شناسهٔ خبر: 66743722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است و تلاش تیم‌های امدادی برای کمک رسانی به رئیس جمهور و تیم همراهشان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف در کاروان همراه رئیسی، 3 هلیکوپتر حضور داشته‌اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسئولان در آن بودند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

7:40 ادامه‌ تلاش برای شناسایی پیکر تمام شهدای سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور

آخرین اخبار از سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیات همراه حاکیست که تلاش‌ها برای شناسایی پیکر همه شهدای این سانحه ادامه دارد و پس از شناسایی پیکر همه‌ی سرنشنیان موضوع جمع‌بندی خواهد شد.

متاسفانه اثر حیاتی از هیچ یک از سرنشینان این بالگرد یافت نشده است و نشانه‌ها از شهادت همه‌ی آنها حکایت دارد.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی،  سردار سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، یک نیروی سپاه انصارالمهدی، خلبان و کمک خلبان و یک مسئول فنی سرنشینان این پرواز بوده‌اند.

7:21 شهادت رئیس جمهور و جمعی از همراهان ایشان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حین خدمت و ‏انجام وظیفه برای مردم ایران دچار سانحه شد و به شهادت رسیدند.

6:42 کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است

رئیس جمعیت هلال احمر: با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

5:37 محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد

نیروهای امدادی در حال نزدیک شدن به محل سانحه هستند.

02:45 اطلاعیه شماره ۴ هلال احمر در مورد بالگرد رئیس جمهور/ ادامه عملیات جستجو در مه و باران

جمعیت هلال‌ احمر در چهارمین اطلاعیه خود درپی وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور اعلام کرد:

۱. با توجه به استمرار عملیات جست‌وجو و نجات بالگرد حادثه‌دیده حامل رئیس جمهوری و همراهانش، اخبار رسمی در این خصوص از طریق اطلاعیه‌های رسمی هلال‌احمر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود، انتشار اخبار از منابع و رسانه‌های غیر رسمی، صرفا گمانه زنی است.

۲.  جمعیت هلال‌احمر بر اساس تکالیف ذاتی و انسانی خود و انتظارات آحاد مردم ایران از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نخواهد کرد و تیم‌های تخصصی این جمعیت با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، درحال جست‌وجوی منطقه احتمالی وقوع حادثه هستند.

۳. درحال حاضر تعداد ۶۵ تیم امدادی، در شرق معدن مس سونگون و روستای اوزی در جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده هستند و به دلیل حساسیت شرایط، تعداد تیم‌های اعزامی آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه به ۲۱ تیم افزایش یافته است.

۴.شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی با کندی مواجه است.


۵. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

23:20 پیام رئیس قوه‌قضاییه در پی سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور
 رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی ضمن دعا برای صحت و سلامتی رئیس جمهور و همراهان وی اعلام کرد: دست به دعا برداشته و چشم انتظار اخبار مسرت‌بخش هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این پیام تصریح کرد: «در شب میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) امام رئوف، برای خادم‌الرضا علیه‌السلام، رئیس‌جمهور خدوم و انقلابی جناب آقای رئیسی و هیئت همراه، صحت و سلامتی از خداوند متعال مسئلت دارم و دست به دعا برداشته و چشم انتظار اخبار مسرت‌بخش هستیم.»

بالگرد حامل رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه حین بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه سی» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

22:50 سازمان مدیریت بحران ترکیه: تیم امدادی به ایران اعزام شده است
 
سازمان مدیریت بحران ترکیه یکشنبه شب اعلام کرد که یک تیم امدادی برای کمک به جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور ایران به این کشور اعزام شده است.

 سازمان مدیریت بحران ترکیه در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: ما یک تیم متشکل از ۳۲ کوهنورد و ۶ قطعه تجهیزات ویژه را برای کمک به جستجوی بالگرد آیت الله رئیسی به ایران اعزام کردیم.

