شناسهٔ خبر: 66738910 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۹۲ میدان نفت و گاز کشور را می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به بهره‌برداری رساند

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور با اشاره به لزوم از بین بردن انحصار شرکت ملی نفت برای توسعه میادین گفت: 100 میدان توسط شرکت نفت به بهره برداری رسیده و برای بهره برداری از 92 میدان باقیمانده می توانیم از ظرفیت مردمی و بخش خصوصی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

در شرایطی که تحت تحریم هستیم و دولت به لحاظ منابع مالی در مضیقه قرار دارد، استفاده از فرصت های موجود در زمینه جذب سرمایه ها بسیار حائز اهمیت است. در این شرایط، وزارت نفت اقدام به جذب حداکثری سرمایه ها کرده است. به طوری که طی دو سال و نیم گذشته میزان سرمایه گذاری سالانه در صنایع نفت و گاز کشور افزایش قابل توجهی داشته است.

وزارت نفت به تسهیل روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های نفت و گاز کشور اقدام کرده و با جذاب تر کردن قراردادها زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه های مورد بحث فراهم کرده است.

به زعم کارشناسان، استفاده از سرمایه های بخش خصوصی می تواند تا حد زیادی در پیشبرد پروژه های نفت و گاز کشور موثر باشد. به ویژه با توجه به این که پروژه های نفت و گاز سودآوری بالایی دارند، امکان جذب سرمایه ها به این بخش وجود دارد.

 محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور  در گفت و گو با خبرنگار قدس در خصوص این موضوع که صنعت نفت و گاز بیشترین جذب سرمایه ها را طی دو سال و نیم گذشته داشته و سرمایه گذاری سالانه در این حوزه به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده و مجموع قراردادها نیز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بالغ شده است، تصریح کرد: دولت سیزدهم و وزارت نفت اقدامات خوبی طی سال های اخیر در زمینه جذب سرمایه های خصوصی به اجرا گذاشته اند. این اقدامات به افزایش جذب سرمایه های بخش خصوصی منجر شده است. اما هنوز از همه ظرفیت ها استفاده نکرده ایم و نیاز است به تلاش مان در این زمینه ادامه دهیم.

راهکارهای تأمین مالی پروژه های نفت و گاز کشور

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: برای تأمین مالی پروژه های نفت و گاز کشور راهکارهای متعددی پیش رو داریم. استفاده از ظرفیت بانک ها و صندوق ها یکی از راه هاست. راهکار دیگر این است که به جذب سرمایه های بخش خصوصی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: جذب سرمایه های بخش خصوصی به این معناست که شرکت هایی که دولت در مدیریت و مسائل مالی آن ها دخالتی ندارد، به سرمایه گذاری بپردازند. مشارکت مردمی نیز روش دیگری برای جذب سرمایه های بخش خصوصی است.

کفایتی گفت: وزارت نفت اقدامات خوبی را در راستای تسهیل صدور مجوز برای پروژه های مشارکت بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز، افزایش سهم بخش خصوصی از قراردادها و جذاب تر کردن آن ها و از بین بردن انحصار شرکت ملی نفت برای توسعه میادین انجام داده است. این اقدامات در راستای مردمی سازی صنایع نفت و گاز است و مثبت ارزیابی می شود.

نقش موثر  سرمایه های خانوارهای ایرانی برای پروژه ها

وی ادامه داد: برای اولین بار مجوز بهره برداری از میادین به شرکت های بخش خصوصی داده شده است. ۱۰۰ میدان تا کنون توسط شرکت ملی نفت به بهره برداری رسیده است و برای بهره برداری از ۹۲ میدان باقیمانده می توانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

کفایتی گفت: اگر زمینه ای به وجود بیاوریم که خانوارهای ایرانی هر کدام حداقل سرمایه ای را برای پروژه های نفت و گاز کشور اختصاص دهند، در نهایت مبلغ کلانی به دست می آید که می توانیم از آن در توسعه این صنایع بهره ببریم.

وی ادامه داد: به طور مثال، ۱۰۰۰ دلار مبلغی است که خانواده های متوسط ایرانی از عهده تأمین آن برمی آیند. این سرمایه ها در کنار یکدیگر می توانند مبلغی در حدود ۲۵ میلیارد دلار را شکل دهند که رقم بالایی است و از طریق مشارکت مستقیم مردمی به دست می آید. با استفاده از این سرمایه ها می توانیم اتفاقات خوبی را در صنایع نفت و گاز رقم بزنیم.  

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: برخی از طرح ها در صنایع نفت و گاز امکان عملیاتی شدن دارد و سود خوبی هم نصیب سرمایه گذاران می کند.

نظر شما