شناسهٔ خبر: 66738840 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گل نبشته های هخامنشی چه می گویند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید محتوای الواح هخامنشی چه بوده و روی این گل نبشته‌های هخامنشی در مورد چه موضوعاتی صحبت شده است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید محتوای الواح هخامنشی چه بوده و روی این گل نبشته‌های هخامنشی در مورد چه موضوعاتی صحبت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، ۳۱ شهریورماه سال گذشته و همزمان با بازگشت رئیس جمهور از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بیش از ۳۵۰۰ لوح هخامنشی که در کاوش‌های باستان شناسی باروی تخت جمشید به دست آمده و حدود ۹۰ سال پیش با موافقت دولت وقتِ ایران از کشور خارج و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو «امانت» سپرده شد، به میهن بازگشت و پس از گذشت ۸ ماه، روز گذشته همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها در موزه ملی ایران رونمایی شد.

...

گل نبشته های هخامنشی چه می گویند؟

این مجموعه شامل تعداد ۲۶۷۰ قطعه لوح بزرگ به خط میخی و زبان عیلامی و تعداد ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط میخی و زبان آرامی است.

اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید محتوای این الواح چه بوده و روی این گل نبشته‌های هخامنشی در مورد چه موضوعاتی صحبت شده است.

...

از گزارش های حساب شراب تا فهرست درخت های کاشته شده در حوالی تخت جمشید

بر اساس نتایج مطالعات، در این الواح گزارش حساب چهارساله جو، گزارش‌های حساب شراب، گزارش‌های مربوط به شتر، اردک، گوسفند و بز و گاو و الاغ، گزارش حساب چهارپایان با پیش بینی تولید ۴۸۰ لیتر روغن حیوانی، گزارش حساب مربوط به حیوانات اهلی و بررسی روند رشد گله ها، اسامی رمه داران گله‌ها و فهرست‌های مربوط به ۱۵۴۹ رأس گوسفند و بز و ۶۹ قوچ و بز نر و همچنین اسناد مربوط به تحویل پوست بز، کُره بز، گوسفند، بره، گاو و الاغ به تشکیلات محلی به نام «کَپنوشکی»، خزانه یا مرکز تولیدات دستی و نیز تحویل روغن که احتمالاً برای دباغی پوست‌ها به کار می‌رفته، قید شده است.

...

گزارش ثبت مربوط به تخصیصات حیوانات اهلی در کَبَش یا همان گَبه برای دربار شاهی، مردان کِشتی، سپاهیان مسلح، کارمندان دایره ثبت و کارگران یونانی، گزارش ثبت مربوط به تخصیصات شراب به گروه‌های بزرگ مختلفی از مسافران مونث، مسافران هندی و کاپادوکی، یک گزارش ثبت بزرگ مربوط به تخصیصات میوه برای کارگران به عنوان جیره‌های پاداش، برای مراسم قربانی و جیره مقامات عالی رتبه اداری، فهرست مربوط به ۶ هزار درخت میوه کاشته شده در حوالی تخت جمشید شامل درختان زیتون، سیب، به، توت و گلابی و اسناد مربوط به نقل و انتقال جو، آرد، جوی برشته، برنج، شراب و خرما بین مناطق مختلف از جمله پاسارگاد، نیریز، تخت جمشید، شوش و گبه باستان واقع در شمال فارس از دیگر اطلاعاتی است روی گل نبشته‌ها به جا مانده است، همچنین بر پشت یکی از الواح آثاری از پارچه هم دیده می‌شود.

...

کارگران در زمان کوروش زمین دار بودند

بر روی یکی از گل نبشته‌ها مدرک رسید کمیابی است که در آن، کارگران وابسته (کورتَش) از جو به عنوان بذر استفاده کرده اند، این موضوع نشان می‌دهد که این کارگران قطعه زمین‌های کوچکی داشتند که در آن کشت و کار می‌کردند.

همچنین روی یکی دیگر از گل نبشته ها، مدرک رسید جو برای کارگران قیرکاری صادر شده است، این متن از اسناد کم شماری است که نشان می‌دهد دسته بندی کودکان و نوجوانان بر اساس معیاری صورت می‌گرفته که به احتمال قوی قد آنها بوده است. 


...

اینها تنها بخشی از اطلاعات الواح هخامنشی است که این روز‌ها در سالن ایران باستان موزه ملی به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/

نظر شما