شناسهٔ خبر: 66746519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

رتبه پنجم "وامید" از نظر ارزش بازار/ افزایش سرمایه "وامید"/ اقدامات مناسب در حوزه انرژی در دستور کار است/ ورود سه شرکت غیربورسی "وامید" به بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید گفت: فرایند افزایش سرمایه را از ۹۶۰۰ میلیارد تومان به ۲۶۵ هزار میلیارد تومان انجام دادیم. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته خواهد بود.

صاحب‌خبر -


به گزارش بورس نیوز، ابوذر سروش، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری امید در مجمع عمومی عادی سالیانه اظهار کرد: گروه سرمایه گذاری در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد. آخرین سرمایه ثبتی شرکت ۹۶۰۰ میلیارد تومان است. ارزش بازار در تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۲۶، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بوده و رتبه پنجم را از نظر ارزش بازار در شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را کسب کرده است.

سروش ادامه داد: اهداف استراتژیک شرکت شامل توسعه سرمایه گذاری از طریق مدیریت منابع و مصارف به طور مداوم، تکمیل زنجیره ارزش سرمایه گذاری است. برخی از شرکت‌های ما از جمله شرکت تابان انرژی هور در حوزه انرژی و معدنی وارد می‌شوند تا با حداقل هزینه، زنجیره ارزش سرمایه گذاری امید تکمیل شود. همچنین، افزایش درآمد و سودآوری، افزایش صادرات، توانمندسازی سرمایه انسانی و افزایش بازده دارایی‌ها وهم افزایی ظرفیت‌های درون گروهی از اهداف استراتژیک شرکت است.

وی درباره ترکیب پورتفوی امید به ترتیب صنایع، از نظر بهای تمام شده افزود: حدود ۶۲ درصد از بهای تمام شده به صنعت استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی، حدود ۱۹ درصد به حوزه انرژی، ۱۲.۵ درصد حوزه واسطه گری‌های مالی و پولی، ۴ درصد صنایع زیرساختی و ۳ درصد سایر صنایع ترکیب پورتفوی شرکت را تشکیل می‌دهد.

وی توضیح داد: شرکت‌های گروهی در زنجیره ارزش را برخی از صنایع، ۷۱ درصد صنعت کنسانتره و دانه بندی سنگ آهن، ۲۵ درصد مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت، ۶۰ درصد مخازن گازی تولید شده کشور، ۱۹.۵ درصد حوزه لاستیک، ۱.۵ درصد برق استحصال شده در کشور، ۱۲ درصد حوزه خدمات تامین مالی و ۱۸ درصد صنعت سیمان را شرکت‌هایی که امید در آن سهامدار هستند، تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل "وامید" گفت: در حال حاضر هیات مدیره راهگشای اتفاقاتی است که در گروه سرمایه گذاری امید رخ می‌دهد. برنامه هیات مدیره این است که در سال جاری در حوزه انرژی اقدامات مناسبی داشته باشد. ترکیب بهای تمام شده پورتفوی بورسی شرکت ۲۴ همت بهای تمام شده و ارزش روز آن ۱۹۲ همت، پورتفوی غیربورسی ۷.۲ همت و ارزش روز آن ۲۵ همت برآورد شده است.

وی درخصوص ترکیب سرمایه گذاری شرکت از نظر ارزش بازار بیان کرد: گل گهر ۳۵ درصد از پورتفو، ۲۷ درصد چادرملو، ۱۵ درصد گهرزمین، ۷ درصد تابان هور، ۵ درصد سرمایه گذاری سپه، ۲ درصد سیمان هرمزگان، ۱.۶ درصد گوهران امید، ۱.۷ درصد کویرتایر و ۱.۲ درصد تامین سرمایه امید و ۰.۵ درصد آسیاناما مجموعه شرکت‌های بورسی در پورتفوی امید هستند.

سروش همچنین ادامه داد: پورتفوی غیربورسی شرکت نیز سه شرکت پتروامید آسیا با ۴۰ درصد، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با ۲۷ درصد بهای تمام شده و سرمایه گذاری ساختمانی سپه با ۲۱ درصد بهای تمام شده را به خود اختصاص داده است. در برنامه داریم که هر سه شرکت وارد بازار سرمایه شود. پذیرش پتروامید آسیا در اسفندماه سال گذشته انجام شده و امیدوار هستیم که سرمایه گذاری سپه طی ماه‌های آینده در بازار سرمایه پذیرش شود.