سازمان مدیریت بحران ترکیه در این اطلاعیه، افزود: امروز به اطلاع ما رسید که بالگرد حامل آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مرز ایران و نخجوان دچار سانحه شده است. ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد.

این سازمان ادامه داد: ۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم برای رسیدن به منطقه حرکت کردند و علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از ۱۵ نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند.

22:20 دبیرکل جمعیت هلال احمر: مشغول بررسی صحت گزارش‌های ارسالی درمورد تماس‌ های برقرار شده هستیم
دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که آیا از طرف ارتباطات سیار تماسی برقرار شده یا نه گفت: در حال رصد گزارش‌های ارسالی و بررسی صحت و سقم این موضوع هستیم و امیدواریم در دقایق آینده اعلام قطعی کنیم.

یعقوب سلیمانی یکشنبه شب در گفت وگویی افزود: به محض وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، جمعیت هلال احمر با همه توان وارد صحنه شد و اکنون ۴۸ تیم عملیاتی واکنش سریع و ۱۵ تیم آنست (سگ‌های جست‌وجوگر هلال‌احمر) در منطقه حضور دارند.

وی ادامه داد: براساس آخرین خبرها پنج تیم عملیاتی به مختصاتی که سازمان هوا و فضا اعلام کرده که محل حادثه بالگرد است نزدیک شده‌اند و امیدواریم شاهد خبر خوش از این تیم‌ها باشیم.

21:50 روسیه: امیدواریم رئیس‌جمهور ایران سلامت باشد
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پی حادثه بالگرد حامل رییس جمهور و همراهان اعلام کرد: ما صمیمانه امیدواریم که آنها زنده باشند و جان و سلامتی آنها در خطر نباشد.

ماریا زاخارووا افزود: اطلاعات درباره این حادثه را به دقت رصد می کنیم.
وی اظهار داشت: روسیه آماده ارائه تمام کمک های لازم برای جستجوی هلیکوپتر مفقود شده و بررسی علل حادثه است.

 

20:46 رهبر انقلاب: ملت نگران نباشد؛ امیدوار به فضل خدائیم
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند؛ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

20:09  دستور سرلشکر باقری برای امدادرسانی و تفحص بالگرد رییس جمهور

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، بالگرد آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» به منظور افتتاح «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

درپی این سانحه سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.

براساس این گزارش؛ نیروهای امدادی از همان ساعات اولیه در منطقه حاضر شده و تا لحظه انتشار خبر مشغول تفحص هستند

20:00  فرمانده سپاه عاشورا: سپاه تمام توان انسانی خود را به میدان آورده تا جستجو به زودی به نتیجه برسد

فرمانده سپاه عاشورا گفت: سپاه عاشورا تمام توان انسانی و تجهیزاتی خود را به میدان آورده است تا ان‌ شاءالله عملیات جستجوی هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بزودی به نتیجه برسد.

سردار عباسقلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور گفت: در حال حاضر جستجوی برای پیداکردن هلی کوپتر حامل رییس جمهور توسط بسیجیان عزیز و گروه‌های امدادی ادامه دارد.

وی که در منطقه ورزقان حضور دارد و راساً عملیات جستجو را هدایت و راهبری می‌کند، افزود: گردان‌های امام علی، امام حسین و بسیجیان حوزه‌های شهری و روستایی از ۴ شهرستان ورزقان، اهر، تبریز و جلفا به منطقه اعزام شده‌اند.

فرمانده سپاه عاشورا برای رئیس جمهور، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و سایر سرنشینان آرزوی سلامتی کرد

19:12 اعزام ۶ تیم سگ‌های زنده‌یاب به ورزقان


 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران از اعزام ۶ تیم سگ‌های زنده یاب و دو تیم امداد و نجات کوهستان این جمعیت به منطقه فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، شاهین فتحی ضمن اعلام آماده باش تمامی نیروهای عملیاتی هلال‌احمر استان تهران در پی حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: ساعتی پیش حادثه‌ای برای بالگرد حامی رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در مناطق جنگلی و کوهستانی اطراف ورزقان از توابع استان آذربایجان شرقی رخ داد که بلافاصله نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند. 

