شناسهٔ خبر: 66749724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

واکنش بهادری جهرمی به انتخاب رئیس مجلس/ انتقاد منتظری از تصویب تعطیلی شنبه‌ها در مجلس

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

واکنش بهادری جهرمی به انتخاب رئیس مجلس

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب ارکان داخلی مجلس شورای اسلامی و نگاه دولت در این زمینه گفت: دولت سیزدهم خود را مقید به رعایت و اجرای قانون اساسی و قوانین می‌داند. قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس شورای اسلامی را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت مردمی نیز همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساسی و حفظ استقلال قوا همکاری لازم را خواهد داشت.

وی افزود: دولت همان‌طور که بدون هیچ‌گونه جانبداری نهایت تلاش خود را در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌کار گرفت تا تکلیف قانونی خود را به نحو احسن اجرا کند، پس از شروع دوره جدید مجلس نیز روابط خود با قوه مقننه را بر اساس اصل تعامل حداکثری درعین استقلال قوا استمرار خواهد داد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت خود را مکلف می‌داند تا با هیئت رئیسه و سایر ارکان داخلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، نهایت همکاری در جهت پیشبرد امور کشور را داشته باشد و طبیعتاً انتخاب این ارکان نیز با نمایندگان منتخب است.

***

انتقاد منتظری از تصویب تعطیلی شنبه‌ها در مجلس

به گزارش فارس به نقل از دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در زمینه کاهش ساعت کاری، اظهار داشت: تصویب چنین مصوبه‌ای از سوی یک مجلس انقلابی بعید بود و کاهش ساعت کاری با شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» هم خوانی ندارد.

منتظری تصریح کرد: تعطیلی شنبه با استدال اینکه از نظر اقتصادی دچار مشکل هستیم اصلا قابل پذیرش نیست. اکثریت قاطع مردم در ایران ارتباط اقتصادی با خارج از کشور ندارند و در مورد آن اقلیت می‌توان تدابیر خاص دیگری اندیشید و درصد اندکی از ادارات و بانک‌ها می‌توانند مشکل اقتصادی تجار و کسانی که ارتباط بین المللی و اقتصادی با خارج از کشور دارند را برطرف کنند؛ از اینرو اینکه بخواهیم با تصویب این مصوبه اکثریت را فدای اقلیت کنیم خلاف عقل، منطق، روش و رویه اسلاف ماست.

نگاهی متفاوت به ماجرا تعطیلی شنبه‌ها

سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و جوانان که پیش از این از پژوهشگران مرکز پژوهشهای مجلس بود درباره تصویب تعطیلی شنبه‌ها در مجلس در رشته توییتی نوشت:
 
«به حکم آن که سال ها در مرکز پژوهش های مجلس در موضوع تعطیلات کار پژوهشی انجام دادم، اخلاق حرفه ای پژوهشی حکم می کند درباره طرح تعطیلات از آن جهت که خلاف نظام ساماندهی کار و تعطیلی و باعث آشفته تر شدن بیشتر نظم کاری و فعالیت اقتصادی در کشور می شود، اظهار نظر کنم.

 بدون این که این اظهار نظر ارتباطی با موضع دولت در خصوص طرح داشته باشد. مشکل بزرگ مصوبه مجلس بر خلاف قصد و نیت طراحان و موافقان آن، نه مسائل فرهنگی و تمدنی (که البته مهم است) بلکه دقیقا فعالیت های اقتصادی است که نه تنها باعث بهبود فعالیت اقتصادی در کشور نمی شود بلکه باعث بحرانی تر شدن نظام کاری کشور می شود که نتیجه آن تاثیر منفی بر رشد اقتصادی است. توضیح آن که مشکل بزرگ نظام تعطیلات در کشور نه کم یا زیاد بودن تعداد تعطیلات یا تعطیل بودن یا نبودن شنبه بلکه پدیده بین التعطیلی است.

