شناسهٔ خبر: 66746781 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

لبخند زندگی به کودکان کار و خانواده هایشان

یک سال پیش بود که قرارگاه جهادی ابوطالب اجرای پایلوت توانمندسازی خانواده کودکان کار در مدرسه امیرکبیر پروژه ای را استارت زد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری نیا:‌مجریان همان ابتدا امیدوار بودند با اجرای آن بخش قابل توجهی از دغدغه های کودکان کار و خانواده های آنها را حل و فصل کنند. حالا با پایان سال تحصیلی کودکان کار این مدرسه دولتی در کنار مادرانشان نمایشگاهی از توانمندیهای خود را به اجرا گذاشتند.

کنار هر غرفه که محصولات متنوعی را به نمایش گذاشته بود بچه های قد و نیم قدی کنار مادرانشان حاضر بودند که در کنار درس خواندن و تحصیل کردن نان آور خانه های کوچکشان هم هستند. ژیلا یکی از دخترکهایی است که همراه خواهر و مادرش در این نمایشگاه حاضر شده اند با این که مادرش زنی آرام و بی سر و صدا به نظر می آمد اما ژیلا بسیار اجتماعی و سرزبان داربود. او به همراه خواهر برادرها و مادرش گیره های قفل کودک برای کابینت را مونتاژ می کند: «هر روز که از مدرسه بر می گردم تا ساعت ۲ شب همراه با خانواده این کار را انجام می دهیم هر چه جعبه های بیشتری را آماده کنیم پول بیشتری می گیریم گرچه او از این کار راضی و خوشنود است اما مادرش وقتی می گوید در نهایت یک میلیون تومان بابت کار ماهانه‌مان پرداخت می شود غم عجیبی در چهره اش می نشیند. او صاحب ۸ فرزند است و می گوید از وقتی طرح توانمندسازی در مدرسه دخترانش اجرا شد بسته های حمایتی کمک خرج زندگی‌مان شده و بچه ها مجبور نیستند ساعت بیشتری را کار کنند.

مدرسه خانه امن ما شد

مادر آمنه هم در سایه اجرای این طرح جهادی در مدرسه دخترانش حالا کار ساخت جعبه های کاغذی را در خانه انجام می دهد و می تواند از عهده انجام این کار براید. آمنه می گوید در این یک سالی که گذشت مدرسه فقط جای درس خواندن بچه هایم نبود ما به هر مشکلی که در زندگی برمی خوردیم مشاوران طرح در کنارمان بودند و این باعث می شد که ما راحت تر مشکلات را پشت سر بگذاریم. درواقع مدرسه خانه امن ما شده بود». او از مشکلات و دغدغه های خانوادگی اش برایمان می گوید از ساعتهای طولانی که قبلا بچه ها مجبور بودند در مترو دستفروشی کنند : «دختران من دستفروش مترو هستند سرمایه ای نداریم بچه ها دستمال کاغذی و فال می فروشند اما همین هم کمک خرج زندگی ماست. همیشه خدا را شاکرم که می توانند کنار کار کردن درسشان را هم بخوانند که برای خود کسی شوند.» در کنار مادر و دخترهایی که حالا توانمندیهای خود را به نمایش گذاشته بودند پسران هم حاضر بودند مردان کوچکی که بار سنگین زندگی را روی شانه های کوچکشان حمل می کنند و آرزو دارند روزی آنقدر پولدار شوند که اجازه ندهند هیچ کودک کاری وجود داشته باشد

در گوشه دیگر نمایشگاه بوی ترشی های مادر امیر مهدی همه را به سمت غرفه آنها کشانده است امیر مهدی که کلاس چهارم به مادرش در تولید ترشیجات کمک می کند از خرید مواد اولیه گرفته تا خرد کردن و بسته بندی محصولات آماده شده و خوشحال است می تواند حتی در بازاریابی و فروش این محصولات هم مادرش را کمک کند.

عجیب ترین مدرسه تهران

قربانی مدیر دبستان امیرکبیر معتقد است این مدرسه یکی از عجیب ترین مدارس شهر تهران است که قریب به اتفاق کودکانش کودک کار بوده و باید شبها تا نیمه شب برای تامین هزینه های زندگی خارج یا داخل خانه کار کنند: «در این مدرسه فقط معلمان عاشق کار معلمی و آموزش بچه های آسیب دیده می توانند فعالیت کنند چرا که باید حسابی هوای بچه ها را داشته باشند. ما دراین مدرسه پذیرای دختر بچه هایی هستیم که شبها تا ساعت ۱۱ شب در خیابانهای بالای شهر گل فروشی می کنند و تا به خانه برگردند شب از نیمه گذشته است صبح هم باید در مدرسه حاضر باشند به خاطر همین مجبورند خوابالو ساعت مدرسه را پشت سر بگذارند. اما از آنجا که به درس علاقمندند و می خواهند اینده شان را عوض کنند.»

به گفته او اجرای طرح توانمند سازی خانواده های کودکان کار بخش زیادی از این خانواده ها را حمایت و موجب ارامش انها شده است: «توزیع بسته های ارزاق، حمایت روحی و روانی از خانواده ها و دانش اموزان و توجه به سلامتی و تندرستی انها همه و همه باعث شد تا کیفیت زندگی بچه های ما در یک سال اخیر ارتقا یاید.

آمار ترک تحصیل کاهش یافت

به گفته مجتبی خالدی؛ مدیرعامل گروه جهادی حضرت ابوطالب آسیب های اجتماعی در دو منطقه ۱۲ و ۱۵ تهران به حدی زیاد است که اگر گروه های جهادی پای کار نباشند حل و فصل خیلی از مشکلات برای خانواده های ساکن در این محلات امکانپذیر نیست : «از وقتی اجرای طرح توانمندسازی خانواده های کودکان کار در مدرسه امیرکبیر منطقه ۱۵ اجرا شد تا به امروز ۳۰ مشاور، ۲۰ پزشک داوطلب و تعداد قابل توجهی از مبلغین دینی به صورت مستمر به کودکان و خانواده های انها خدمات دادند. کاهش امار ترک تحصیل کودکان کار در این مدرسه بعد از اجرای این طرح در مقایسه با سال گذشته قابل توجه بوده است.»

او معتقد است گروه های جهادی اگر در کنار وزارت اموزش و پرورش قرار بگیرند می توانند نقش تسهیل گری برای برنامه های توسعه اموزشی و رفع محرومیت ها داشته باشند و این وزارتخانه را در اجرای بهتر رسالتش یاری رساند: «نتایج مثبتی که از اجرای طرح توانمندسازی خانواده کودکان کار در مدسه امیرکبیر حاصل شد قابل تسری به مدارس مناطق محروم سراسر تهران است.»

ترویج تعامل جهادگران با اموزش و پرورش

معصومه معصومیان معاون اموزش ابتدایی اموزش و پرورش شهر تهران هم با مثبت ارزیابی کردن عملکرد گروه های جهادی در اموزش و پرورش خواستار تبدیل این مدل همکاریها به یک مدل جامع در اموزش و پرورش تاکید کردو گفت باید با استفاده از چنین ظرفیت های مردمی محدودیت ها و کمبودها در مناطق اسیب خیز را شناسایی و رد جهت بهبود کیفیت اموزشی قدم برداریم : «ما شاهد تحصیل بچه هایی در این مدراس هستیم که اگر به موقع به دادشان نرسیم به افراد اسیب دیده اجتماعی در اینده تبدیل می شوند

نظر شما