شناسهٔ خبر: 66739437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر نیرو:

ایران جزو چهار کشور اول دنیا در حوزه سدسازی است

تبریز- وزیر نیرو با بیان اینکه در زمان کنونی ۹۵ درصد از نیاز خود را در حوزه‌های سدسازی و احداث شبکه‌های آبیاری در داخل تأمین می‌کند، گفت: در این زمینه ایران جزو چهار کشور اول دنیا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محرابیان روز یکشنبه در مراسم بهره برداری سد قیزقلعه سی با بیان اینکه امروز، روزی به یاد ماندنی در تاریخ روابط ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود، افزود: دستاوردهای ایران در این زمینه، ساخت و بهره برداری از ۲۰۰ سد بزرگ مخزنی است که بیش از ۹۰ درصد از آنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: حوزه آبریز ارس با مساحت ۱۰۲ هزار کیلومترمربع و رودخانه ارس به طول یک هزار و ۷۱ کیلومتر، مشترک بین چهار کشور بوده و همواره در طول تاریخ موجب رونق و آبادانی منطقه و عامل مشترکات بین اقوام ساکن در آن بوده است.

وزیر نیرو گفت: ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان دارای منافع مشترک آبی بر روی مرز ۴۲۰ کیلومتری رودخانه ارس هستند و این رودخانه عامل توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ۵۰ سال اخیر و به عنوان نماد همکاری و دوستی و شاهرگ حیاتی مرزنشینان قلمداد می‌شود.

محرابیان، ادامه داد: زنجیره سازه‌های مشترک بین ۲ کشور با حجم سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار و سابقه همکاری بیش از ۵۰ سال در موضوع بهره برداری از منابع آبی بین ۲ کشور فرصتی برای افزایش مراودات و سایر همکاری‌های منطقه‌ای فراهم کرده است.

وی یادآور شد: سد قیزقلعه سی در ۲۰۸ کیلومتری سد ارس و ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس به منظور تنظیم حقآبه ۲ کشور و تولید برق مطالعه و جانمایی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این سد قابلیت کنترل و مدیریت حجم بالای آب و سیلاب رودخانه را دارد، گفت: تعدد و تنوع تجهیزات هیدرومکانیاکال و خاکبرداری و سنگ برداری آن بیش از ۶ میلیون مترمکعب، خاکریزی بیش از ۲ میلیون مترمکعب و حفاری و تزریق بیش از ۴۲ کیلومتری از مشخصه‌های اجرایی این سد است.

محرابیان، افزود: این سد خاکی با هسته رسی قائم، دارای ارتفاع ۳۷ متر از پی، تراز تاج ۲۵۳ متر و طول تاج ۸۳۴ متر است و قابلیت تنظیم سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصارف ۲ کشور و محیط زیست دارد.

وی اظهار کرد: ساخت این سد دارای اهداف مشترک شامل مدیریت سیلاب و تنظیم آب برای شرایط کم آبی و خشکسالی در منطقه، تقسیم آب بین ۲ کشور و مدیریت حقابه های مرزی مطابق معاهدات فی مابین، استفاده بهینه از منابع آب و خاک با ارزش در هر ۲ کشور و منطقه و توسعه کشاورزی، توسعه اقتصادی با توسعه زیرساخت‌ها و تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به مدرن و صنعتی، توسعه گردشگری با توجه به جاذبه‌های انبوه طبیعی و تاریخی و تولید ۵۴۰ گیگاوات ساعت انرژی سالانه توسط ۲ واحد نیروگاهی است.

وزیر نیرو گفت: با تکمیل سد خداآفرین و سد قزقلعه سی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار، بهره برداری از زنجیره سدهای ساخته شده بر روی رودخانه ارس و شبکه‌های زهکشی محقق می‌شود.

محرابیان، ادامه داد: این پروژه تجربه‌ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب و تحکیم اتحاد و همدلی ۲ کشور است که می‌تواند راهگشای طرح‌ها و تعاملات آبی با کشورهای همجوار باشد.

وی در این مراسم با ارائه پیشنهاد برای تشکیل کارگروه‌های مشترک بین کشورهای حوزه آبریز ارس، اظهار کرد: با این اقدام سطح همکاری‌ها برای بهره برداری مطلوب و توسعه پایدار این رودخانه ارتقا می‌یابد.

وزیر نیرو گفت: بدون شک کشورهای بالادست و پایین دست حوزه آبریز ارس نیازمند تعامل بیشتر در این خصوص هستند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا میزبان کشورهای حوزه آبریز ارس باشد.

محرابیان، افزود: ایران با کشورهای همسایه خود در شرق، غرب و شمال دارای معاهدات و تفاهم نامه‌های متعددی است که قدمت برخی از آنها به حدود هشت دهه می‌رسد.

نظر شما