شناسهٔ خبر: 66749186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تفسیر صادقین(ع) برگزار شد

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تفسیر صادقین(ع) 30 اردیبهشت ماه با حضور مؤسس و جمعی از پژوهشگران و معاونان این مرکز در قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

ارسال/ مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تفسیر صادقین(ع) برگزار شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق الهی؛ مؤسس مرکز تفسیر صادقین(ع)، 30 اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از محققان برتر این مرکز با اشاره به فرمایش پیامبر(ص) در مورد ثقلین و پیوند این دو، گفت: قرآن کریم فرمود: يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ این خطاب، خطاب به همه مردم و مکلفین است؛ نه یک قشر خاص. در این آیه اشاره دارد که این کتاب دارای 4 ویژگی است؛ موعظه، شفای قلوب، هدایت و رحمت.

الهی بیان کرد: علامه طباطبایی فرموده است وعظ، زجر مقترن به تخویف است یعنی انسان وقتی دعوت به صلاح می‌کند طبیعتا اگر مخالفت با این دعوت الهی کند ضرر هم به دنبال آن خواهد بود. همچنین شفا برای قلوب است. مرحوم شیخ طوسی در تبیان فرموده است شفا شامل همه موارد درد جسمی و روحی است. در نورالثقلین هم از امام صادق(ع) نقل شده است که روزی شخصی نزد نبی اعظم(ص) آمد در حالی که دردی در سینه داشت و حضرت فرمودند که به قرآن مراجعه کن زیرا شفا و درمان برای قلب است.

وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) هم در نهج‌البلاغه فرمودند که شفای قرآن شامل امراض درونی و جسمی است. ایشان فرمودند: فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِينُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَالُ. طلب استشفا شامل دردهای روحی و روانی است. در سوره اسراء هم خداوند فرموده است: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا.

تاکید بر عمل به قرآن

مؤسس مرکز صادقین با بیان اینکه مباحث قرآنی به برکت روح قدسی حضرت امام، خون شهدا و حمایت‌های مقام معظم رهبری، توسعه زیادی پیدا کرده است ولی به حقیقت قرآن نرسیده‌ایم، گفت: اگر ملاک و میزان در جامعه عمل به دستورات قرآن کریم شود یقینا مشکلات جامعه کمتر خواهد شد و جلوی فساد در جامعه گرفته می‌شود. فعالیت قرآنی در کشور زیاد است و استادان بزرگوار زیادی هم مشغول تدریس و طلاب در حال تحصیل هستند از جمله در ماه مبارک رمضان شاهد محافل و مجالس گوناگون هستیم ولی آنطور که مدنظر قرآن کریم است از قرآن بهره نبرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باعث تاسف است که حتی در صدا و سیما هم مقوله‌های مهمی چون حجاب فرهنگسازی نشده است، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) فرمودند قرآن بهترین شفا برای قلوب مردم است. کفر، ضلال و غی و ... بیماری‌های درونی است که می‌توان با قرآن آن را درمان کرد و جامعه نورانی شود. 

الهی با بیان اینکه مسئولیت مراکز قرآنی و ما افراد قرآنی سنگین‌تر از دیگران است به ولادت امام رضا(ع) اشاره و تصریح کرد: ائمه(ع) از ابتدای ولایت تا شهادتشان از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار بودند که دیگران ندارند مثلا قبل و هنگام ولادت و بعد از ولادت نبی اعظم عالم روشن و آتشکده فارس خاموش شد و طاق کسری شکست. یا حضرت خدیجه(س) وقتی حضرت فاطمه(س) را در حمل داشتند با او سخن می‌گفتند و با ایشان مانوس بودند.

وی افزود: در مورد امام رضا(ع) و مادر ایشان هم اینطور است. امام کاظم(ع) وقتی همسرشان یعنی مادر امام رضا(ع) را خریدند همان موقع فرمودند که این برده فرزندی به دنیا می‌آورد که دیگران از او اطاعت خواهند کرد. وقتی خریداری شد و نزد مادر موسی بن جعفر قرار گرفت در نقل دارد که امام کاظم(ع) رسول خدا را در عالم خواب دید و نبی اعظم به او فرمود که بر تو مبارکباد و این کرامتی از ناحیه خداوند به تو هست.

وی افزود: ثقلین انسان را در نشئه عالم از گرداب سقوط و گمراهی نجات می‌دهد. ابونواس محضر امام رضا(ع) آمد و گفت من اشعاری در مدح شما سروده‌ام و اولین چیزی که خواند مطهرون نقیات ثیابهم ... من لکم یکن علویا حین تنسبه فیما له فی القدیم الایام مفتخروا. یعنی مطهربودن اولین ویژگی برای آن حضرات بود.

تبیین جشنواره علامه حلی

ارسال/ مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تفسیر صادقین(ع) برگزار شد

در ادامه حجت‌الاسلام چراغی از مسئولان جشنواره علامه حلی به توضیحاتی درباه برپایی این جشنواره پر داخت و افزود: جشنواره علامه حلی سه بخش دارد؛ جشنواره مدرسه‌ای، استانی و کشوری. در هر مدرسه ابتدا ارزیابی اجمالی و تفصیلی صورت می‌گیرد و اگر نیاز باشد ارزیابی سوم هم باید انجام شود. از دو سال قبل مصوب شده است که آثار برگزیده در مدرسه هم باید مورد تجلیل قرار بگیرد. 

وی با بیان اینکه سالانه چندین هزار نفر در این جشنواره شرکت می‌کنند، افزود: جشنواره علامه حلی واجد سامانه ثبت نام و ارزیابی است و می‌توان از استادان مدارس واجد شرایط در بحث ارزیابی بهره‌مند شویم. 

چراغی تصریح کرد: علاقه‌مندان تا 15 خرداد فرصت دارند آثار خود را در حداکثر سه اثر در جشنواره ارائه دهند. شرط سنی زیر 35 سال و برای استادان فاقد شرط سنی است.

در خاتمه این مراسم از تعدادی از پژوهشگران برتر تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما