شناسهٔ خبر: 66743223 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نماینده | لینک خبر

کسب مدال برنز مسابقات جهانی ژنو سوئیس توسط خانم دکتر نیکو امتیازی

صاحب‌خبر -

با سلام بنده دکتر نیکو امتیازی، متولد ۱۳۷۰، پزشک و متخصص پاتولوژی و دارای رتبه برتر بورد تخصص، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، استادیار مرکز اموزشی درمانی بیمارستان حضرت رسول اکرم و رییس بخش پاتولوژی بیمارستان شفا یحیاییان هستم.

-همانگونه که مستحضرید متاسفانه طیف زیادی از مردم جامعه چه در داخل و چه در خارج از کشور با بیماری کنسر یا همان سرطان دست و پنجه نرم میکنند و این بیماری مرموز و هوشمند گریبانگیر بسیاری از خانواده ها شده است، از طرفی دیگر درمان سرطان در پزشکی را می توان نقطه عطفی در این علم دانست. امروزه دارو و روشهای مختلفی در جهت تشخیص و درمان سرطان به ثبت و اختراع و تولید رسیده و عملکرد انها بسته به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن یا اصطلاحا گرید بیماری متفاوت است. عمده ترین چالش در درمان سرطان تشخیص زود هنگام بیماری و همینطور اجتناب از عوارضهای جانبی پس از مصرف دارو میباشد، موضوعی که بنده رو به فکر روشی با حداقل عوارض و بهترین عملکرد فرو برد تا با مطالعه و تحقیقات گسترده
و درپی کار با انتی بادی ها و تشخیص زودرس بیماران و درمان های تارگت تراپی شده توانستم نوعی از انتی بادی با خاصیت اختصاصی بر علیه گرانولوسیت های تومورال را خالص سازی و تولید کنم که باتوجه به قابلیت اختصاصی که دارد میتواند باعث از بین بردن لکوسیت های تومورال بدون آسیب به بافت میزبان شود.

- بواسطه رشته تحصیلی و تخصصم با نمونه های سرطانی زیادی در سطوح مختلف مواجه بودم که بعضی با درمانهای مختلف قابل درمان و تعدادی دیگر از مقطع درمانی خارج شده بودند که واقعا برایم تاسف برانگیز بود، از رو وارد مسیر ثبت اختراع شدم و در قدم اول ابتدا با طیف وسیعی از مطالعات و تحقیقات به دنبال یافتن راهی جهت تشخیص زودرس بیماری ها و درمان موثرتر با حداقل رساندن عوارض جانبی بعد از مصرف دارو بودم و ابتدا بعنوان یک طرح تحقیقاتی به دنبال ان رفتم و مقالات بسیاری در جهت تحقق این‌ اهداف منتشر کردم که در درمان و پیشگیری از عوارض جانبی داروهای ضد سرطان میتواند بسیار موثر واقع گردد و نهایتا با کشف متودی توانستم دارویی در جهت درمان زودرس را به اختراع برسانم. در صورت اجرایی شدن این طرح و ورود این دارو به بازار دارویی واقعا معضل بزرگی از عوارض جانبی دارویی به حداقل میرسد و امیدوار هستم از منافع معنوی این اختراع، همه مردم بهره مند شوند.

- پیرامون درمان سرطان مطالعات و تحقیقات زیاذی صورت گرفته و یکی از دغدغه های هر محققی سنجش طرح اختراعی خود در سطح جهانی است و دستیابی به اطلاعاتی مانند اینکه قبلا چنین کاری یا مشابه آن انجام شده یا خیر؟ و اگر انجام شده است نقاط ضعف و قوت آن چه بوده؟ منجر به شکست یا موفقیت شده است؟ و در مجموع وقتی همچین طرحی در چنین سطحی مطرح و مورد بررسی قرار میگیرد میشه بصورت جدی آنرا محک زد و مورد پایش قرارداد و با استفاده از خرد جمعی و تجارب دیگران میتوان به بهینه سازی حداکثری رساند و با جذب سرمایه گذاری مسیر تجاری سازی آن را تسریع بخشید و از منافع مالی طرح هم بهره مند شد.

