شناسهٔ خبر: 66737778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین بهره‌برداری سد قیزقلعه‌سی با تبریک ولادت حضرت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) اظهار داشت: در ایام پربرکت ولادت امام رضا(ع) افتتاح سدخداآفرین و قیزقلعه‌سی برای دو کشور بسیار ماندنی خواهد بود.

‌قیز قلعه‌سی؛ نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان

رئیس جمهور افتتاح سد قیزقلعه‌سی را نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان دانست و افزود: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده و این پیوند از 50 سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است. پیوند ایران و آذربایجان امروز به‌شکل همکاری در سد خداآفرین و طرح عظیمی است که 2 میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند، هم چهار نیروگاه را فعال و هم 40 هزار شغل ایجاد می‌کند. این پروژه هم نماد توسعه منطقه است و هم نماد اراده و همکاری دو ملت و دو کشور است. این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب امیدواری ملت عزیز ایران و آذربایجان از یک سو و موجب ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور است.

ارتباط ایران با آذربایجان فراتر از همسایگی است

وی با بیان اینکه ارتباط ایران با آذربایجان فراتر از همسایگی است، ادامه داد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه و به‌تعبیر رهبر انقلاب، آذربایجان فراتر از رابطه همسایگی است رابطه ما خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی با بیان اینکه "این رابطه ما قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت است و ناگسستنی است و به هیچ عنوان ارتباط دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد."، اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد. دشمنان می‌خواستند با تحریم را ایران متوقف کنند اما موفق نشدند و در حوزه‌های مختلف به پیشرفت‌های شگرفی رسیده‌ایم و ایران امروز به یک کشور فناور تبدیل شده است و دوست داریم در تمام حوزه‌ها با آذربایجان روابط خود را توسعه دهیم.

به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم

رئیسی با تأکید بر اینکه "آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر هستیم."، ابراز کرد: به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است و صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند،  آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره‌باغ و از توانمندی‌های فنی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.

وی با تصریح به اینکه کریدور ارس به‌طول 104 کیلومتر باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود‌، گفت: من به وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل این طرح تأکید کرده‌ام؛ این کار در 6 جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم زودتر از زمان مقرر 36ماهه، این طرح را به بهره‌برداری برسانیم، این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.

‌ملت ایران و آذربایجان در نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند

رئیسی با اظهار اینکه "مسئله فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند."، تأکید کرد: همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود و همکاری کشورهای منطقه برای نابودی دشمنان به‌ویژه اسرائیل باید بیشتر و مستحکم‌تر شو‌د.

وی در ادامه با بیان اینکه ممکن است برخی ‌همکاری و پیوند دو کشور ایران و آذربایجان به مذاقشان خوش نیاید، تأکید کرد: این موضوع برای ما مهم نیست؛ ما به‌دنبال توسعه روابطمان با کشورهای منطقه هستیم؛ منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل‌ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، و نه آذربایجان را نمی‌خواهند. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرزها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد، ما معتقدیم مرزها فرصت است.

وی با ابراز اینکه "مرزها را به مرزهای دوستی و همکاری تبدیل کرده‌ایم."، خاطرنشان کرد: از حضور رئیس جمهور آذربایجان و هیئت همراه در این مراسم صمیمانه قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/+

نظر شما