شناسهٔ خبر: 66743099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در واکنش به گزارش سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی

عمویی: موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس درباره ۲ مکان قابل حل و فصل است

منیرسادات سیدرضا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویکرد فنی غیرسیاسی و روبه جلویی را درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اتخاذ کند، گفت: همکاری بین ایران و آژانس در چارچوب پادمانی جاری است؛ لذا حل و فصل دو مکان باقی‌مانده در ایران با رویکرد فنی ممکن است.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به ادعای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالیانه آژانس درباره مسائل پادمانی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با پذیرش معاهده عدم اشاعه هسته‌ای یا NPT الزام خودش را نشان داده که از انرژی هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز می‌کند، این معاهده با امضای یک توافق‌نامه بین ایران و آژانس یعنی پادمان روند نظارت و بازرسی‌های آژانس از جمهوری اسلامی ایران را روشن می‌کند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که ما به ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خودمان اطمینان داریم، نگرانی از روند ریدگی و بازرسی نداریم، اما در روند همکاری‌های گذشته ما یک اشکالی وجود داشت. ما بیشترین حجم بازرسی و نظارت از برنامه هسته‌مان را پذیرفتیم که این حجم از نظارت در مورد سایر کشورها رخ نمی‌دهد، انتظار داشتیم دبیرخانه آژانس گام‌های موثری برای اعلام ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بردارد اما متاسفانه در برخی مراحل با شیطنت بعضی از نهادهای امنیتی مخالف جمهوری اسلامی ایران از جمله مداخلات رژیم صهیونیستی سوالاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمد.

جمهوری اسلامی ایران با بازرسی مشکلی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درباره چهار مکان در ایران مسائلی مطرح شد که در این موضوع با دو روند مواجه شدیم؛ نکته اول این‌که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی با بازرسی نداریم اما حرف‌مان این است که باید بازرسی منتج به نتیجه شود، بازرسی برای بازرسی هدف ما نیست انتظار داریم اگر بازرسی صورت می‌گیرد و نتایج به دست می‌آید، به صورت شفاف اعلام شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

عمویی ادامه داد: ما در عین حال روند همکاری‌های خودمان را انجام دادیم اکنون مباحث باقی‌مانده بین ایران و آژانس به دو مکان تقلیل پیدا کرده که سابق بر این درباره چهار مکان بود.

وی با اشاره به سفر اخیر گروسی به ایران تصریح کرد: در سفر اخیر گروسی به تهران یک بیانیه مشترک بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضاء شد که براساس آن طرفین درباره شیوه حل و فصل مسائل باقی‌مانده درباره دو مکان گفت‌وگو خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می‌رود آژانس رویکرد فنی غیرسیاسی و رو به جلو اتخاذ کند. اگر این رویکرد باشد، همانطور که درباره دو موضوع دیگر سوالاتی وجود ندارد، درباره دو موضوع باقی‌مانده نیز سوالات آژانس حل و فصل می‌شود، لذا همکاری بین ایران و آژانس در چارچوب پادمان جاری است.

حل و فصل دو مکان باقی‌مانده بین ایران و آژانس با رویکرد فنی ممکن است

وی خاطر نشان کرد: حل و فصل مکان‌های باقی‌مانده با رویکرد فنی ممکن است کما این‌که اکنون نیز گفت‌وگوها بین کارشناسان طرفین جریان دارد.

عمویی در جمع‌بندی یادآور شد: آژانس باید گزارشی صادر کند که براساس آن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را بعد از سال‌ها نظارت جمع‌بندی کند؛ ما اطلاعات فراهم می‌کنیم و امکان نظارت به آژانس می‌دهیم، انتظار داریم سریع‌تر این گزارش آماده شود. خواسته ایران خواسته‌ای در چارچوب قانون و منطقی است به این جهت که ما بیشترین نظارت‌ها را پذیرفته‌ایم و هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران اثبات نشده است.

وی در پایان بیان کرد: درباره سوالاتی که آژانس داشته، قبلا مربوط به چهار مکان بوده و الان به دو مکان تقلیل پیدا کرده است. فکر می‌کنیم با یک رویکرد همکاری‌جویانه این دو مکان هم قابل حل و فصل است.

انتهای پیام

نظر شما