شناسهٔ خبر: 66738675 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تا سال ۲۰۵۰؛

محقق ایرانی درباره پایان ذخایر آب‌های زیرزمینی آمریکا هشدار داد

شیوا سعیدی قوی اندام

در حالیکه آمریکا در میانه بحران آبی است، گروهی از محققان به رهبری یک پژوهشگر ایرانی متوجه شده اند بخش اعظم ذخیره آب های زیرزمینی این کشور احتمالا تا ۲۰۵۰ میلادی از بین می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان آزمایشگاه ملی نورث وست پاسیفیک سناریوهای استخراج آب های زیرزمینی طی قرن بیست و یکم را شبیه سازی کردند و متوجه شدند ۹۸ درصد احتمال دارد ۸ حوضچه آبی در ۲۵ سال آینده خالی شوند.

دلیل این امر برداشت آب برای شرب، آبیاری و دیگر مصارف سریع تر از آن است که بارش باران و برف ذخایر را جایگزین کند. سیستم های آبی در معرض خطر از جمله رودخانه میسوری، رودخانه پایین دست می سی سی پی، آب را برای ۱۲۹ میلیون شهروند آمریکایی فراهم می کنند که در کالیفرنیا، تگزاس، مونتانا و بسیاری از ایالت های غرب مرکز فراهم می کنند.

حسن نیازی مولف این پژوهش در این باره گفت: با توجه به آنکه ذخایر آبی در حال محدود شدن است، ممکن است هزینه های مصرف آب در بخش های مختلف افزایش یافت و در نتیجه بهای مواد غذایی نیز رشد کند.

طبق آمار ذخایر آبی آمریکا هم اکنون این کشور ۳۳ هزار میلیارد گالن آب زیرزمینی دارد که در شکاف و فضاهای بین سنگ و خاک وجود دارند. اما این کشور روزانه ۸۰ میلیون گالن آب استخراج می کند.

در تحقیق ژئولوژیکی مقدار برداشت بیش از حد آب با پولی که از حساب بانکی فرد برداشته می شود، قابل مقایسه است. اگر قرار باشد فرد با سرعت بیشتری از مقدار سرمایه گذاری از حسابش برداشت کند، احتمالا با مشکلاتی روبرو می شود.

با توجه به آنکه سطح آب های زیرزمینی در حال کاهش است، رودخانه ها از بین می روند و زمین نشست می کند و از هم می پاشد. چنین رویدادی به جاده ها، ساختمان ها و دیگر سازه های روی زمین آسیب می رساند.

نیازی در این باره می گوید: بسیار از مطالعات پیشین نشان داده اند همزمان با افزایش تقاضا برای آب های زیرزمینی، ممکن است اکوسیستم های آبی با فشار بیشتری روبرو شوند، آلودگی آبی گسترش یابد و زمین روی آبخیزهای تحت تاثیر فرونشست کند.

محققان این پروژه طی تحقیق دریافتند حدود ۱۰۵ میلیون نفر هم اکنون در حوضچه های آبی زندگی می کنند که احتمالا قبل از ۲۰۵۰ میلادی تمام می شوند و ۲۴ میلیون نفر نیز در حوضچه هایی زندیگ می کنند که تا ۲۱۰۰ تمام می شوند.

این تحقیق در نشریه نیچر منتشر شده است.

نظر شما