شناسهٔ خبر: 66738026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

روند کاهش جمعیت و تولید فرزند در سال گذشته افقی شد/ وجود ۳.۵ تا ۴ میلیون نابارور در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته کاهش جمعیت و تولید فرزند که کاملا نزولی پیش می‌رفت، افقی شد.

صاحب‌خبر -

بهرام عین‌اللهی امروز ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور (بشری) که در بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ۴۵ سال از انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ایران گذشت و اگر از ما بپرسند یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب چیست، قطعا خواهیم گفت حوزه سلامت.

وی افزود: ما در حوزه سلامت بنابر فرمایش مقام معظم رهبری یکی از قوی‌ترین حوزه‌های سلامت را در منطقه و جهان داریم و امروزه ما در تمامی حوزه‌های مربوط به سلامت‌ پیشرفت‌هایی پیدا کردیم که آمادگی داریم این پیشرفت‌ها را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم. در مجامعی که با عربستان، امارات، کویت و ژنو حضور داشتیم آمادگی خود را اعلام کردیم. بیماران ما در ابتدای انقلاب مجبور بودند برای درمان به خارج از کشور بروند اما امروزه از خارج تمایل دارند به داخل کشور بیایند که این نشانه قدرت جمهوری اسلامی است.

دکتر عین‌اللهی بیان کرد: ما در شاخص‌های مهمی در انقلاب پیشرفت داشتیم که از جمله آن‌ها افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ‌ومیر نوزادان، کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار، کاهش مرگ‌ومیر کودکان، بهبود و کنترل بیماری‌های واگیر، توسعه مراقبت‌های بهداشتی، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت به اقصا نقاط کشور، ارائه کلیه خدمات سلامت هم‌تراز با کشورهای پیشرفته دنیا و توسعه کمی و کیفی نظام آموزش است. همه این موارد در وضعیتی ایجاد شد که ۴۵ سال مستکبران و معاندان ما را در تحریم و جنگ قرار دادند و خواستند جمهوری اسلامی را عقب ببرند اما خوشبختانه در همه حوزه‌ها از جمله سلامت پیشرفت‌های بسیار زیادی را پیدا کردیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مهمترین مسایل امروز ما جمعیت و جوانی جمعیت است، عنوان کرد: در برهه فعلی به دلایل مختلف دچار کمبود جمعیت شدیم و به سمت سالخوردگی پیش رفتیم. در دولت مردمی توجه ویژه‌ای به این موضوع شد و مجلس قانونی را تصویب کرد. در سال گذشته کاهش جمعیت و تولید فرزند که کاملا نزولی پیش می‌رفت، افقی شد. امیدواریم با اقدامات در حال انجام شاهد صعودی شدن این روند باشیم. کشورهایی مانند چین که بیشترین جمعیت دنیا را دارند اما باز هم دارد روی افزایش جمعیت خود کار می‌کنند. در آمریکا نیز رشد جمعیت را تشویق می‌کنند، بنابراین این راهکار مهمی برای ما است.

وی خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت از سال ۱۴۰۰ قرارگاه جوانی جمعیت را با مسئولیت وزیر و با حضور همه دست‌اندرکاران برقرار کردیم که ۲۲ جلسه برگزار شد، ۱۱ دستورالعمل وزیر و ۴۲ دستورالعمل مدیران داشتند. قرارگاه جمعیت در تمام دانشگاه‌ها تشکیل و ۱۵۲۹ جلسه برگزار شد. درمان ناباروری یکی از مسائل مهم است. تعداد افراد نابارور ۳.۵ تا ۴ میلیون نفر تخمین زده شده است. ما خدمات بیمه‌ای را گسترده کردیم و مراکز سطح دو و سه را در کشور افزایش دادیم که در حال حاضر ۸۷ مرکز سطح دو درمان ناباروری و ۱۲۶ مرکز درمان تخصصی ناباروری سطح سه در کشور داریم.

عین‌اللهی اضافه کرد: خدمات بیمه در مراکز دولتی ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی ۷۰ درصد است. ما سال گذشته یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار مراجعه به مراکز درمان ناباروری در کشور داشتیم. مهمترین محور و مساله ما در همه موارد نیروی انسانی است که نیروی انسانی متخصص در جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها از جمله درمان ناباروری وجود دارد. گردشگری سلامت در جمهوری اسلامی یک فرصت برای بسیاری از کشورها است. در زمینه تجهیزات ناباروری نیز اقداماتی در دانش‌بنیان‌ها انجام شده و توانستیم محیط کشت جنین را در داخل تولید کنیم.

وزیر بهداشت گفت: حدود ۳میلیون و ۳۳۸ هزار نفر در مراکز دولتی به صورت رایگان زایمان طبیعی انجام دادند. ۲۰۰۰ دوره توانمندسازی برای افرادی که می‌خواهند در حوزه‌های خدمات زایمانی کار کنند و ۶۰ هزار ماما تربیت شدند تا در جوانی جمعیت فعالیت داشته باشند. بیمه رایگان برای مادران و فرزندان تا ۵سالگی انجام شده است. در شرایطی که در غزه کودکان مظلوم به شهادت می‌رسند، جمهوری اسلامی تمام کودکان زیر ۷ سال را با وجود همه مشکلات اقتصادی رایگان درمان می‌کند.

وی بیان کرد: پوشش داروهای تخصصی درمان ناباروری ۶۳ قلم بوده، ۲۸ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۶ قلم آزمایش، ۷ قلم خدمات تصویربرداری و ۲۰ عمل جراحی تحت پوشش قرار دارند که در این موارد ۹۰ درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود.

دو واکسن جدید را به واکسن‌های قبلی اضافه کردیم که از امسال در هفت استان به صورت آزمایشی شروع شده و تا پایان تابستان در کل کشور انجام خواهد شد. تغذیه مادران باردار با دادن ویتامین‌ها و مکمل‌ها انجام می‌شود.

عین‌اللهی افزود: در حوزه دستیار رشته زنان ۱۷.۸ درصد افزایش پذیرش داشتیم. تربیت نیروی انسانی در حوزه فلوشیپ ناباروری را تا ۴۶ درصد افرایش دادیم. در سطح خانه‌های بهداشت پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان، مراقبان سلامت و ماماها به میزان تولد انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز ما سقط جنین است، تصریح کرد: برای این منظور در تمام دانشگاه‌ها دستورالعمل‌هایی را تعیین کردیم. گروه‌های مردمی نفس با افرادی که تصمیم به سقط جنین دارند، صحبت می‌کنند که تا امروز ۴۰۰۰ فرزند متولد شدند. ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه ازدواج ایجاد شدند که در زمینه فرزندآوری و پیشگیری از سقط جنین کار می‌کنند. تعداد خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی به ۱۱۰۲ باب رسیده است. سامانه ۱۹۰ فعال شده که شکایت مردمی و مشکلات در خصوص سقط جنین را به این سامانه اطلاع می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سه مرکز درمان ناباروری سطح دو در کاشمر، سبزوار و نیشابور و در مشهد یک مرکز درمان ناباروری سطح سه در بیمارستان امام رضا(ع) و چهار مرکز خصوصی قرار دارد. در سال گذشته ۴۱ هزار نفر برای درمان ناباروری به مراکز دولتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کردند. ساخت مرکز درمان ناباروری بشری در بیمارستان رضوی از سال ۱۴۰۱ شروع و ۱۸ ماهه تمام شد که یک رکورد و کاری میدانی و جهادی است. ما در وزارت بهداشت آمادگی همه نوع همکاری را در این مرکز داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما