شناسهٔ خبر: 66736500 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نویسنده کتاب «جان فیروزه جان» در نمایشگاه کتاب مطرح کرد:

تاریخ تمام زندگی ماست که هر روز تکرار می‌شود

نویسنده کتاب «جان فیروزه جان» گفت: تاریخ، جذابیت‌ها و داستان‌های زیادی دارد و می‌توانم بگویم که تاریخ تمام زندگی ماست که هر روز تکرار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رونمایی از کتاب «جان فیروزه جان» صبح شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مریم بصیری، نویسنده کتاب و حمید سیم‌ریز، نویسنده و کارگردان در گوشه نقد نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

یک پسربچه، انگیزه نگارش رمان

بصیری با بیان اینکه دلیل نوشتن رمان «جان فیروزه جان» پسربچه هفت‌ساله‌ای بود که دیوان اشعار و قرآن را به‌طور کامل حفظ کرده بود، گفت: محمدتقی بهلول، به‌واسطه علاقه‌ای که به قرآن داشت در زمان رضاخان، وارد بحث حجاب شد و در سفرهای مختلفش مردم را به دین دعوت می‌کرد. بهلول به‌دلیل مشکلات و فعالیت‌هایی که داشت از همسرش جدا شد تا به او آسیب نرسد.

او افزود: «جان فیروزه جان» نگاهی به زندگی بهلول، از زمان تولد تا کوچ او به افغانستان و زندانی ‌شدنش دارد. این اثر با استفاده از مستندات تاریخی درباره زندگی و قیام شیخ و وقایع مسجد گوهرشاد، به ماجرای کشف حجاب در مشهد می‌پردازد. در کنار زندگی شیخ، به اطلاعاتی که درباره خانواده او و هم‌رزمانش موجود بوده، در قالب شخصیت‌های واقعی و خیالی و داستان‌های فرعی پرداخته شده است.

بصیری با بیان اینکه قبلا پژوهش‌های نمایشی و ادبی انجام می‌دادم، گفت: نمی‌دانم از کی به رمان‌های تاریخی علاقه‌مند شدم. حس می‌کنم درست زمانی که دیدم اثری از داستان‌های تاریخی در کتاب‌ها نیست، شروع به نوشتن کارهای تاریخی کردم.

او همچنین با بیان اینکه این داستان فقط درباره شخصیت بهلول نیست، گفت: یکی از شخصیت‌های این کتاب محمدتقی بهلول است و کل کتاب درباره او نیست. سعی کردم از شخصیت‌های مختلف در سراسر کتاب و همچنین شخصیت‌پردازی خاص استفاده کنم.

«جان فیروزه جان» رویدادمحور است

مهدی سیم‌ریز، نویسنده و کارگردان با بیان اینکه علاقه نویسنده کتاب «جان فیروزه جان» به تاریخ یک اثر تاریخی را به وجود آورده است، گفت: کتاب خواننده را به این فکر فرو می‌برد که در قسمت‌های مختلف دچار دوپارگی شده است. این در حالی است که از نظر من کتاب کاملا رویدادمحور بوده و تمام کتاب سفرنامه بهلول نیست.

او با بیان اینکه نویسنده ابتدا و انتهای کتاب را به خوبی به هم پیوند زده است گفت: در جایی از داستان، شاهد روایت کاملی هستیم که رویداد از نقطه شروع به قسمت پایان می‌رسد. او رویدادمحور عمل کرده و توانسته بخش‌های مختلف کتاب را به همین شکل به پایان برساند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما