شناسهٔ خبر: 66738905 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد؛ واردات راهکاری برای ارتقای کیفیت خودروها و کاهش ناترازی بنزین

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران توضیح داد: افزایش مصرف بنزین در کشور که عمدتاً بر اثر خودروهای بی کیفیت بروز کرده است، عواقب خطرناکی به لحاظ اقتصادی، بهداشتی و... برایمان دارد. به همین دلیل باید چاره اندیشی اساسی برای این امر داشته باشیم

صاحب‌خبر -

شواهد حاکی از افزایش بی رویه ی مصرف بنزین در کشور است. به طوری که از مصرف 70 میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای 100 میلیون لیتر که گاهاً به 140 میلیون لیتر هم می رسد، رسیده ایم.

در شرایط فعلی، دولت در تلاش است به هر ترتیبی بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کند. به نحوی که بنزین را با قیمت لیتری 40 الی 50 هزار تومان وارد می کنیم و آن را با قیمت 3 هزار تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم.

افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور در شرایطی که مجبور به واردات هستیم، اصلاً به مصلحت نیست. البته حتی اگر بنزین را وارد نمی کردیم، باز هم مصرف افسارگسیخته توجیه نداشت، اما الان که به واردات می پردازیم، حساسیت موضوع بیشتر است.

بسیاری بر این عقیده اند که خودروها متهم ردیف اول ناترازی بنزین در کشور هستند و هر چه سریع تر باید در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور گام برداریم. به نحوی که موتور خودروها اصلاح شود و مصرف کمتری داشته باشند.

برخی پیشنهاد می کنند که استفاده از سی ان جی نیز می تواند کمک کننده باشد. 

منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی گاز ایران در خصوص ناترازی بنزین که با آن مواجه هستیم و ما را مجبور به هزینه سالانه بیش از 4 میلیارد دلاری برای واردات کرده است، تصریح کرد: بر اثر سوءمدیریتی که در حوزه تولید خودرو در کشور داریم، میزان مصرف سرانه بنزین در کشور به صورت روزافزونی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ما به لحاظ جمعیت جزو کشورهای پرجمعیت در دنیا محسوب نمی شویم. مثلاً، هندوستان یک و نیم میلیارد دلار جمعیت دارد و 300 میلیون موتور سیکلت در این کشور تردد می کنند. با این حال، مصرف بنزین ما از هند بیشتر است!

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: وقتی رقابت در حوزه خودروسازی وجود نداشته باشد، مشکل بروز می کند. باید شرایط رقابتی در این صنعت به وجود بیاوریم تا کیفیت خودروها بهبود یابد و شاهد بهتر شدن وضعیت مصرف بنزین در کشور باشیم.

دفتریان گفت: میزان مصرف بنزین در کشور ما اصلاً قابل توجیه نیست. بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف می کنیم. باید برای این وضعیت چاره اندیشی کنیم، در غیر این صورت با مشکلات لاینحلی مواجه می شویم.

وی ادامه داد: دهه 50 میزان مصرف بنزین در کشورمان تقریباً به اندازه ترکیه بود، در آن زمان انگلیس و فرانسه چند برابر ما بنزین مصرف می کردند. در حال حاضر، ترکیه 12 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند و با گاز مایعی که مصرف می کند، در روز حدود 30 میلیون لیتر مصرف دارد. ما در کشورمان سال گذشته روزانه 104 میلیون لیتر بنزین مصرف کردیم و 25 میلیون لیتر مصرف سی ان جی داشتیم. بنابراین، جمعاً 130 میلیون لیتر مصرف کردیم!

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: در شرایطی که مصرف بنزین بی حساب و کتاب در حال افزایش است، مجبوریم به راه هایی برای افزایش تولید نامتعارف بنزین دست بزنیم که در نهایت به افزایش بنزن در هوا می انجامد و مشکلات بسیاری از جمله افزایش ابتلا به سرطان را به وجود می آورد.

دفتریان گفت: افزایش مصرف بنزین در کشور که عمدتاً بر اثر خودروهای بی کیفیت بروز کرده است، عواقب خطرناکی به لحاظ اقتصادی، بهداشتی و... برایمان دارد. به همین دلیل باید چاره اندیشی اساسی برای این امر داشته باشیم و واردات خودروهای با کیفیت و کم مصرف می تواند راهکار مناسبی باشد.

دفتریان گفت: اگر اجازه واردات خودرو داده شود، خودروسازهای داخلی تلاش بیشتری برای تولید خودروهای با کیفیت خواهند داشت. در شرایط انحصاری، خودروسازان دلیلی برای بالا بردن کیفیت خودروها نمی بینند.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: راهکارهای اساسی برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور وجود دارد. باید به استفاده از آن ها روی بیاوریم و این موضوع را حل کنیم.

نظر شما