به جرات میتوان گفت این نمایشگاه بهترین ، بزرگترین و قدیمی ترین همایش مخترعین جهان هست که تعدادی زیادی مخترع از تمامی قاره ها و عمده کشورها در رشته های مختلف به رقابت میپردازند که تقریبا همگی صاحب ایده و افکار بسیار خلاقانه هستند و انگیزه فراوانی دارند که منجر به جذابیت نمایشگاه میشود و از طرفی باعث دشواری و نفسگیر بودن رقابتها هم میشود و چندین مرحله گزینش توسط هیات ژوری چندین نفره انجام شده است . رقابت در این سطح بسیار سخت و جذاب هست و آشنایی و تعامل با سایر مخترعین و سایر ایده ها و افکار بسیار آموزنده است. گستردگی شرکت کننده ها و رشته های رقابتی یکی از مواردی هست که به عیار این مسابقات قوت میبخشد و مورد توجه قرار میگیرد باتوجه به اینکه مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی این طرح تقریبا به اتمام رسانده و شالوده خوبی به خود گرفته است در حال برنامه ریزی برای عملیاتی شدن آن و عرضه این دارو در بازار دارویی هستم که قطعا مستلزم جذب سرمایه گذاری از شرکت های دارویی و عمدتا دانش بنیان میباشد که با تعدادی از انها در حال مذاکره و تنظیم بیزینس پلن و ارائه طرح توجیحی میباشم. در دورنمای کارم اگر بتوانم این دارو را از بازار دارویی عرضه کنم گام بزرگی در جهت درمان سرطان با حداقل عوارض جانبی برداشته ام و امیدوارم به کمک خداوند و با همت کافی و حمایت همه جانبه از ثمرات این طرح در درمان بیماران سرطانی و امید بخشیدن به این عزیزان در اینده کوتاه مدت بهره مند شویم.

اگر طرح و ایده بنحوی باشه که توسط مخترع آن قابلیت عملیاتی شدن رو داشته باشه بهتره که تا انتها توسط صاحب ایده اجرا بشه و به نمونه عملی برسه و تجاری بشه. در بعضی طرح ها مانند این طرح که باید در شرکتهای دارویی دارای مجوز تولید بشه و مستلزم یک کار گروهی در محیط ازمایشگاهی و همچنین پیاده سازی نمونه اماری اماکن درمانی است نیاز به تعامل با چند مجموعه مختلف دارد ولی بنده انتظار حمایتی از هیچ نهاد و ارگان دولتی یا خصوصی ندارم و امیدوارم که بتونم این طرح رو تجاری و در بازاری دارویی عرضه کنم تا از منافع اون همه انشالله بهره مند بشن. 

در ابتدای راه در مسیری قدم گذاشته بودم که هیچ آشنایی و تجربه ای از آن نداشتم و نمیدانستم قراره به کجا برسم و با چه چالشهایی مواجه هستم و آیا تمام این تلاشها به ثمر خواهد نشست یا خیر و تمام تلاشم بر این که بتونم انگیزه خودم رو حفظ کنم، ولی در تمام این دوران درس بزرگی آموختم و اون اینکه در مسیر رسیدن به اهداف خود هیچ وقت از تلاش دست نکشید و به شکست فقط به چشم یک قدم بسوی موفقیت و پیروزی نگاه کنید و بهترین راه برای موفقیت همیشه تلاش دوباره است. ارزش شما به آنچه هستید است و نه در انچه که دارید. فرصت بیشتری نسبت به توانایی وجود دارد و سه مورد بسیار مهم رو برای رسیدن به هر هدفی سرلوحه اعمال خود قرار دهید: کار سخت، پشت کار، تفکر.

افق نیکان

برچسب‌ها:

نظر شما