شناسهٔ خبر: 66736685 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

تسویه با ارز ملی و رشد یوآن

«دلار زدایی» در بازار ارز روسیه

سهم یوان چین در بازار ارز خارجی روسیه به بالاترین میزان خود رسیده که این افزایش در واکنش به تحریم‌های غرب و تلاش این کشور برای کاهش وابستگی به دلار و یورو بوده است. در ماه مارس، ۵۳ درصد از معاملات بورسی و ۳۹.۶ درصد از معاملات غیربورسی با یوان انجام شده و سهم دلار و یورو کاهش یافته است. همچنین روسیه در حال ایجاد زیرساخت تسویه حساب با ارزهای ملی است و طی سال گذشته، حجم این نوع معاملات به طور قابل توجهی از ۳۹ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی روسیه (CBR) در گزارش اخیر ریسک مالی خود اعلام کرد، سهم یوآن چین در بازار ارز خارجی روسیه به بالاترین حد خود رسیده است. گرایش روسیه به سمت دور شدن از ارزهای اصلی غرب از زمان تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل جنگ با اوکراین، آغاز شد. محدودیت‌های مالی تجارت فرامرزی با یورو و دلار را دشوارتر کرده و اهمیت حضور آنها در بازار داخلی ارز کمتر شده است.

افزایش معاملات با ارز چینی

بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه (CBR)، حجم معاملات یوان قابل معامله در بورس طی ماه گذشته به ۵۳ درصد رسید که در مقایسه با قبل ۴۶.۶ درصد در ماه فوریه افزایش یافته است. همچنین سهم رنمینبی (واحد پول چین) در معاملات خارج از بورس نیز با رسیدن به ۳۹.۶ درصد به رکورد بالایی دست یافته‌ است. در همین حال، داده‌ها نشان می‌دهد که سهم ارزهای غربی، شامل دلار آمریکا و یورو، در صرافی در ماه مارس به ۴۶.۴ درصد کاهش یافته است، در حالی که این رقم در ماه قبل ۵۲.۸ درصد بود. همچنین سهم دلار و یورو در بخش خارج از بورس نیز همچنان به کاهش خود ادامه داده و از ۵۹.۸ درصد در فوریه به ۵۴.۷ درصد رسیده است.

فرصت‌سازی با وجود تحریم‌ها

تحلیلگران می‌گویند تغییرات در حجم معاملات یوان و دلار نشان دهنده تغییر رویکرد روسیه به دور شدن از انجام معاملات با ارزهای کشورهای به اصطلاح «غیر دوست» در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی است. این محدودیت‌ها شامل قرار دادن تعدادی از بانک‌های روسی در لیست سیاه و حذف آنها از سیستم پیام‌رسانی بین بانکی سوئیفت، و همچنین ممنوعیت انجام تراکنش با نهادهای مالی روسیه و مسدود شدن ذخایر ارزی آن‌ها می‌شود.

در همین حال، الویرا نابیولینا، رئیس کل بانک مرکزی روسیه، اعلام کرد که روسیه همچنان در حال ایجاد شرایطی برای تسویه حساب با ارزهای ملی مختلف است. به گفته او، طی سال گذشته، حجم تسویه حساب با ارزهایی به جز دلار و یورو به طور چشمگیری از ۳۹ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. چندین مقام روس از جمله وزیر دارایی، آنتون سیلوانوف، بارها گفته اند که دیگر به ارز آمریکا اعتماد ندارند و آن را «ابزاری کاملا غیرقابل اعتماد» می‌نامند.

منبع: راشا تودِی

انتهای پیام/ پول و بانک

نظر شما