شناسهٔ خبر: 66742842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

بررسی تمام شگرد‌های فرار و راهکاری امنیتی

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها چقدر است؟

خریدوفروش تتر در ایران با وجود ترش‌رویی بنیاد تتر جریان دارد؛ ایرانی‌ها ظرف ۲۴ ساعت گذشته تنها در یک صرافی، عددی معادل ۱۰۴ میلیارد تومان تتر معامله کرده‌اند، اما احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها زیاد است چون...

صاحب‌خبر -
به گزارش صراط به نقل از فرارو- احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها، دقیقا وقتی دوباره طرح شد که تقاضا برای معروف‌ترین استیبل‌کوین دنیا در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

 استیبل‌کوین نوعی ارزدیجیتال است. با این تفاوت که قیمت استیبل‌کوین نوسان ندارد و همیشه معادل یک دلار باقی می‌ماند. همین ویژگی کمک می‌کند تتر و سایر استیبل‌کوین‌ها را جایگزین دلار برای سرمایه‌گذاری بدانند یا در معاملات راه دور جایگزین پول نقد کنند. در نقاطی از دنیا که دسترسی به دلار با محدودیت روبرو است، تتر ارج و منزلت مضاعف پیدا می‌کند. بنیاد تتر، نهاد ناظر بر مسائل مربوط به تتر و وضع‌کننده قوانین مربوط به خرید و فروش تتر، در آمریکا ریشه دارد و چند وقت یکبار دستورالعمل خود را بازنگری می‌کند تا مطمئن شود با اعمال سخت‌گیری‌های تازه موجبات زحمت کاربران چینی، روس، ایرانی و... را فراهم کرده است.

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها از کجا آب می‌خورد؟

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها، به واسطه اعلام برنامه‌های جدید تتر برای نظارت بر تراکنش‌های USDT مطرح شده است. بنیاد تتر چند روز پیش اعلام کرد آمادگی دارد با کمک سایت Chainalysis دور تازه‌ای از سخت‌گیری‌های حقوقی و نظارتی را اعمال کند.

سایت چینالیسیس، در تحلیل داده‌های شبکه‌های بلاکچین فعالیت دارد. مدیران این سایت نشان داده‌اند همزمان با فعالیت در حوزه کریپتوکرانسی، مشتاق همکاری با موسسات مالی و نهاد‌های دولتی هستند و هدفشان جلب اعتماد و افزایش رضایت آنهاست.

چینالیسیس، چند ابزار کاربردی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. چیزی مثل ابزار Know Your Transaction که در شناسایی تراکنش‌ها کابرد دارد. خدمات چینالیسیس رایگان نیست و برای اینکه قدرت خود را نشان دهند چندوقت یکبار گزارشی منتشر می‌کنند و در آن به موارد مرتبط با پولشویی، تحلیل بزرگ‌ترین کیف پول‌ها و ردیابی انتقال‌های غیرقانونی مشمول تحریم‌های بین‌المللی می‌پردازند.

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها، با تلاش برای دور زدن تحریم‌های بین‌الملل ارتباط پیدا می‌کند. آمریکایی‌ها با تهدید و ارعاب شرکت‌های خارجی را برای همراهی با خود اقناع می‌کنند و نمی‌گذارند در موارد مالی با کشور‌هایی از جمله کره‌شمالی و ایران همکاری داشته باشند.

صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی با وجود دست‌وپا زدن آمریکا، راهکار‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها یاد گرفته‌اند و مثلا در سال ۲۰۲۱ میلادی، توانستند تنها در بخش کارمزد معاملات به سرویس‌های خارجی حدود یک میلیارد دلار پول بپردازند.
سایت چینالیسیس در گزارش‌های خود به روند فعالیت بازار ارز دیجیتال ایران و صرافی‌های ایران از جمله نوبیتکس، والکس، اکسکوینو نیز می‌پردازد و از وقتی اعلام کردند قرار است بنیاد تتر با سایت چینالیسیس همکاری داشته باشند، زنگ خطر احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به صدا درآمد.