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران در پایان ادامه داد: با توجه به درخواست سازمان امداد و نجات، 6 تیم سگ‌های زنده یاب و دو تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر استان تهران جهت تکمیل عملیات جست‌وجو به منطقه مذکور اعزام شدند.

18:01   محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مشخص شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، محل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان در اطراف روستای اوزی واقع در جنگل‌های ارسباران بوده و تیم‌های امدادی به محل سانحه گسیل شده‌اند.

‌منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب العبور است و همین مساله نیروهای امدادی را با دشواری‌هایی روبرو کرده است.

در بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی هم حضور داشتند.

این منطقه صعب العبور بوده و امکان تردد به صورت خودرویی و زمینی وجود ندارد.

منطقه به شدت بارانی و مه آلود بوده و دیروز هشدار نارنجی هواشناسی برای این مناطق صادر شده بود.

تلاش گروه های امدادی برای رسیدن به محل سانحه ادامه دارد

17:49 امکان امدادرسانی هوایی در محل حادثه برای بالگرد رئیس جمهور وجودندارد/ اعزام تیم‌های پیاده
 
سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که تیم‌های امدادی و پیاده اورژانس آذربایجان شرقی به محل وقوع حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیس جمهوری اعزام شده‌اند.

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: به محض اعلام این حادثه تیم‌ اورژانس هوایی به محل حادثه اعزام شد اما متاسفانه به دلیل مه‌گرفتگی شدید امکان امدادرسانی و پرواز وجود نداشت. همزمان هشت دستگاه آمبولانس نیز به محل اعزام شده و تیم‌های امدادی و پیاده نیز به همراه کوله‌پشتی به محل اعزام شده و ارزیابی و گشت‌زنی را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه جستجوها ادامه دارد، گفت: تاکنون تیم‌های اعزامی از اورژانس به منطقه ورزقان آثاری دست پیدا نکرده‌اند و جستجوها ادامه دارد.

17:36 تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور

 نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.

افراد محلی میگویند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور‌ حضور داشته‌اند.

آقایان محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

ساعت ۱۷:۱۴

اعزام ۲۰ تیم امدادی به محدوده حادثه بالگرد حامل کاروان رییس جمهور

خادم سخنگوی امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.

وی بیان داشت: ۲۰ تیم امداد و نجات از استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان به محل اعزام شده است.

وی افزود: همچنین از طریق پهباد اقدامات لازم جهت جست‌وجو صورت گرفته ولی در حال حاضر هیچ اثری پیدا نشده است.

ساعت ۱۷:۰۸

در این باره پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در گفتگو با مهر بیان کرد: هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت نداریم. به محض اطلاع خبر می‌دهیم.

ساعت ۱۷:۰۰

وزیر کشور: گروه‌های امدادی به محل سانحه اعزام شدند

احمد وحیدی وزیر کشور طی گفت‌وگویی درباره سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی گفت: امروز افتتاح سد قیز قلعه‌سی را با حضور رئیس‌جمهور آذربایجان داشتیم و بعد از آن، رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌شود.

وی افزود: گروه‌های امدادی به منطقه اعزام شدند ولی با توجه به مه‌آلود بودن و نامناسب بودن منطقه، ممکن است زمان ببرد تا به بالگرد برسند.

وحیدی گفت: با همراهان رئیس‌جمهور ارتباط داشته‌ایم ولی چون منطقه پیچیده است، مقداری ارتباطات سخت است و منتظریم گروه‌های امدادی به منطقه حادثه و نشست بالگرد برسند و به ما اطلاعات بدهند.

ساعت ۱۶:۱۸

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور

 نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.

افراد محلی میگویند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور‌ حضور داشته‌اند.

آقایان محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

* عکس خبر آرشیوی است.

 

نظر شما