شناسهٔ خبر: 66743737 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

نتایج اولیه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در کردستان از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری آهن، طلا و مس خبر می‌دهد شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام کرد که نتایج اولیه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در کردستان از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری آهن، طلا و مس خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، کردستان دومین استان اجراکننده طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور بود که امروز این طرح در استان به ایستگاه پایانی رسید و نتایج آن نویدبخش توسعه سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

بر اساس این گزارش، «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در مراسم اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه دیواندره(کردستان) که پیش از ظهر امروز یک‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه 1403 برگزار شد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در استان خراسان جنوبی، استان کردستان هم به عنوان گام دوم مطالعاتی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب و عملیات یکپارچه آن به عنوان اولویت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گفته دکتر وی، در راستای این طرح، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از خرداد سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ در استان کردستان ۷۵ پروژه اکتشافی انجام داده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان شامل ۲۵ بلوک اکتشافی در پهنه‌ای به مساحت ۱۵ هزار ۶۲۵ کیلومتر مربع است، تصریح کرد: در هر بلوک لایه‌های اطلاعاتی شامل نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی در مقیاس یک‌پنجاه هزارم مطالعه و تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد نیز در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به میزان ۲۲هزار کیلومتر خطی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری برداشت شده است.

شهیدی بیان اینکه از کل استان ۱۴ هزار ۳۸۱ نمونه برای داده‌های نقشه ژئوشیمی و ۳ هزار ۱۶۷ نمونه کانی‌سنگین سنجش و آزمایش شده، تصریح کرد: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان خبر می‌دهد که بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه شود.

260 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت پوشش طرح تحول زمین‌شناسی

وی با بیان این‌که براساس برنامه هفتم توسعه ۲۶۰ هزار کیلومترمربع از مساحت کشور باید زیر پوشش طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی قرار گیرد، افزود: از سال ۱۴۰۰ تفاهمنامه سه جانبه‌ بین وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور امضا شد تا سیاستگذاری منسجمی در عرصه چرخه معدن انجام شود و براساس آن شاهد نتایج ارزشمندی بودیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه طرح تحول یک‌سری اهداف کیفی را بدنبال دارد، خاطرنشان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار و رونق معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی از اهداف کیفی این اقدام بود.

قرارگیری ۱۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان کردستان تحت پوشش طرح تحول

وی با بیان این‌که حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع از مساحت این استان زیر پوشش این طرح قرار گرفت و نتایج مطلوبی هم از آن استخراج شد، گفت: ۸۵ درصد مساحت کردستان که دارای پتانسیل مواد معدنی فلزی هستند، بررسی شده و تعداد پروژه‌های در دست اقدام ۷۵ برگه است.

به گفته شهیدی، میزان برداشت داده به روش ژئوفیزیک هوابرد به میزان ۲۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطی به مساحت ۵ هزار و ۳۰۰ مترمربع با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد انجام شد.

تکمیل اکتشافات میزان عیار مواد معدنی را مشخص می‌کند

وی در ادامه تاکید کرد: این پروژه از انسجام چندین مجموعه معدنی کشور انجام شد و در مرحله شناسایی اکتشافات خوبی به انجام رسید و نیاز است اکتشافات تکمیل شود تا ماده معدنی ذخیره و عیار آن تعیین شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن ابراز امیدواری از این که در طول ۵ سال آینده شاهد افزایش میزان ذخیره مواد معدنی استان کردستان باشیم، افزود: باید در سطح کشور ۲۶۰ هزار کیلومترمربع از مساحت کشور زیر پوشش طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی قرار گیرد و این اقدام براساس برنامه هفتم توسعه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور از ابتدای دولت سیزدهم به طور نمونه در خراسان جنوبی اجرا شد و نتایج موفقیت‌آمیز آن منجر به تصمیم به اجرای آن در دیگر نقاط کشور شد.

شهیدی همچنین گفت: بر همین اساس در کردستان نیز این طرح به طور رسمی از خردادماه سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمد.

انتهای پیام/

نظر شما