شناسهٔ خبر: 66740286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عقیده خلاف واقع مشاوران بایدن درباره تاثیر جنگ بر انتخابات

برخلاف نتایج نظرسنجی‌های جدید، مشاوران جو بایدن معتقدند اعتراضات دانشجویی به جنگ غزه، بر کاهش آرای وی در انتخابات ریاست جمهوری تاثیری ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، برخی مشاوران ارشد کاخ سفید ابراز اطمینان کردند که اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های سراسر آمریکا علیه تهاجم بیرحمانه رژیم اسرائیل به غزه و کشتار وحشیانه مردم این منطقه، تاثیر چشمگیری بر کاهش آرای جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر نخواهد داشت.

این در حالی است که نتایج تازه ترین نظرسنجی‌های انجام شده در این باره نشان می دهد که بسیاری از دموکرات ها عمیقا درباره سیاست های رئیس جمهور در قبال این جنگ، ناراضی و ناخشنود هستند. برخی نظریه پردازان دموکرات و سازمان دهندگان جوان هشدار داده‌اند که قضاوت نادرست درباره این شرایط ممکن است بایدن را در رقابت تنگاتنگی با رقیب جمهوری خواهش یعنی دونالد ترامپ قرار دهد.

برخی مشاوران بایدن در گفتگو با رویترز اظهار کردند به رئیس جمهور توصیه شده تا به جای درگیر شدن با گروه های کوچک معترضان در دانشگاه های آمریکا، از هر گونه نزاع دور بماند. آنها خطاب به بایدن افزودند: تعداد این معترضان برای آسیب رساندن به کمپین انتخاباتی اش، بسیار زیاد است.

براساس این گزارش، بسیاری از مقامات آمریکا به رغم مواجهه با انتخاب بین بایدن و ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، اطمینان دارند که حتی دموکرات های مخالف سایت های دولت فعلی آمریکا، بایدن را انتخاب خواهند کرد. رویترز در روزهای اخیر با ده‌ها مقام ارشد کاخ سفید مصاحبه کرده اما تنها دو مقام درباره تاثیر این اعتراضات و عملکرد بایدن در مدیریت آنها، ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین اغلب این مقامات معتقدند هزینه های مسکن و تورم اصلی‌ترین موضوعات مورد توجه بسیاری از رای دهندگان جوان است و نه جنگ در غزه. برخی مشاوران کاخ سفید نیز معترضان به جنگ غزه در دانشگاه های آمریکا را فعال و نه دانشجو خواند.

اندرو بیتس معاون ارشد مطبوعاتی کاخ سفید در این باره گفت: رئیس جمهور بایدن می داند که این لحظه‌ای دردناک برای بسیاری از جوامع آمریکا است. او گفته که بسیاری از غیرنظامیان در این درگیری وحشیانه جان خود را از دست داده‌اند و کارهای بیشتری باید برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان بی گناه انجام شود.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی های جدید رویترز/ایپسوس نشان می دهد پس از عملکرد دولت بایدن درقبال جنگ غزه و واکنش او نسبت به اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های مختلف آمریکا، دموکرات ها عمیقا دچار دودستگی شده‌اند به طوری که 44 درصد از دموکرات های ثبت نام کرده عملکرد بایدن در این بحران را تایید نمی کنند و 51 درصد عملکرد او را تایید می کنند.

همچنین نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که رای دهندگان جوان همچنان به بایدن رای می دهند اما میزان حمایت از او از سال 2020 به طور چشمگیری کاهش یافته است. بر این اساس، آمریکایی های 18 تا 29 ساله تنها با 3 درصد اختلاف، با 29 در مقابل 26 درصد، بایدن را به ترامپ ترجیح می دهند.

دو مقام ارشد کاخ سفید در گفتگو با رویترز تصریح کردند میزان حمایت از بایدن در مقایسه با سال 2020، کاهش چشمگیری یافته و آنها نگرانند که دولت این کاهش حمایت را به اندازه کافی جدی تلقی نکند.

آنها افزودند: از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس از هفتم اکتبر تاکنون و کشته شدن بیش از 35 هزار غیرنظامی فلسطینی، حمایت دولت بایدن از اسرائیل در این نبرد، ممکن است تاثیر چشمگیری بر انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر داشته باشد.

از دیگر نتایج این نظرسنجی می توان گفت جمهوری خواهان به طور کلی از اعتراضات دانشجویی به جنگ غزه و نیز نحوه عملکرد دولت بایدن در قبال این جنگ ناراضی هستند. برخی جمهوری خواهان نیز از بایدن خواستند تا برای خاموش کردن این اعتراضات نیروهای گارد ملی را به محوطه دانشگاه ها بفرستد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. در همین حال در جدیدترین نظرسنجی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا «جو بایدن»، رئیس‌جمهور مستقر این کشور در 5 ایالت کلیدی از 6 ایالت کلیدی با اندکی اختلاف پایین‌تر از رقیبش از حزب جمهوری‌خواه «دونالد ترامپ» قرار دارد.

دونالد ترامپ در ایالت‌های آریزونا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، نوادا و جورجیا عملکرد بهتری نسبت به رقیب دموکرات خود کسب کرده است. همچنین وضعیت ترامپ در میان قشر جوان و رأی‌دهندگان رنگین‌پوست نسبت به سال 2020 بهتر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما