شناسهٔ خبر: 66740738 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تأثیر مطلوب اجرای تسهیلات خدمت وظیفه برای نخبگان کشور

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تأثیر مطلوب اجرای تسهیلات خدمت وظیفه برای متخصصان، نخبگان و افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بیش از ۹۸ درصد افرادی که در این طرح‌ها شرکت کردند، در کشور ماندگار شده و مشغول خدمت‌رسانی هستند.

صاحب‌خبر -

تأثیر مطلوب اجرای تسهیلات خدمت وظیفه برای نخبگان کشور

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، رئیس بنیاد ملی نخبگان از اثربخشی ۹۸ درصدی طرح‌های تسهیلات وظیفه در ماندگاری و اثرگذاری نخبگان خبر داد.

روح الله دهقانی، رئیس بنیاد ملی نخبگان، امروز با حضور در آیین بیست و سومین دوره جامعه پذیری نخبگان وظیفه کشوری که در مرکز آموزشی ۰۱ شهدای وظیفه نیروی زمینی ارتش ایران در تهران برگزار شد به شیوه‌های حمایت از نیروی انسانی نخبه و افراد کلیدی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان با تعامل و همکاری بسیار خوبی که با ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام شده، سه خط ویژه حمایتی از نیروی انسانی در قالب تسهیلات خدمت سربازی تعریف شده است.

وی افزود: نخستین شیوه، حمایت از سربازی نخبگان و دانشگاهیان مستعد برتر و نخبه است در شیوه دوم، فعالان کلیدی و اثرگذار شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات خدمت سربازی در همان شرکت برخوردار می‌شوند و در شکل سوم حمایت‌های ذیل تسهیلات خدمت وظیفه، نخبگان و متخصصان ایرانی غیر مقیم با حمایت معاونت علمی و سازمان تعاملات بین الملی علم و فناوری از تسهیلات خدمت سربازی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به تأثیر مطلوب اجرای تسهیلات خدمت وظیفه برای متخصصان، نخبگان و افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در جذب و ماندگاری سرمایه‌های انسانی کشورمان گفت: نتایج به‌دست آمده از اجرای این طرح که گزارش تفصیلی آن را به به سردار باقری نیز ارائه دادیم، نشان می‌دهد بیش از ۹۸ درصد افرادی که در این طرح‌ها شرکت کردند، در کشور ماندگار شده و در یکی از طرح های پژوهشی، فناورانه و یا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مشغول خدمت‌رسانی به کشور هستند؛ موضوعی که نشان می‌دهد این تسهیلات، موجب دلبستگی و دلگرمی جوانان توانمند و نخبه کشور برای اثرگذاری شده است.

دهقانی به نقش مؤثر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رویکرد ارزشمند و سازنده ستاد کل نیرو‌های مسلح در نتایج موفق این طرح اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم ظرفیت طرح‌های تسهیلات نظام وظیفه متخصصان و نخبگان را ۲۵ تا ۳۰ درصد ارتقا دهیم، قطعاً شاهد تحولی در جذب، ماندگارساز و اثربخشی مستعدان، متخصصان و نخبگان در توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود. در زمان آغاز این طرح، تقریباً پنج هزار شرکت دانش‌بنیان داشتیم، اما امروز بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور فعالند که ظرفیتی عظیم و ارزشمند برای به‌کارگیری و اثرگذاری نخبگان به شمار می‌روند.

وی با یادآوری تعریف مقام معظم رهبری از مفهوم نخبه و نخبگی، عنوان کرد: تعریفی که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی از نخبگی ارائه دادند، حائز سه ویژگی برجسته است که به عنوان شاخصه‌های شناخت نخبه واقعی، کارآمد است. رهبری عزیز ما سال گذشته در دیدار صمیمانه نخبگان، فرد نخبه را آن استعداد برتری داستند که با تلاش و کوشش و مجاهدت و با استعانت از مدد الهی به مردمش و مردم دنیا خدمت می‌کند. یعنی نخبه واقعی حائز سه ویژگی تلاش، استعانت و ایمان به خدای متعال و کارآمدی در حل مشکلی از مشکلات مردم جامعه‌اش است و کسی را که حائز این سه ویژگی باشد، نخبه می‌دانیم.

دهقانی با اشاره به این‌که طرح‌های معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان، با رویکرد شناسایی استعداد برتر در گام نخست و سپس تربیت، راهبری و هدایت وی تا رسیدن به مرحله نخبگی است، ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام (ص)، نمونه مثالی و بارز استعداد برتر و یک انسان ویژه بودند؛ ایشان با استمداد از مدد الهی، قدم در مسیر خدمت به بشریت، اعتلای جامعه و خیر به مردم گذاشتند و از سوی پروردگار متعال برگزیده شدند. به همین تعبیر، افرادی که دارای استعداد‌های برتر هستند و از ظرفیت‌های نخبگی برخوردارند، می‌توانند در مسیر برگزیدگی گام بردارند، این مهم، اما زمانی محقق می‌شود که تاثیرگذاری و خیر‌رسانی مطلوبی برای اطرافیان داشته باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نخبه حقیقی را دارای صفات مبرز گوناگون دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نخبه واقعی را می‌توان وطن‌پرسی و میهن‌دوستی دانست.

نخبه واقعی آن کسی است که نسبت به جامعه مهربان‌تر، از خودگذشته‌تر، خدمت‌گذارتر و نسبت به چالش‌ها و مسائل، صبورتر است؛ شهدای گران‌قدر ما، نخبگان واقعی جامعه بودند و از تمامی تعلقات و آن‌چه که داشتند، برای جامعه و مردمشان گذشتند.

معاون علمی رییس‌جمهوری، بیان کرد: آن‌چه که نخبه را استوار می‌دارد و انگیزه می‌بخشد، وجود فرصت اثربخشی و تلاش بسیار برای خدمت رساندن است.

نخبه واقعی فرصت‌ها را می‌شناسد و از محدودیت‌ها فرصت‌سازی می‌کند. شهید طهرانی مقدم می‌گفت «فقط انسان‌های ضعیف هستند که به اندازه امکاناتشان کار می‌کنند» و این ویژگی نخبه است که فراتر از چالش‌ها و امکانات محدود، برای اعتلای جامعه و مردمش تلاش می‌کند.

نظر شما