۰ ساله سرتیتر اخبار بین‌المللی شد و کمتر از یک سال بعد، تامسن قایق دیگری را تقریباً در همان مکان پیدا کرد.

قایق 5 هزار ساله

این قایق دوم، که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، دومین قایق توخالی قدیمی کشف‌شده در ایالات متحده است. باستان‌شناسان بر این باورند که سازندگان این دو قایق از قبایل هو-چانک بوده‌اند، اما با توجه به قدمت آن‌ها، این دو قایق متعلق به دوره‌های زمانی بسیار متفاوتی هستند.

این کشفیات برای بیل کوئیکن‌بوش، مسئول حفظ آثار تاریخی قبیله هو-چانک، که در هر دو عملیات بازیابی قایق حضور داشت، تعجب‌آور نبود. بر اساس روایات شفاهی قبیله هو-چانک، آن‌ها از زمان عقب‌نشینی یخچال‌ها در منطقه دِجُپی (به معنی سرزمین چهار دریاچه به زبان هوکا) سکونت داشته‌اند و حالا علم نیز این گفته را تایید می‌کند.

کوئیکن‌بوش می‌گوید: «مردم بهای زیادی به دانش شفاهی بومیان نمی‌دهند. اما وقتی علم چیزی را تأیید می‌کند که ما هزاران سال است درباره‌اش صحبت می‌کنیم، آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند.» او می‌افزاید: «چنین اشیایی به اعضای قبیله کمک می‌کنند تا ارتباط فرهنگی خود را با این منطقه دوباره کشف کنند.»

آیا یک «کلان‌شهر سرخپوستی» در زیر این دریاچه پنهان شده است؟

محققان در حال بیرون کشیدن قایق 5 هزارساله

جستجوی یک "کلان‌شهر" سرخپوستی

تیم باستان‌شناسان همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، اما با رویکردی جدید. علاوه بر بررسی کف دریاچه مدیسون برای یافتن قایق‌های باستانی، آن‌ها از فناوری نفوذ زمین نیز برای تجزیه و تحلیل سطح دریاچه استفاده خواهند کرد. آن‌ها همچنین به دنبال شواهد دیگری از فعالیت‌های انسانی مانند محل‌های آتش‌سوزی یا محل‌های انباشت زباله خواهند بود.

روایات شفاهی قبیله هو-چانک تا حدی از فرضیه وجود یک مجموعه روستا یا حتی یک کلان‌شهر در زیر این دریاچه پشتیبانی می‌کند. تصور علمی فعلی این است که حدود ۲۲ روستای هو-چانک در اطراف دریاچه مدیسون وجود داشته و تعداد بیشتری در زنجیره دریاچه‌های مونونا، کی‌گون‌سا، وین‌گرا و واوبسا پراکنده شده بودند. کوئیکن‌بوش معتقد است که دِجُپی یک جامعه بزرگ و زنده بوده است.

او می‌گوید: «مدیسون برای ما مانند یک کلان‌شهر بود، درست مثل یک شهر امروزی در جامعه مدرن. از آخرین عصر یخبندان تا به امروز، صدها هزار نفر در اینجا زندگی می‌کردند.»

نظر شما