شناسهٔ خبر: 66740545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وزارتخانه‌های دارای شرکت‌های بزرگ با جذب سرمایه بخش خصوصی به رونق تولید کمک کنند

حیدری گفت: وزارتخانه هایی که دارای شرکت ها و هلدینگ های بزرگ هستند و سرمایه های کلانی در اختیار دارند،باید از طریق جذب سرمایه های بخش خصوصی به رونق تولید و صنعت در کشور کمک کنند.

صاحب‌خبر -

صنایع نفت و گاز از جمله صنایعی در کشور به شمار می روند که نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارند. کارشناسان بر این عقیده اند که دولت به تنهایی نمی تواند از عهده سرمایه های کلان مورد نیاز در این صنایع برآید. به همین دلیل، جذب سرمایه برای صنایع نفت و گاز کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجائیکه طی سالیان گذشته به صورت مداوم از چاه های نفت و گاز برداشت کرده ایم، نیاز است به سرمایه گذاری های جدید مبادرت کنیم تا زمینه برای افزایش تولید و توسعه میادین فراهم شود. به ویژه توسعه میادین مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزارت نفت با درک این واقعیت که جذب سرمایه به صنایع نفت و گاز از اهمیت بالایی برای ادامه حیات این صنایع برخوردار است به اجرای سیاست هایی در این زمینه مبادرت کرده است. به طور مثال، تسهیل صدور مجوزها برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه های بالادستی صنایع نفت و گاز انجام شده است. از سوی دیگر، سهم توسعه دهنده میدان از 14.5 به 20 الی 30 درصد افزایش یافته است.

اقدامات وزارت نفت در راستای جذب سرمایه ها نتیجه داده است. به نحوی که مجموع قراردادهای صنایع نفت و گاز کشور به 15 میلیارد دلار تومان رسیده است. 

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در خصوص جذب بیشترین سرمایه در صنایع نفت و گاز کشور به طوری که سرمایه گذاری سالانه به رقم 3.6 میلیارد دلار رسیده است، تصریح کرد: امروزه کشورهای پیشرفته از سرمایه های بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت ها و تولید در صنایع استفاده می کنند. در کشور ما برخی حوزه ها تا چند سال پیش در انحصار دولت بود. دولت سیزدهم گام های موثری در راستای مشارکت دادن بخش خصوصی در امور برداشته است.

وی ادامه داد: گرچه برخی مقاومت ها در زمینه ورود بخش خصوصی به حوزه های مختلف را شاهد هستیم. اما اقدامات خوبی در راستای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز کشور انجام شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: تقویت جایگاه بخش خصوصی در ارتقای تولید و صنعت در کشور امر مهمی به شمار می رود که به درستی مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته است.

حیدری گفت: یکی از آسیب های جدی تحریم در حوزه نفت بود. وزارت نفت اقدام خوبی مبنی بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در این صنعت به اجرا گذاشت. شاهد هستیم که طی دو سال و نیم گذشته جذب سرمایه های بخش خصوصی اتفاق افتاد. این سرمایه گذاری ها در حوزه های زیرساختی، تولید و فروش به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: وزارت نفت یکی از وزارتخانه های پیشرو در زمینه جذب سرمایه ها محسوب می شود. قطعاً اقدامات این وزارتخانه مثبت ارزیابی می شود. اما هنوز ابتدای راه هستیم و باید به تلاش ها در راستای جذب سرمایه ادامه دهیم و اهداف خود را در صنایع نفت و گاز کشور محقق کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جذب سرمایه ها در صنایع نفت و گاز باید ادامه پیدا کند و به اقدامات فعلی بسنده نکنیم. از سوی دیگر، روندی که وزارت نفت در این زمینه پیش برده است، باید به الگویی برای دیگر وزارتخانه ها تبدیل شود تا از ظرفیت های بخش خصوصی بهره ببرند.

حیدری گفت: به ویژه وزارتخانه هایی که دارای شرکت ها و هلدینگ های بزرگ هستند و سرمایه های کلانی در اختیار دارند، می توانند از طریق جذب سرمایه های بخش خصوصی کمک بزرگی به رونق تولید و صنعت در کشور بکنند.

وی ادامه داد: برای شرکت ها و تولیداتی که در کشور فعال نشده اند، نیمه فعال هستند و یا در آستانه فعال شدن هستند، می توانیم از سرمایه های بخش خصوصی بهره ببریم. برای این منظور باید به بسترسازی برای ورود بخش خصوصی اقدام کنیم.

نظر شما