وی خاطرنشان کرد: سود عملیاتی "وامید" از ۲۴ همت به ۲۸ همت افزایش معادل ۱۴ درصد، سود خالص از ۲۳.۸ به ۲۷.۲ همت معادل ۱۱ درصد و سود هر سهم به میزان ۱۰ درصد در اطلاعات تلفیقی شرکت افزایش یافته است. سود عملیاتی شرکت اصلی ۱۸.۵ همت در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰ به ۲۲.۴ همت معادل ۲۱ درصد افزایش داشت. سود خالص شرکت ۲۰ درصد افزایش یافت. در نهایت سود هر سهم از ۱۹۰ تومان به ۲۲۹ تومان افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل "وامید" گفت: اگر بخواهیم سود شرکت را با بودجه تدوین شده شرکت مقایسه کنیم، مشاهده می‌شود تمام برنامه‌های تدوین شده محقق شده و افزایش مختصری نیز داشته است. پیش بینی سود برای هر سهم ۲۴ تومان بوده و ۲۲۹ تومان سود هر سهم محقق شده است. ترکیب درآمد سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ حدود ۸۰ میلیارد تومان از محل درآمد سود‌های تضمین شده بود. ۳۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۷ درصد از محل سود فروش سرمایه گذاری ها، ۱۸۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد از محل درآمد سود سهام، در نهایت ۲۲.۶ مجموع کل درآمد‌های شرکت بوده است. از مجموع درآمد‌ها ۷۳ درصد آن مربوط به شرکت‌های وابسته یعنی ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان، ۲۳ درصد شرکت‌های فرعی ۴۲۰۰ میلیارد تومان و سایر شرکت‌ها ۷۸۰ میلیارد تومان از این بوده است.

سروش گفت: یکی از اقداماتی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بخش مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر بوده است. مجموع ۱۱۹ هزار میلیارد تومان مجموعه سرمایه قبلی شرکت‌های سرمایه پذیر "امید" بوده است. این شرکت‌ها در مجموع ۵۴۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دادند و مجموع سرمایه فعلی ۱۷۳ هزار میلیارد تومان است. از این میزان گروه ۱۱۴۰۰ میلیارد تومان در سرمایه شرکت‌ها از محل مطالبات مشارکت داشته است. 

درآمد شرکت‌های اصلی گروه سرمایه گذاری امید:

درآمد گل گهر از ۲۹ به ۴۸ درصد معادل ۶۲ درصد افزایش یافته است. سود عملیاتی ۱۳ درصد و سود خالص ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

درآمد چادرملو از ۳۰ همت به ۴۲ همت، سود عملیاتی از ۱۳ به ۱۵ همت و سود خالص از ۱۴ به ۱۶.۵ همت افزایش پیدا کرده است. 

درآمد سنگ آهن گهرزمین ۲۵ درصد، سود خالص ۱۳ درصد افزایش یافته است.

درآمد سرمایه گذاری سپه نیز ۱۰۰ درصد، سود خالص از ۲ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان و سود خالص نیز از ۲ همت به ۴ همت افزایش یافته است.

شرکت توسعه گوهران امید افزایش سود خالص ۳۴ درصدی را در دوره عملکردی و از ۶۰۰ به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش را محقق کرده است. 

شرکت سیمان هرمزگان که برنامه ورود به بازار صادراتی را دارد. درآمد شرکت از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و سود خالص نیز ۲۰۹ درصد رشد داشته است.

شرکت کویرتایر که از شرکت‌های دانش بنیان است. هم در معاونت علمی و هم در گروه سرمایه گذاری امید مورد توجه قرار گرفته که درآمد آن رشد ۵۴ درصدی، سود عملیاتی ۲۲۰ درصد و سود خالص شرکت نیز ۴۰۰ درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش را به ثبت رسانده است. 

سود خالص شرکت تامین سرمایه امید نیز ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 

سروش توضیح داد: اگر بخواهیم وضعیت نماد شرکت را در بورس مشاهده کنیم، ارزش بازار شرکت در ۱۴۰۲/۱۰/۳۰، ۱۴۵ هزار میلیاردتومان بود که رتبه ۱۳ را داشته، اما رتبه ما به ۵ و ارزش بازار به ۱۹۶ هزار میلیارد تومان تغییر کرده است. قیمت سهم در پایان سال مالی ۱۵۰۰ تومان و در حال حاضر ۲۰۲۰ تومان است. 

