شناسهٔ خبر: 66742952 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ساعت 21 امشب در شبکه مستند

شاعران در «چو نیلوفر عاشقانه» از قیصر امین‌پور می‌گویند

اسماعیل امینی، آرش شفاعی و عباس کریمی عباسی امشب در «چو نیلوفر عاشقانه» ساخته فرشاد اکتسابی از شعر و زمانه قیصر امین‌پور می‌گویند.

صاحب‌خبر -

شاعران در «چو نیلوفر عاشقانه» از قیصر امین‌پور می‌گویندبه گزارش ایکنا فرشاد اکتسابی، کارگردان «چونیلوفر عاشقانه»، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این اثر گفت:‌ این مستند تلویزیونی فیلمی در پاسداشت و گرامی‌داشت زنده‌نام قیصر امین‌پور، شاعر و استاد نامدار ادبیات فارسی در قالب مجموعه مستندهای «چونان سرو» است که در آن استادان و شاعرانی چون اسماعیل امینی، آرش شفاعی و عباس کریمی عباسی درباره شعر، زمانه و شخصیت این شاعر مردمی سخن گفته‌اند.

وی ادامه داد: دو دفتر «به قول پرستو» و «مثل چشمه؛ مثل رود» از جمله آثار ادبی امین‌پور است که همواره مورد توجه اهالی ادبیات و شعر قرار دارد و این شاعر بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.

کارگردان مستند «چون نیلوفر عاشقانه» تأکید کرد: اشعار امین‌پور از حیثِ بلاغی ارزشمند، بر ظرفیت‌ها و توانمندی زبان فارسی افزوده است و استفاده از آرایه ایهام یکی از برجسته‌ترین شگردهای او در شعر است. این شاعر معاصر توانسته ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، به برجستگی سبکِ ادبی او منتج شد. یکی از برجسته‌ترین بخش‌های سلوکِ شعریِ وی را می‌توان همدردی با مردم دانست.

مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم‌های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه‌کنندگی محمدسعید وزیری و با حضور کارگردانانی چون مسعود طاهری، فرشاد اکتسابی، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، فاطمه رسول‌زاده، کتایون جهانگیری و محسن عسکری‌زاده از شبکه مستند پخش می‌شود.

در مستند «چو نیلوفر عاشقانه»؛ علاوه بر شاعران نامبرده استادان جامعه‌شناس و روانشناس به تحلیل شعر، شیوه و سبک ادبی شاعر و تاثیرگذاری سروده‌های شاعر بر جامعه و فرهنگ از زوایای مختلف پرداخته‌اند.

مصطفی رزاق کریمی مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی است و با همکاری موسسه هنرمندان مشرق‌زمین تولید شده است.

انتهای پیام

نظر شما