شناسهٔ خبر: 66747200 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ایلان ماسک قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک را دو برابر کرد!

صاحب‌خبر -

ایلان ماسک قیمت اینترنت ماهواره ای استارلینک شرکت خود را دو برابر کرد. علت این تصمیم مشخص نیست، ولی حالا باید ۴۰۰ دلار برایش بپردازید!

طرح اینترنت ماهواره ای استارلینک که زمانی با قیمت مناسب، همراهی قابل اعتماد برای اتصال در سراسر جهان به شمار می‌رفت، با افزایش قیمت روبرو شده است. این طرح از ۲۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار افزایش یافته که رشد قابل توجهی به میزان ۲۰۰ دلار است. این تغییر برای مشترکین جدید بلافاصله اعمال شده است؛ اما کاربران فعلی که از خدمات اینترنت ایلان ماسک استفاده می‌کنند، تا تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ مهلت دارند.

طرح همراه سراسری استارلینک چیست؟

استارلینک طرح‌های مختلفی از اینترنت ماهواره ای را برای رفع نیازهای گوناگون ارائه می‌دهد. این طرح‌ها به دو دسته اصلی طرح‌های مکان ثابت و طرح‌های قابل حمل تقسیم می‌شوند. طرح‌های قابل حمل برای کاربرانی طراحی شده‌اند که به دسترسی به اینترنت در حال حرکت نیاز دارند. استارلینک این طرح‌ها را به گزینه‌هایی با داده عادی یا اولویت‌دار تقسیم می‌کند.

طرح همراه سراسری به‌طور خاص یک طرح قابل حمل است که برای استفاده بین‌المللی در نظر گرفته شده است. این طرح به کاربران داده نامحدود استانداردی را ارائه می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تقریباً در هر کجای دنیا متصل بمانند. تا همین اواخر، این طرح با قیمت ماهانه ۲۰۰ دلار، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه استارلینک برای دسترسی جهانی به اینترنت بود. با این حال، با افزایش قیمت اخیر، این موضوع در حال تغییر است.

قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک

Screenshot

افزایش قیمت طرح همراه سراسری اینترنت ماهواره ای استارلینک ممکن است آزاردهنده باشد. اما برای کسانی که به اتصال بین‌المللی نیاز دارند، خبرهای خوبی هم وجود دارد. طرح‌های «همراه اولویت‌دار» استارلینک نیز امکان رومینگ جهانی را ارائه می‌دهند و از داده اولویت‌دار نیز برخوردارند.

این داده اولویت‌دار به کاربران سرعت بالاتر و عملکرد بهتری را می‌دهد تا زمانی که حجم آن تمام شود. پس از اتمام حجم داده اولویت‌دار، سرویس به حالت داده نامحدود استاندارد، مشابه طرح همراه سراسری، سوئیچ می‌کند. با این حال، با طرح‌های همراه اولویت‌دار، شما هر ماه یک شروع قدرتمند با آن داده اولویت‌دار ارزشمند را تجربه می‌کنید.

افزایش قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک را به فال نیک بگیریم؟

برای مثال، قیمت طرح همراه اولویت‌دار ۵۰ گیگابایتی استارلینک در حال حاضر ۲۵۰ دلار در ماه است. در مقایسه با قیمت ۴۰۰ دلاری جدید طرح همراه سراسری، این مبلغ صرفه‌جویی قابل توجهی به میزان ۱۵۰ دلار است. بعلاوه، شما هر ماه از مزیت ۵۰ گیگابایت داده اولویت‌دار بهره‌مند می‌شوید.

قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک

این موضوع باعث می‌شود طرح همراه اولویت‌دار ۵۰ گیگابایتی به گزینه‌ای برنده برای مشتریان جدیدی که به دنبال دسترسی جهانی به اینترنت هستند، تبدیل شود. کاربران فعلی طرح همراه سراسری که با افزایش قیمت در ماه آگوست مواجه‌اند نیز ممکن است بخواهند به این طرح جدید فکر کنند. این تغییر به معنای افزایش ۵۰ دلاری ماهانه نسبت به برنامه فعلی آن‌ها است. با این حال، این مبلغ بسیار ارزان‌تر از افزایش ۲۰۰ دلاری است و مزیت داده اولویت‌دار را به همراه دارد.

دلیل احتمالی افزایش قیمت طرح همراه سراسری استارلینک

اما سوال مهم این است که چرا قیمت طرح همراه سراسری ناگهان افزایش یافته است؟ متاسفانه، استارلینک هنوز هیچ توضیحی در مورد دلیل دقیق این افزایش، میزان آن یا اینکه آیا افزایش قیمت مشابهی برای سایر طرح‌ها در نظر گرفته شده است، ارائه نکرده است.

قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک

استارلینک پیش از این برای افزایش قیمت اخیر طرح استاندارد خود در مناطق خاص، به «ظرفیت محدود» اشاره کرده بود. اما به نظر نمی‌رسد این توضیح برای طرح همراه سراسری صدق کند. برخلاف طرح‌های مکان ثابت، طرح‌های قابل حمل مانند همراه سراسری، به‌طور قابل توجهی تحت تاثیر محدودیت ظرفیت در مناطق خاص قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سایر گزینه‌های رومینگ استارلینک فعلاً تحت تاثیر قرار نگرفته است.

یک تئوری نشان می‌دهد که استارلینک ممکن است به‌طور کلی طرح همراه سراسری را برای اینترنت ماهواره‌ای حذف کند. همانطور که قبلاً ذکر شد، طرح همراه اولویت‌دار ۵۰ گیگابایتی، همان ویژگی‌های طرح همراه سراسری را ارائه می‌دهد. همچنین شما از مزیت اضافی داده اولویت‌دار بهره‌مند می‌شوید و همه اینها با قیمت پایین‌تری نسبت به همراه سراسری در دسترس است. نکته جالب این است که به نظر می‌رسد طرح همراه سراسری دیگر در لیست انتخاب طرح‌های فعلی استارلینک وجود ندارد.

استارلینک به‌طور رسمی هیچ برنامه‌ای برای حذف طرح همراه سراسری را تایید نکرده است. همچنین درخواست‌های مربوط به شفاف‌سازی در مورد قیمت‌گذاری فعلی پاسخی دریافت نکرده‌اند. باید منتظر بمانیم و ببینیم استارلینک چه برنامه‌ای برای این طرح خاص در نظر دارد.

در گجت نیوز بخوانید:
خداحافظی با اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران؛ ایلان ماسک تیر خلاص را زد هشدار ترسناک دانشمندان درباره ماهواره های اسپیس ایکس اگر فکر می کنید به زودی اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک را در گوشی خود خواهید داشت، سخت در اشتباهید

نظر شما