این پدیده در جهان تنها در کشور ما به شکل حاد و شدید و بحران زا ایجاد می شود و علت آن هم به خاطر دو عامل است که با هم این پدیده را ایجاد می کنند. عامل اول دو تقویمه (شمشی_ قمری) بودن تعطیلات در ایران است اما این عامل به تنهایی مشکلی ایجاد نمی کند چرا که در بسیاری از کشورها، تعطیلات دو تقویمه است.

عامل دوم که دو تقویمه بودن را بحرانی می کند تعداد زیاد تعطیلات تقویم دوم در ایران است. در حالی که میانگین تعطیلات تقویم دوم در جهان ۳ روز است در کشور ما ۲۷ روز است .نزدیک به ۱۰ برابر میانگین جهانی.

تقویم رسمی کشور که تعطیلات آخر هفته ۵۲ روز، ملی و سیاسی ۶ روزه بر اساس آن تعیین می شود شمسی است و تعطیلات (۲۷ روزه) مذهبی قمری. چرخش تقویم قمری باعث تلاقی تعطیلات و شکل گیری پدیده بین التعطیلی می شود که نمونه آن را در فروردین ماه ۴۰۳ تجربه کردیم.

با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته زمینه پیدایش بین التعطیلی تشدید شده و احتمال تکرار پدیده فروردین گونه در ماه های دیگر چند برابر می شود. تعطیلات دو روزه تاسوعا و عاشورا، تعطیلات ۱۴ و پانزده خرداد و تعطیلات عید فطر به تنهایی برای تعطیلی کامل یک هفته کفایت می کند.

گذشته از آن که تک تعطیلی ها هم با قرار گرفتن در میان روزهای هفته آشفتگی بیشتر نظم کاری را به همراه خواهد داشت. راه حل ساماندهی تعطیلات تصمیم گیری هم زمان و سامان مند درباره همه تعطیلات آخر هفته، ملی و مذهبی است و با وصله پینه کردن هر کدام وضعیت بدتر خواهد شد.»

***

دستور قالیباف به کمیسیون عمران مجلس برای بررسی سیل مشهد

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سیل در استان خراسان رضوی را به خانواده‌های آن عزیزان، مردم شریف و مؤمن آن دیار و عموم ملت ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان این حادثه و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به اموال و منازل مردم در شهر مشهد و در شهرستان‌های فریمان، کلات، سرخس و طرقبه و شاندیز اهتمام ویژه شود. مجموعه استانداری و وزارت کشور، شهرداری، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مسئول باید امکانات خود را برای رفع نیازهای مردم بسیج کنند.

قالیباف گفت: حل مشکل مردم در محله سیدی مشهد و ایمن سازی سازه‌های ناپایدار آن محله و دیگر نقاط شهر باید به طور خاص مورد توجه قرار گیرد تا ما دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقات مشابه آن هم در یکی از بزرگترین کلان شهرهای کشور نباشیم، لذا مهم‌تر از همه این است که اشکالات زیرساختی برای مدیریت بارندگی‌های شدید در کلان شهر مشهد مشخص شده و برای رفع آن با قید فوریت اقدام شود. همچنین لازم است کمیسیون عمران مجلس تا حصول نتیجه پیگیری کند.

***

آدرس غلط درباره رشد جمعیت

خراسان نوشت: «نگاهی به آمارهای موالید در سال های اخیر نشان می دهد، کشور همچنان در شیب کاهش موالید است. در عین حال برخی منابع آگاه، تصریح می کنند مسئولانی که از کاهش شیب موالید سخن می گویند، آمارشان چندان دقیق نیست.

 بررسی آمار مقایسه ای میزان تولدها در 5 سال اخیر نشان می دهد، نه تنها وضعیت در شرایط ثبات بهبودی قرار ندارد، بلکه کشور همچنان در شیب کاهش موالید است ونمی توان با وارونه سازی اعداد و «اما و اگر»ها مدعی شد که شرایط جمعیتی  بحرانی نیست!

