شناسهٔ خبر: 66739108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تکرار قرآن‎سوزی در غرب؛ لجاجت به اسم آزادی بیان

کشور‌های غربی از جمله سوئد، هلند و دانمارک در سال‌های اخیر مجوز‌هایی را برای هتک حرمت از سوی افراد اسلام‌ستیز صادر کرده‌اند که این موضوع همواره با اعتراض کشور‌های اسلامی همراه بوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - تفسیر یک‌طرفه از آزادی بیان در برخی از کشور‌های اروپایی با واکنش‎هایی همراه شده است این در حالی است که به‌اصطلاح طرفداران لیبرالیسم و سکولاریسم از این آزادی برای پایمال‎کردن ارزش‌های دیگران استفاده می‌کنند.

دردناک، آزاردهنده و توهین‌آمیز؛ این‌ها تنها برخی از شرایطی است که می‌توان به حوادث اخیر قرآن‌سوزی در برخی کشور‌ها مانند سوئد، دانمارک و هلند نسبت داد.

سیاست‌مداران حاشیه‌ای و چهره‌های مبهم مدتی است که با هتک حرمت به مقدس‌ترین کتاب مسلمانان، توجه شخصی را با آسیب‎زدن به روح مسلمانان جلب کرده‌اند.

تسهیل توهین به ارزش‌های اسلامی در غرب

اما آنچه نسبتا جدید بوده، این واقعیت است که پایمال کردن آنچه که دیگران برایشان بسیار ارزشمند است، یعنی ارزش‌های آن‌ها، از سوی برخی از دولت‌ها گرامی داشته و حتی تسهیل شده است.

این روز‌ها در برخی از کشور‌های اروپایی تحت عنوان آزادی بیان هر اقدام توهین‌آمیزی مجاز است. کارشناسان می‌گویند که در حال حاضر تفسیری کاملا یک‌جانبه از آزادی بیان اعلام شده است.

در این زمینه، حتی دیده می‌شود که افرادی که قرآن را هتک حرمت می‌کنند، تحت محافظت پلیس کشور‌های غربی قرار می‌گیرند.

مقام‌های سوئدی در اوایل این ماه مجوز دیگری را برای هتک حرمت قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، صادر کرده بودند. پیش از این نیز مواردی از هتک حرمت قرآن در کشور‌های دیگر، از جمله دانمارک و هلند، تحت حمایت دولت‌ها انجام شده بود.

با نگاهی گذرا به قوانین جزایی کشور‌هایی که هتک حرمت قرآن را مجاز می‌دانند، این موضوع به هیچ وجه هنجار تاریخی نیست. توهین مفرد، توهین گروهی، افترا، تهمت و فتنه، همگی جرایم قابل مجازات هستند. همچنین توهین به افسران نظامی و پلیس ممنوع است. توهین به مقام ارشد در کشور‌های غربی حتی می‌تواند به حبس منجر شود و توهین به ارزش‌های مقدس نیز تا سال ۲۰۱۴ یک جرم کیفری بود.

این چارچوب‌های آزادی بیان نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی وجود داشته است. اما دلیل این‌که امروزه بیان می‌شود که از جمله موارد دیگر، مانند هتک حرمت قرآن تحت آزادی بیان قرار می‌گیرد، مربوط به به‌اصطلاح سکولاریزاسیون جاری در غرب است.

از دهه ۱۹۷۰، نقش دین در بسیاری از کشور‌های اروپایی به سرعت کاهش یافته است؛ جایی که برای قرن‌ها، مذهب در زندگی شخصی، آموزش، سیاست، قانون‌گذاری، رسانه‌ها و فرهنگ نقش محوری داشت.

به‌عبارت دیگر، قطب‌نمای اخلاقی غرب از بین رفته است؛ و با از بین رفتن این قطب‌نمای اخلاقی و دینی، درک احساس مذهبی نیز وجود ندارد.

استاندارد دوگانه غرب در مورد آزادی بیان

فرهنگ سکولار-لیبرال امروزی در غرب پیشرو شده است و از قضا به نظر می‌رسد که تنها دیدگاه‌های به‌اصطلاح لیبرال آن‌ها را می‌پذیرد.

آزادی بیان غربی از نوع هتک حرمت کتاب‌های آسمانی درحالی در برخی کشور‌های غربی مجاز است که به محض این‌که کسی آموزش جنسی در مدارس ابتدایی، راهپیمایی افراد نیمه‌برهنه، یا همجنس‌گرایی را زیرسوال ببرد، با شدیدترین انتقاد‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرد و به او اتهام نفرت‌پراکنی زده می‌شود.

با این حال، به محض این‌که کسی در کشور‌های غربی از اسلام انتقاد می‌کند، به مسلمانان توهین می‌کند یا قرآن را هتک حرمت می‌کند، ناگهان از او یک مبارز شجاع برای آزادی بیان (از نوع به‌اصطلاح لیبرال غربی) تبدیل می‌شود. 

این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از کشور‌های اروپایی راه خود را گم کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما