شناسهٔ خبر: 66743083 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

فراوانی گونه‌های جانوری آذربایجان‌شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اطلاعات جامع و کاملی از وضع گونه های جانوری موجود در زیستگاه های این استان ارایه کرد و گفت: آمارها نشان می دهد که گونه کل و بز مهمترین و بزرگترین جمعیت جانوری منطقه را تشکیل می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازروابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست؛ اشتری افزود: آذربایجان شرقی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت های زیستگاهی، محل زندگی انواع گونه های جانوری و انواع پرنده ها است که هر کدام از نظر زیست محیطی و حیات وحش از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

وی تعداد جمعیت کل و بز موجود در زیستگاه های آذربایجان شرقی را بیش از ۲ هزار راس اعلام و اظهار کرد: ارتفاعات سهند، برقوش و قره داغ زیستگاه اصلی این گونه جانوری در استان است که گستره زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود.

اشتری گفت : بیشترین گونه جمعیتی جانوران آذربایجان شرقی پس از کل بز را به ترتیب قوچ میش، آهو و شوکا اعلام کرد که به ترتیب و طبق آمارهای موجود، تعداد ۷۰۰، ۲۵۰ و ۲۰۰ راس را شامل می شوند.

یکی از گونه های جانوری بسیار مهم آذربایجان شرقی "قره خروس" است که ارسباران زیستگاه اصلی این پرنده بسیار نادر بوده و در ایران تنها زیستگاه این گونه به شمار می رود.

وی یکی از گونه های جانوری بسیار مهم آذربایجان شرقی را "قره خروس" اعلام کرد که ارسباران زیستگاه اصلی این پرنده بسیار نادر است و در ایران تنها زیستگاه این گونه به شمار می رود.

این مقام مسئول در ادامه افزود : با توجه به اقلیم و مناطق جنگلی آذربایجان شرقی امکان زیست "شیر" در این استان وجود ندارد و برخی اخبار مبنی بر دیده شدن این گونه به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی درباره وجود گونه جانوری "شیر" در آذربایجان شرقی، گفت: با توجه به اقلیم و مناطق جنگلی آذربایجان شرقی امکان زیست "شیر" در این استان وجود ندارد و برخی اخبار مبنی بر دیده شدن این گونه به هیچ عنوان صحت ندارد.

اشتری وجود گونه "پلنگ" در آذربایجان شرقی را تایید و اضافه کرد: بر اساس آمارهای احتمالی شاید حدود ۲۰ قلاده از این گونه جانوری در استان وجود داشته باشد که زیستگاه اصلی آنها مناطق صخره ای است.

وی به زیستگاه‌ های آبی مهم و با ارزش آذربایجان شرقی اشاره کرد و با بیان اینکه تالاب بین ‌المللی قوری گل و تالاب‌ های حاشیه ای دریاچه ارومیه، جنگل‌ها و زیستگاه‌های حاشیه ارس و دریاچه‌ های پشت سدها مامن پرندگان متنوع و حمایت شده، درحال انقراض و آسیب پذیر می‌باشند، بر حفاظت، مراقبت و پاسداری از این زیستگاه ها و گونه های جانوری توسط احاد مردم تاکید کرد.


آفرود سواران بزرگترین آسیب به حیات وحش آذربایجان شرقی هستند

معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یکی از عوامل مهم تهدید و انقراض گونه های جانوری را عامل انسانی و تعرض به زیستگاه های آنها از سوی طبیعت گردان و گردشگران برشمرد.

غنی پور دست اندازی انسان به زندگی حیات وحش انواع جانداران را از مخاطران بسیار جدی تنوع گونه های جانوری در کشور و آذربایجان شرقی دانست و با تاکید بر اینکه باید با فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم مانع از چنین اقداماتی شد، گفت: بدون تردید رسانه های گروهی در این راستا و اطلاع رسانی به مردم نقش اول و برجسته ای دارند.

وی ضمن هشدار نسبت به ورود طبیعت گردان و گردشگران به زیستگاه های جانوران در آذربایجان شرقی، یادآور شد: متاسفانه در فصل زادآوری گونه های جانوری در مناطق مختلف حیات وحش استان شاهد ورود گردشگران و خودروهای آفرود به این مناطق هستیم که تهدید جدی برای گونه های جانوری است.

ورود آفرود سواران به زیستگاه های گونه های جانوری بزرگترین آسیب به حیات وحش آذربایجان شرقی است.

غنی پور ورود آفرود سواران به زیستگاه های گونه های جانوری را بزرگترین آسیب به حیات وحش آذربایجان شرقی است.

نظر شما