طبق آمارهای رسمی، نرخ باروری در ایران طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در سال 1400، نرخ باروری به 1.9 فرزند در هر زن بارور رسیده که این رقم پایین‌تر از سطح جانشینی (2.1 فرزند) است.

اما این که بیان می شود، تعداد موالید افزایش یافته و شیب تند کاهش موالید متوقف شده، با یک ادعا رد می شود.

یک منبع آگاه به خراسان می گوید، به تازگی برخی مسئولان، آمار تولدها را بر اساس تعداد موالید در بیمارستان ها در بوق و کرنا می کنند در حالی که بخشی از این موالید ممکن است به هر دلیلی از جمله ایرانی نبودن، اساسا دارای شناسنامه نباشند. درحالی که پیش از این آمارهای جمعیتی بر اساس تعداد صدور شناسنامه سنجش می شده است.»

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از امضای قرارداد توسعه چابهار با هند

فرهیختگان نوشت: «خبر قرارداد بلندمدت چابهار با هند، برخی امیدها برای تغییر راهبرد درباره این پروژه عظیم و حیاتی را به یأس تبدیل کرد. هند که در 10 سال گذشته امکان و قرارداد ساخت این بندر اقیانوسی را داشته، نشان داده قصدی برای گسترش واقعی آن ندارد ولی حالا به‌واسطه کمک به ایران در قضیه‌ بریکس، پاداشی بسیار بزرگ و استراتژیک را علی‌رغم آن تجربه دریافت کرده است...

باید توجه داشت که چنین پروژه‌های بزرگ و گسترده‌ای در جهان امروز، معنای استراتژیک عمیق دارند. هند با رهبری مودی عموما در چهارچوب بازی آمریکا برای مهار چین نقش‌آفرین بوده و حتی وقتی نفت روسیه را خرید کرده بازهم ذیل خواست آمریکا برای کنترل فروش نفت روسیه اقدام کرده است. این یعنی ایران با دادن چابهار به هند، عملا کمکی شگرف به بلوک غربی و آمریکایی کرده تا چین را کنترل و مهار کند.

درواقع درست است که هند در آسیا قرار دارد اما از لحاظ استراتژیک عموما در زمین بازی غربی اقدام می‌کند. عموما از این جهت که این کشور مثل هر کشور دیگری، برخی بازی‌های منحصربه‌فرد را هم در موارد استثنا برای خود داشته است.

اما در این میان نکته اساسی این است که قرارداد مذکور در چهارچوب معافیت تحریمی آمریکا صورت خواهد گرفت؛ معافیتی که حتی ترامپ در میانه‌ آن فشار عظیم تحریمی آن را لغو نکرد، یعنی این موضوع تا این حد برای آمریکا حیاتی و اساسی است تا جلوی چین در پروژه چابهار را بگیرد.

اما آیا کسی توجه داشته که این معافیت صرفا برای انتقال «غذا» به «افغانستان» است؟ یعنی اساسا ارزش استراتژیک برای ایران ندارد و بیشتر نقش فریب را برای ایران بازی می‌کند تا چابهار را به چین ندهد و در اختیار هند بگذارد، پس اتصال شمال به جنوب یا رسیدن به آسیای میانه، سخنانی برای رسانه و نه برای واقعیت تجارت بین‌المللی است.

این قرارداد در شرایطی بسته می‌شود که آمریکا توانسته کریدور خود در جنوب خلیج‌فارس را راه‌اندازی کند؛ کریدوری که در مقابل ابتکار چین در شمال قرار است هند را به امارات-سعودی- اردن- رژیم‌صهیونیستی- ایتالیا و بعد اروپا متصل کند.

اکنون همه می‌دانند خط قرمز آمریکا هرگونه کریدور شرق به غربی است که خارج از چهارچوب امنیتی خود ساخته شود. پس آنها کریدور مخصوص به خود را با دوستان خود ساختند. درواقع توافق‌های عادی‌سازی هم برای اجرایی شدن همین کریدور پیگیری و اجرا شد و قرار بود سعودی هم به آن بپیوندد که طوفان الاقصی همه‌چیز را معلق کرد.