وی درخصوص عملیات بازارگردانی نیز بیان کرد: درباره عملیات بازارگردانی که توسط گوهرفام امید انجام می‌شود، ۶ نمادی که در بازار توسط این صندوق بازارگردانی می‌شود، همه آن‌ها سهم صندوق کاهشی بوده و خود بازار دارد خرید و فروش را انجام می‌دهد. درمقایسه با شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با شستا، غدیر، وصندوق، ومعادن و ونیکی همگروه هستیم و نسبت به شستا سرمایه کمتری داریم. ارزش بازار ما نسبت به سایر شرکت‌های مشابه بالاتر است. در شرکت‌های زیرمجموعه هم شرکت‌های فرعی و هم وابسته کمیته‌های ریسک تشکیل شده و امیدواریم به اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند.

وی افزود: فرایند افزایش سرمایه را از ۹۶۰۰ میلیارد تومان به ۲۶۵ هزار میلیارد تومان انجام دادیم. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته خواهد بود. امیدواریم مجوز بانک مرکزی را اخذ کنیم و امسال شاهد افزایش سرمایه باشیم. اگر مجوز را دریافت کنیم، قطعا افزایش سرمایه مرحله بعد از محل مطالبات خواهد بود. 

سروش بیان کرد: حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات داشتیم که در سال مالی گذشته وصول شد. در سال گذشته قول داده بودیم که سهام شرکت گاز طبیعی آسیاناما با نماد "ناما" در فرابورس پذیرش شود که این کار انجام شده و اکنون عرضه نیز شده است. در نهاد‌های اصلی بازار سرمایه مثل بورس کالا، فرابورس و کانون نهاد‌های سرمایه گذاری گروه سرمایه گذاری امید همواره حضور فعال داشته و به این ترتیب می‌تواند نقش موثرتری ایفا کند. 

مدیرعامل "وامید" گفت: در حوزه تامین مالی که از بازار سرمایه انجام شد، گروه سرمایه گذاری در سال گذشته ۱۸۲۰۰ میلیارد تومان شرکت کرده است. در ۷.۴ تامین مالی بازار سرمایه گروه سرمایه گذاری امید نقش داشته است. 

سروش گفت: بورس‌ها بازار‌های شفافی هستند. هرچه بتوانیم محصولات را در بورس عرضه کنیم منجر به افزایش شفافیت و حتی وصول بهتر درآمد خواهد شد. اگر بخواهیم سال ۱۴۰۲ را با ۱۴۰۱ مقایسه کنیم، حدود ۱۵ میلیون تن عرضه محصولات شرکت در بورس کالا به ۲۴۶۰۰ میلیون تن رسیدیم که از نظر حجم ۶۰ درصد و ارز نظر ارزش ۱۰۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های ما احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام جاسک است. این پروژه، یک پروژه ملی است و ۱۰ میلیون بشکه نفت را قرار است در جاسک ذخیره کند. هم در شرکت پتروامید آسیا و هم در شرکت تابان هور، زیرا این پروژه نیازمند یک نیروگاه برقی بود که تابان هور این نیروگاه را احداث و به بهره برداری رساند.

وی توضیح داد: موضوع تشکیل هلدینگ سیمانی و ساختمانی است. همان طور که می‌دانید ما مالک تعداد زیادی شرکت سیمانی و شرکت‌هایی که در حوزه مصالح ساختمانی بودند، هستیم. در هیات مدیره مصوب شد و یک شرکت سیمانی و ساختمانی تاسیس شد. تمام شرکت‌ها در حال انتقال به این هلدینگ هستند. به طور موازی پتروامید آسیا را به هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تبدیل کردیم. 

سروش عنوان کرد: در برنامه‌های آتی شرکت امیدوار هستیم تفاهمنامه میدان نفتی دارخوین که ارزش ۱.۲ میلیارد دلار است و گروه امید، حدود ۳۵ درصد از این تفاهمنامه سهم دارد، به نتیجه برسد. سند راهبردی ۱.۷ میلیارد دلاری شرکت امید تابان هور با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر است. عرضه اولیه سهام شرکت پتروامید آسیا است که امیدواریم در شرایط مناسب بتوانیم آن را در بازار عرضه کنیم. برنامه بعدی پذیرش شرکت سرمایه گذاری سپه در بازار سرمایه خواهد بود. 

در بهره گیری از روش‌های نوین تامین مالی برای شرکت‌های سرمایه پذیر و پروژ‌ها دو اقدام انجام خواهیم داد. یکی راه اندازی صندوق‌های پروژه و دیگری راه اندازی CVC است. همچنین، از دیگر اقدامات گروه، شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری، عملیات بازارگردانی و در نهایت ساماندهی و نظارت بر پرونده‌های هلدینگ است.

اشتراک گذاری :

نظر شما