شناسهٔ خبر: 66744708 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

همکاری‌های وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف در دولت سیزدهم تقویت شده است/ افزایش همکاری برای مرمت بقاع و ثبت آثار

مرضیه امیری

در نشست هم‌اندیشی میراث‌فرهنگی و اوقاف، مدیران و کارشناسان ۲ دستگاه بر تقویت همکاری‌ها و پیشبرد برنامه‌های مشترک تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست هم‌اندیشی میراث‌فرهنگی و اوقاف امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و مدیرانی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در این نشست علیرضا  ایزدی، مدیرکل ثبت حریم، آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سخنانی گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف با هم همکاری بسیار خوبی دارند و در دولت سیزدهم با تلاش‌های آقای ضرغامی و آقای خاموشی شاهد تقویت این روابط هستیم.

او افزود: در دولت سیزدهم همکاری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف تقویت شده و روز به رور شاهد افزایش این همکاری‌ها هستیم.

ایزدی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ تفاهم‌نامه بسیار خوبی بین ۲ دستگاه به امضا رسید و شاهد این هستیم که گام‌های بسیار خوبی در راستای تقویت همکاری‌ها برداشته شده است.

مدیرکل ثبت حریم، آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی یادآور شد: همکاری‌های متولیان بقاع متبرکه و ادارات‌کل این وزارتخانه باید تقویت شود. یکی از راهکارهای همکاری این ۲ دستگاه می‌تواند در ساخت و توسعه موزه‌های تخصصی و نیز ثبت آثار و اشیای تحت مالکیت سازمان اوقاف است که ثبت این آثار می‌تواند باعث تقویت پاسداری از این آثار شود.

او تصریح کرد: در حوزه مرمت، نوسازی و بهسازی، بقاع متبرکه سازمان اوقاف همکاری‌های خود را باید با این وزارتخانه تقویت کنند تا شاهد مرمت و بهسازی بقاع با حفظ اصالت اثر باشیم. 

انتخاب ۲ استان به‌عنوان پایلوت همکاری‌های میراث‌فرهنگی و اواقاف 

نادر زینالی مدیرکل امور استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: در سفرهای استانی مهندس ضرغامی یکی از موضوعاتی که مردم به وزیر میراث‌فرهنگی مراجعه و درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند، موضوعات مرتبط با اوقاف است که امید داریم با تقویت همکاری‌های این 2 دستگاه در چند سال گذشته شاهد برطرف شدن مشکلات پیش رو باشیم.

او افزود: سیاستگذاری در باره مسائل پیش رو و همکاری‌های مشترک را آقای ضرغامی و حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی انجام داده‌اند و ما باید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، در خصوص برطرف کردن مشکلات مردم گام برداریم. از این رو پیشنهاد من این است که2 استان را به عنوان پایلوت انتخاب و مسائل و مشکلات مرتبط را با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه ها بررسی و برطرف شوند. 

بقاع متبرکه موزه هنر و معماری اسلامی هستند 

فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ادامه در این نشست گفت: حفاظت از میراث‌فرهنگی یک موضوع میان‌بخشی است و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌تواند به این مهم بیشتر کمک کند. دستگاه‌های مختلف در این باره باید به ما کمک کنند و سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از دستگاه‌های مهم در این حوزه است.

او افزود: یکی از موضوعات همکاری بین 2 دستگاه، مرمت بقاع متبرکه و حفظ و احیای این بقاع است. در این باره فرصت‌های همکاری بسیار زیادی وجود دارد و ظرفیت‌های فراوانی داریم که مدیریت صحیح آن می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد. از نظر من این بقاع بخشی از تاریخ ایران را برعهده دارند و موزه‌ای از هنر و معماری اسلامی هستند.

داوری ادامه داد: ما این آمادگی را داریم به‌عنوان متولی اصلی حفظ و مرمت بناهای تاریخی با سازمان اوقاف درباره حفظ، مرمت، احیا و بهسازی آن‌ها را انجام دهیم چرا که بقاع متبرکه علاوه بر این که بناهای تاریخی به حساب می‌آیند، یک مقصد گردشگری زیارتی هستند که این موارد در تفاهم‌نامه 2 دستگاه گنجانده شده است.

رضا سامه مدیر کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی با اشاره به ضرورت احصای مدل‌های فرهنگی بومی به‌منظور استفاده در امر حفاظت و احیا آن را از الزامات توسعه پایدار عنوان کرد و از باغ‌ تاریخی دولت آباد، مسجد جامع اصفهان، بافت تاریخی یزد و قنات ایرانی به‌عنوان مثال در این راستا نام برد.

او با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ثبت جهانی حفاظت براساس سنت‌هاست، ادامه داد: علاوه بر تعامل‌ و دستور کار مشترک نیاز به نهضتی در اوقاف است که از درون سنت‌های وقفی احصا شود.

انتهای پیام/

نظر شما