این کریدور در عرصه جهانی برای رقابت با چین طراحی شده اما رقیب منطقه‌ای آن ایران است. سوال اینجاست که چطور می‌توان از هند- که طرف اصلی این کریدور است- انتظار داشت رقیب آن در شمال را پیگیری و اجرا کند؟»

***

تلاش فراکسیون مستقل مجلس برای کسب نایب رئیسی و ریاست چهار کمیسیون

غلامرضا نوری قزلجه، عضو هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با برنا با بیان اینکه ۱۰۰منتخب میانه رو اصلاح طلب، مستقل و اصولگرا عضو این فراکسیون هستند، اظهار کرد: احتمالا هیات رییسه فراکسیون در این جلسه انتخاب شوند. 

نوری قزلجه بیان کرد: ممکن است در این جلسه صحبت های در مورد کاندیدای فراکسیون برای نایب رئیسی مجلس و ریاست کمیسیونهای چون برنامه، امنیت ملی ، صنایع و اجتماعی نیز مطرح شود.

وی در مورد کاندیدای فراکسیون برای نایب رئیسی مجلس، گفت: اگر آقای پزشکیان پیشنهاد فراکسیون را بپذیرند احتمالا وی به عنوان کاندیدای نایب رئیسی مجلس از طرف فراکسیون مطرح می شوند و آقایان تاجگردون، بروجردی، نصیرپور و علیزاده به ترتیب برای ریاست کمیسیونهای  برنامه و‌بودجه، امنیت ملی، اجتماعی و صنایع و معادن مطرح و‌مورد حمایت قرار می گیرند.

***

گزینه‌های  مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

اولین جلسه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح روز سه‌شنبه اول خردادماه برگزار خواهد شد و اولین دستور کار این مجلس، انتخاب اعضای هیئت رئیسه خواهد بود. از سال 1395 آیت الله احمد جنتی ریاست این مجلس را به‌عهده داشت که در این دوره ثبت‌نام نکرد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اینکه چه‌کسانی در معرض کاندیداتوری برای انتخابات هیئت رئیسه خبرگان رهبری هستند، گفت که طبق شنیده‌ها، آقایان «مدرسی‌یزدی»، «حسینی ‌بوشهری» و «موحدی ‌کرمانی» سه گزینه اصلی و مطرح برای ریاست خبرگان رهبری هستند که به‌گفته او، هر سه از شانس یکسان برای پیروزی برخوردار هستند.

علاوه بر اسامی گفته‌شده توسط مصباحی مقدم، گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی برای ریاست مجلس خبرگان وجود دارد که چند منبع خبری به خبرنگار تسنیم گفتند این موضوع تنها در حد شنیده‌هاست اما به‌گفته آنها، در صورت تمایل آقای رئیسی، وی می‌تواند مورد اقبال اعضای خبرگان قرار بگیرد.

***

تقدیر مشرق از نوبخت

مشرق درباره سخنان نوبخت مبنی بر آمادگی حزب اعتدال و توسعه برای حضور در انتخابات 1404 نوشت: «صحبت‌های نوبخت دارای یک وجه بسیار مهم و قابل توجه است و آن اینکه دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با این سخنان خود بصورت تمام قد در مقابل "چپ‌های تحریمی" ایستاده است...

اکنون راهکار چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو که قصد پیروی از چپ‌های نانجیب و تحریمی را ندارند و در انتخابات مجلس دوازدهم نیز شرکت کردند؛‌ این است که موضع انتخابات‌محور خود را شفاف و بر صندوق رأی تأکید کنند.