تاثیر احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها بر بازار

خرید تتر، معامله تتر و نگهداری تتر در کیف پول برای کابران ایرانی از مدت‌ها قبل با محدودیت روبرو بود. بنیاد تتر سال‌های قبل صرافی‌ها و خدمات‌دهنده‌های مختلف را وادار کرد، ایرانی‌ها را اذیت کنند، اما خریدوفروش تتر در ایران با وجود تحریم و سخت‌گیری بنیاد تتر، ادامه دارد.

قیمت تتر در ایران معادل یک دلار است و، چون قیمت دلار در بازار آزاد بالا و پایین می‌شود، می‌توان تتر را جایگزین دلار کرد. از ظرف دیگر محدودیت معاملات دلار در بازار ارز داخل کشور، میزان محبوبیت تتر بالا می‌برد.

خرید و فروش دلار در سال‌های اخیر به امری رنجور تبدیل شده است. حتی اگر بتوانید خودتان را با نوسانات مداوم و لحظه‌ای دلار سازگار کنید، باز مواردی مثل نگهداری، مالیات و قانون سد راه شماست. پس خرید تتر جایگزین دلار شده و شاهد شکل‌گیری بازار سرمایه‌گذاری جدیدی هستیم.

ایرانی‌ها تنها ظرف ۲۴ ساعت گذشته در صرافی نوبیتکس، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تتر جابجا کرده‌اند که عددی معادل ۱۰۴ میلیارد تومان می‌شود.

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها، باعث شده در روز‌های اخیر فشار فروش تتر در صرافی‌های داخلی افزایش بالا برود و در اتفاقی عجیب قیمت تتر از دلار عقب بیفتد. به‌عنوان مثال دلا‌ها در معاملات غیرقانونی، قیمت دلار در روز یکشنبه را ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام می‌کردند، اما تتر در همان لحظه ۵۶ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته می‌شد.

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها را چگونه کاهش دهیم؟

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها می‌تواند در صورت بی‌توجهی به هشدار‌های امنیتی تقویت شود. بیشتر کاربران ایرانی به‌خصوص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ارز دیجیتال، از تجربه‌های گذشته درس گرفته‌اند و دارایی خود را در کیف پول مطمئن نگهداری می‌کنند.

انتقال دارایی ارزدیجیتال به کیف پول و دوری از نگهداری سرمایه در صرافی‌ها، راه‌اندازی صندوق‌های SAFU و استفاده از آدرس متغیر برای کیف پول، خودداری از ارتباط مستقیم با کاربران خارجی و تکیه بر کیف پول پشتیبان از جمله راهکار‌های کاربر ایرانی به منظور کاهش احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌هاست.

فهرست صرافی‌های ارز دیجیتال تحریم‌کننده کاربران ایرانی معمولا به‌روزرسانی می‌شود، اما حتی اگر صرافی شما در فهرست نیست، توصیه اکید شده هرگز دارایی‌تان را از صرافی خارجی به صرافی خارجی منتقل نکنید. چون صرافی‌های خارجی به محض شناسایی تراکنش‌های انجام شده توسط یک کیف پول مشمول تحریم کینه‌توزانه آمریکا به واسطه داشتن کلیدخصوصی حق خودشان می‌دانند حساب کاربر را مسدود کرده و درخواست برداشت او را رد کنند.

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها را باید جدی گرفت. آمریکایی‌ها دو سال پیش با استفاده از شیوه نظارت و ردیابی خود موفق شدند تراکنشی به میزان ۱.۲ میلیارد دلار را ردیابی کنند که با هدف دور زدن تحریم بین‌المللی علیه ایران از مبدا صرافی روسی گاراتکس انجام شده بود. همچنین دو ایرانی تنها به دلیل انجام معامله‌ای به ارزش ۱۱۰ هزار دلار با صرافی نوبیتکس در فهرست تحریم قرار گرفتند.

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها را می‌توان با رعایت مسائل امنیتی کاهش داد، اما اولین توصیه و شاید جدیدترین مورد، کنار گذاشتن خرید تتر و سرمایه‌گذاری روی سایر انواع استیبل کوین مثل Dai، USDC است.

 

نظر شما