شناسهٔ خبر: 66739071 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توجه به نقش خانواده در همایش بین‌المللی خانواده

مدیر پژوهشکده زن و خانواده درمورد ابعاد مختلف «همایش بین‌المللی خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

روز‌های یکشنبه ۳۰ و دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، همایشی با عنوان «همایش بین‌المللی خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» در شهر‌های تهران و قم  برگزار خواهد شد که شامل نشست‌های متعددی است.

ابعاد تربیتی خانواده مقاوم، آسیب ها، چالش‌ها و ظرفیت‌های مقاومتی خانواده، خانواده مقاوم در حکمرانی و سیاستگذاری، زیست جنسی و خانواده، تحولات خانواده در دوران معاصر و... از جمله محور‌های این همایش بین‌المللی هستند. 

منصوره سادات مرتضوی، مدیر پژوهشکده زن و خانواده در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر درمورد اهداف این همایش بیان کرد: خانواده مهم‌ترین اجتماع بشری است که بر پایه عمیق‌ترین ارتباط عاطفی و تعهد شکل می‌گیرد و همواره در طول سال‌ها خانواده تلاش کرده است ارزش‌های اخلاقی و معرفتی خودش را به نسل بعد منتقل کند و آن چیزی که در زمان امروز از اهمیت زیادی برخوردار است این که ما با بحران‌ها و چالش‌هایی در حوزه اخلاقی و معرفتی و ارزش‌هایی مواجه هستیم که خانواده امروز را تهدید می‌کنند. به همین دلیل، این ضرورت به وجود آمد تا تهدید‌ها را شناسایی کنیم و رویکرد و راهبردی که می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا الگوی درست تربیتی برای نسل نو داشته باشد را در پیش بگیرند. 

مدیر پژوهشکده زن و خانواده گفت: پژوهشکده زن و خانواده به عنوان اولین پژوهشکده حوزوی که ۲۶ سال است که در حوزه خانواده و جنسیت فعالیت می‌کند و درواقع، حوزه پژوهشی آن، مبانی اصلی که در ذیل موضوع خانواده و جنسیت طرح می‌شود را تحلیل و ارائه می‌کند در برنامه سوم راهبردی خود، اولویت اصلی یکی از محور‌ها را خانواده قرار داد و محور دومی که در برنامه راهبردی ما بسیار مهم بود حوزه رویکرد اخلاقی و مقاومت پویا بود.

مرتضوی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تأکید کردند جامعه نخبگانی و اندیشمندان ما باید در برابر هجمه‌های اخلاقی که جوانان و نسل نو را تهدید می‌کنند تلاش کنند و راهکار‌ها و الگو‌هایی که می‌توانند از خانواده در برابر این هجمه‌ها و نسل نو محافظت کنند را ارائه کنند. 
پژوهشکده زن و خانواده با توجه به برنامه راهبردی که داشت و اهمیت نکته‌ای که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شد در حرکتی پویا و چند جانبه در ذیل پژوهش‌های علمی که انجام می‌داد تصمیم گرفت همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول را با ۱۱ محور علمی که شکل گرفتند و تیم اعضای هیئت علمی پژوهشکده و شورای علمی همایش، آن را تصویب کرده‌اند برگزار کند و این اولین همایش بین‌المللی خانواده مقاوم است که در تهران و قم برگزار می‌شود.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد: آن چیزی که برای ما مهم و دغدغه محسوب می‌شود این است که تلاش کنیم تا برای نسل نو، شرایطی را فراهم کرده و خانواده را با الگو‌هایی آشنا کنیم تا بتواند در جریان‌های تهدیدی که در جهان امروز وجود دارد در آب‌های خروشان شنا کند؛ به طوری که اگر جوان ما در شرایط تهدید فقط در حد یک شناگر در استخر باشد، نمی‌توانیم او و چنین خانواده‌ای را خانواده پویا بدانیم و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم. 

او گفت: تهدیداتی که خانواده با آن‌ها روبروست را کوچک نشماریم و صِرف فضای رسانه‌ای تلقی نکنیم بلکه آن‌ها باید به درستی شناسایی شوند و نگاه مثبت داشته باشیم و گمانمان این نباشد که مهارت‌ها و دانش‌ها و اندیشه لازم برای تبیین الگو‌هایی را درمواقع ضرورت و تهدید خانواده‌ها نداریم و نکته مهم دیگر این است که با برگزاری همایش دنبال این نیستیم که تولید ادبیات نظری ویژه‌ای داشته باشیم بلکه می‌خواهیم مجموعه ها، اشخاص و کنش‌گرانی را شناسایی کنیم که پیش از ما این دغدغه را دنبال می‌کرده اند و تعامل داشته باشیم.

مرتضوی اظهار کرد: در مرحله دوم، هدف ما این است که بتوان پیشینه ادبیات نظری و تجربه‌هایی که در این حوزه وجود دارد را در گفتگو‌ها و نظریه‌های اندیشمندان را گردآوری کنیم و درواقع، ما در ذیل همایش فقط به دنبال ارائه یک فراخوان نبوده ایم بلکه هدف ما در پژوهشکده زن و خانواده این بود تا مصاحبه‌های متعددی را با شخصیت‌های مهم علمی کشور انجام دهیم و دیدار‌های مختلفی را با نهاد‌های سیاست‌گذار و مسئولینی داشته باشیم که در این حوزه اطلاعات کافی دارند و در بخش بین‌الملل همایش، مهمان‌های خارجی از کشور‌های لبنان، مراکش، اسپانیا، برزیل و عراق داریم.

او افزود: اولین پیش‌نشست ما در کشور لبنان برگزار شد و ماه گذشته نیز، همایشی برگزار شد که دقیقاً موضوع آن هم‌راستا با موضوعی است که روز گذشته در تهران برگزار شد و این که تعریف خانواده و ارزش‌هایی که در نهاد خانواده تقویت می‌شود در کشور‌های دیگر متفاوت است در جامعه امروز شاهد این هستیم که مسائل مختلفی در حوزه جنسیت وجود دارد به ویژه، نسلی داریم که با وجود بدیهیاتی مثل ازدواج و فرزندآوری و... در خانواده، اما این نسل با چنین موضوعاتی مشکل دارد و مهمانان کشور‌های دیگر هم، همین دغدغه را داشته اند.

خبرنگار: فاطیما میرزایی 

نظر شما