قبل از نوبخت،‌ محمد عطریانفر، از اعضای مبرّز حزب کارگزاران سازندگی نیز طی سخنانی در واکنش به اظهارات تحریمی خاتمی گفته بود: اصلاح‌طلبان همچنان نسبت به مقوله انتخابات واکنش مثبت دارند و نمی‌توانند انتخابات را از دستور کار خود حذف کنند، اگر بگوییم اصلاح‌طلبان انتخابات را از دستور کار خارج می‌دانند، یعنی اصلاح طلبان سیاست‌ورزی را بوسیده و کنار گذاشته‌اند.

در اقتفای موارد بالا لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد فضای کشور با توجه به رخدادهای سیاسی و مشکلات اقتصادی به سرعت در حال ورود به اتمسفر انتخابات 1404 است که باید از این روند استقبال کرد.»

***

تاکید متکی بر همکاری اصولگرایان مجلس با اصلاح‌طلبان

منوچهر متکی، نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم به برنا گفت: «اصولگرایان اکثریت مجلس هستند اما در لیست ها و با نگاه های مختلف وارد مجلس می‌­شوند که می­‌‌توان آن را در دو دسته قرار داد؛ نگاه اول تحول خواهی است که از سوی کسانی دنبال می­‌شود که جدید توانستند بر فضای انتخابات اثر بگذارند و نگاه دوم نگاه ادامه وضع موجود است.

نحوه مدیریت در مجلسی که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی متفاوت است، اگر مدیریت ما مدیریت اکثریتی باشد می گوییم که هر چه اصلاح طلبان می گویند باید اصولگرایان با آن مخالفت کنند هر چه هم اصولگرایان بگویند اصلاح طلبان، چون عده و عٌده دارند با آن مخالفت می کنند.  اما اگر مدیریت  با نگاه واقع بینانه باشد، بر این مبنا است که ما 290 نفر در مجلس شورای اسلامی دور هم  جمع شدیم و مسائل کشور را بررسی کرده و متناسب با نیازها قانونگذاری کنیم، مدیر انتخاب کرده و نظارت کنیم و برای این وظیفه ما از همه ظرفیت مجلس برای این کار استفاده می­کنیم.

اگر کسی بهترین نظر را در بحث بودجه مجلس دارد و نظراتش قابل اعتنا است دیگر نباید جریان سیاسی که به آن متعلق است توجه شود، بلکه ما از حرفش در نوشتن قانونی که جامع تر است، استفاده می­‌کنیم.  این مشارکت عمومی محتوایی مجلس در اداره مجلس جایگاه آن را ارتقا داده و مردم می بینند که همه نمایندگان تبادل نظر کرده نظرات پخته ارائه می­‌کنند تا  بهترین نظرات به تصویب  برسد بدون توجه به اینکه این پشینهاد را یک اصولگرا داده یا اصلاح طلب و یا مستقل. به این ترتیب عصاره مجلس به نفع مردم استخراج می‌­­شود.

اگر رویکرد محتوایی در مجلس باشد که به نظر من این درست ترین رویکرد است، جریان­‌هایی که 90 نفر یا 50  در مجلس نماینده دارند، توقع مشارکت شکلی هم در اداره مجلس دارند و می خواهند، به این معنا که در هیات رئیسه و کمیسیون ها حضور داشته باشند.

در این مدت که با دوستان و گروه‌­های مختلف که حتی در اذهان، تندرو هم دسته­‌بندی می­‌شوند، از این منطق استقبال کردند که این رویکرد می‌­تواند در مجلس دوازدهم یک رخداد مبارکی باشد و مجلس از همه ظرفیت خود برای حل مشکلات مردم استفاده کند.

نمایندگان جریان‌­های دیگر هم اگر این منطق را بشنوند از آن حمایت می کنند و در کنار نمایندگان اصولگرا در هیات رئیسه و رئیس مجلس که به دلیل اکثریت از اصولگریان انتخاب خواهند شد، آنها هم مشارکت داشته باشند و این اجماع نظر در اداره مجلس یک تحول است.»

نظر شما